کد خبر: 102414
A

روایت عجیب عضو هیات رئیسه مجلس درباره عدم حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی/ دهنوی: دولت ما را در دوراهی قرار داد/ نخواستیم ماجرای گرانی بنزین اتفاق بیفتد

عضو هیات رئیسه مجلس درباره عدم حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: دولت ما را در دوراهی قرار داد و گفت این ارز را حذف می‌کنم ولی هر اتفاقی افتاد خودتان مسؤول هستید، ما دیدیم دولت معیشت مردم را گروگان گرفته و همان بلایی که سر بنزین سر مردم آورد، قرار است تکرار شود.

روایت عجیب عضو هیات رئیسه مجلس درباره عدم حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی/ دهنوی: دولت ما را در دوراهی قرار داد/ نخواستیم ماجرای گرانی بنزین اتفاق بیفتد

به گزارش دیده بان ایران؛ سید محسن دهنوی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در نوزدهمین دوره آموزشی تشکیلاتی جهاد اکبر اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل و در نشستی که با موضوع بررسی لایحه جدید بودجه برگزار شد، درباره این سوال که بودجه فعلی دارای چه ویژگی مثبتی نسبت به قبل است و چقدر نقدهای اول برطرف شده؟  گفت: بعد از اینکه ما کلیات را رد کردیم، چند جلسه کارشناسی با دولت و با نمایندگان سازمان برنامه و بودجه داشتیم. به آنها گفتیم ما یکسری اصلاحات اساسی مدنظرمان است که یک بخش هایش را اگر اعمال کنید در مجلس رأی می آورد.

وی درباره این سوال که نقدهای مجلس در مورد بودجه به دولت چه بود؟ افزود: ما چند نقد اساسی به دولت داشتیم که یک بخش از آن را در بودجه ای که اول به مجلس فرستاد اصلاح کرد. نقد اول مدل بودجه نویسی دولت بود، وابستگی به نفت به شکلی بود که ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه فروش نفت روزانه در نظر گرفته بود. با توجه به اینکه این بیشترین ظرفیت تولید و فروش نفت ماست، نشان می دهد دولت یک فرضی را نهفته دارد. آن هم این است که ما سال آینده هیچ تحریمی نداریم و ما می توانیم حداکثر ظرفیت فروشمان نفت بفروشیم. در حالی که این غیر واقعی بود و ما اصلاحش را خواستار بودیم.

دهنوی تاکید کرد: دولت می گوید سال ۹۹، هزار میلیارد تومان درآمد از فروش نفت بود. به دولت گفتیم قیمت نفت را واقعی کنیم و تعداد بشکه نفت را به ۱.۵ میلیون بشکه رساندیم و  این واقع گرا بود.

وی گفت: نکته دوم جدول توسعه ملی و اصلاحیه مد نظر مقام معظم رهبری بود و قبلاً دولت آن را به عنوان جدول مجزا آورده بود و بعد از برداشت، دولت و صندوق توسعه ملی محدود شد. این را باید داخل بودجه می برد. حال دولت گفته بود ۵۳ هزار میلیارد اوراق منتشر می کنم یعنی بدهی دولت و ۴۰ هزار میلیارد صرفه جویی. در اصلاحیه ما از دولت خواستیم این ۴۰ هزار میلیارد را اعمال کند. یعنی معلوم کند بودجه کجا می خواهد چقدر کم شود و روشش را مشخص کند.

دهنوی یادآور شد: اصلاح بعدی این بود که دولت، ۵۰ هزار میلیارد در آمدهای مالیاتی و سایر را بالا برد و به عبارتی ۴۰ هزار میلیارد صرفه جویی را هم اعمال کرد؛ یعنی کسری بودجه را کمتر کرد.  تعدادی هم که ما از دولت خواستیم و دولت اعمال کرد بحث بازنشستگی ها و بدهی های صندوق اجتماعی بود که آن را هم اصلاح کرد؛ یعنی ۳۵ هزار میلیارد تومان دیگر به بند تبصره دو اضافه کرد. مجموع اینها نسبتا خوب بود.

دولت تا حدی تمکین کرد نه کامل.

این نماینده مجلس اظهار داشت: بحث دیگه ارز ۴۲۰۰ تومانی بود که دولت  برای رهبر انقلاب نامه نوشت و رئیس جمهور از رهبری هم پیگیری کردند. در نتیجه کار به اینجا رسید که این ارز حذف نشود که بازار دچار مشکل نشود.

وی گفت: دولت ما را در دو راهی قرار داد و گفت که آن را حذف می کنم مثل بنزین و هر اتفاقی بیافتد خودتان مسئول هستید. ما دیدیم که دولت معیشت مردم را گروگان گرفته است و همان بلایی که سر بنزین سر مردم آورد، قرار است تکرار شود. از طرف دیگر اینکه، دولت رسماً می‌گفت من اجرا نمی کنم. پس نهایتا دولت در اصلاحیه، بندی آورد که در طول سال آینده در شش ماه اول به مرور ارز ۴۲۰۰ را حذف کند.

دهنوی تاکید کرد: اردیبهشت ماه باید با همین دولت می‌نشستیم و بودجه دیگری را تصویب می‌کردیم و قطعاً اردیبهشت ماه هم همین دولت باید به ما بودجه بدهد. دولت به ما می‌گفت که من در بودجه اردیبهشت ماه نیز همین موارد را خواهم گذاشت. به این نتیجه رسیدیم که بهتر است پیش از این وارد اصطکاک با دولت نشویم و همان اصلاحاتی که گفتیم و پذیرفته بود را در بودجه قرار دادیم. دولت بودجه را ارائه کرد و کلیتش را تصویب کردیم و امروز تقریبا در صحن کار تلفیق نیز تمام شد و ما از یکشنبه وارد تصویب بودجه با جزئیاتش در صحن علنی خواهیم شد.

وی درباره این سوال که در این تغییر فرایند دولت، چند درصد از بودجه اصلاح شده و چقدر به آن شرایط مطلوب مدنظرتان نزدیک شده؟ گفت: به نظر ۳۰ درصد اصلاح شد یعنی بودجه‌ای که دولت در ابتدا ارائه داده بود نمره ای بین ۲۰ تا ۳۰ از ۱۰۰ نمره می گیرد و الان بین ۵۰ تا ۶۰ نمره می گیرد. چون واقعاً هنوز ایرادات جدی دارند. منتها اینکه کلیات بودجه را تصویب کنیم به این معنی نیست که ما همه بودجه را قبول داریم. بودجه ایراداتی دارد. یک بخشی از این ایرادات را ما برطرف کردیم و بخش دیگر را هم ما در تلفیق نتوانستیم برطرف کنیم. حال ممکن است در سطح بتوانیم یا خیر.

این نماینده مجلس اضافه کرد: طبق قانون اساسی لایحه بودجه الزاماً توسط دولت نوشته می شود و بودجه تنها چیزی است که ما نمی‌توانیم درباره آن طرح بدهیم و صرفاً یک لایحه است. تنها لایحه ای است که مجلس ملزم به تصویب آن است. علتش هم این است که دولت متولی اداره کشور است و طبق قانون اساسی باید بودجه را بنویسد. مجلس هم ملزم است که بودجه را مصوب کند، چراکه بالاخره دخل و خرج کشور قانون می‌خواهد. بنابراین با وجود این الزامات و با این که دولت فقط ۳۰ درصد آن را اصلاح کرده بود حداقل قابل قبول بود! بودجه قبلی اصلا محقق نمی شد.

وی افزود: ما سعی کردیم یک مقدار بودجه را اصلاح کنیم اما در نهایت بودجه، لایحه دولت است. در قانون اساسی که گفتیم دولت لایحه بودجه را ارائه می‌دهد و مجلس بیشتر از یک حدی نمی تواند آن را اصلاح کند.

چرا که در این صورت شورای نگهبان آن را رد می‌کند پس ما نمی‌توانیم شاکله بودجه را تغییر بدهیم. طبق قانون اساسی دولت لایحه می دهد و مجلس نهایت، ۲۰ تا ۳۰ درصد می تواند لایحه را تغییر بدهد. مابقی آن باید لایحه دولت باشد و اگر بیش از این تغییر داده شود، شورای نگهبان آن را رد می‌کند.

وی درباره این سوال که در هفته اول و دوم دی ماه در کمیسیون تلفیق نظر شما روی تایید بودجه بود یا رد کلیات؟ و فکر می‌کنید چه اتفاقی باعث شد بعد از یک ماه زحمت کشیدن روی بودجه در کمیسیون تلفیق، بودجه در صحن علنی رد شود و تلاشهای یک ماهه کمیسیون تلفیق مورد تایید قرار نگرفت، تاکید کرد: من طبعا با دو علت نظرم این بود که ما باید کلیات را تایید کنیم. اول اینکه اگر ما لایحه بودجه را رد هم بکنیم چون همین دولت دوباره باید برای ما لایحه جدید را بیاورد، لایحه خواهد آورد که بهتر از لایحه پیشین نیست! دوم اینکه اولین جلسه ای که ما با دولت در کمیسیون تلفیق داشتیم، دولت در آن جلسه گفت که من اصلاحات را می پذیرم.  نظر را گفتیم و آقای نوبخت گفتند اگر شما اصلاحات را انجام بدهید ما می پذیریم.

دهنوی افزود: وقتی ما اصلاحات را در تلفیق مصوب کردیم، دیدیم که آقای رئیس جمهور و آقای نوبخت مصاحبه کردند و گفتند ما اصلاحات را اجرا نمی‌کنیم به همین خاطر بود که مجلس در صحن موضع گرفت. من در هر دو مرحله ای که بودجه به مجلس شورای اسلامی آمد موافق تایید کلیات آن بودم. این به معنای آن نبود که من با تمام لایحه بودجه موافقت دارم بلکه در مرحله اول تایید کلیات برای من به این معنی بود که این کلیات در صورتیکه اصلاحات انجام بشود تایید شود ولی در آنجا صحن همراهی نکرد و به هر دلیلی مجلس رای به تایید کلیات نداد، دولت برگشت و دوباره دولت اصلاحات کرد و و مجدد بودجه را آورد و من دوباره رای به تایید کلیات دادم.

این نماینده مجلس درباره سوال دیگری درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: ما یک جنبه اقتصادی قضیه را داریم که این جنبه بسیار جدی است که این ارز  فساد زاست؛ فرض را بر این بگیرید که ارز ۴۲۰۰ را حذف می کردید و در آستانه انتخابات دولت قیمت مرغ را چند برابر می کرد و به گردن مجلس می انداخت و می گفت این اتفاق نتیجه مصوبه مجلس انقلابی است که با حذف ارز ۴۲۰۰ و کنجاله ها، به معیشت مردم فشار آورد. نتیجه‌اش برای انتخابات ۱۴۰۰ فارغ از کاندیداها، این می شد که طیف انقلابی در این فضا سازی دولت آسیب می دید و امکان ریزش رای‌ش وجود داشت.

یکی از دانشجویان در ادامه گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ به لحاظ سیاسی باعث شد که در ایام انتخابات ۱۴۰۰، دولت با گران کردن قیمت مرغ (۲یا۳برابر )، برای کاندیدی که احتمالا رقیب جریان فعلی هست فارغ ازاینکه چه شخصی است یک هزینه زیادی اضافه شود که طبیعی است. چون مردمی که معیشتشان دچار مشکل است، دلیل اصلی آن مصوبه مجلسی است که با ارز ۴۲۰۰ باعث شد کالاهای دامی با قیمت سه و یا چهار برابر وارد شوند و این مجلس که مجلس انقلابی است نتیجه اش گرانی شود. وای بحال موقعی که کاندیدی که منتصب به این جریان است رای بیاورد! درباره این بحث سیاسی تأملی در تلفیق بوده؟

دهنوی در پاسخ اظهار داشت: اولا راجع به دفعه اول، چیزی که در کلیات بودجه رای گیری راجبش شد، به نوعی گزارش تلفیق بود. یعنی اگر در آنجا رأی می آورد مجلس وارد بررسی گزارش تلفیق می شد چون در گزارش مجلس ما اصلاح کرده بودیم و ارز ۱۴۰۰ را حذف کرده بودیم.

وی افزود: نکته ای که شما عرض می کنید درست است اما در یک طرف ماجرا قرار دارد؛ اولا برای ارز ۴۲۰۰ در حال حاضر این بزرگ نمایی هایی که می کنند را اصلا قبول نداریم. یعنی همین سهم ارز ۴۲۰۰ تومانی در خیلی از کالا های اساسی در قیمت تمام شده اش اصلا به این معنا که گفته می شود نیست. اگر ارز ۴۲۰۰را حذف می کردیم می گفتند که قیمت ۴برابر قیمت قبلی ینی ۱۶برابر می شود که با عقل جور درنمی آید.

دهنوی ادامه داد: ما معتقدیم که حتما به صلاح جامعه است ارز ۴۲۰۰حذف شود منتهی به این معنا نیست که حاکمیت حمایت هایش را از اقشار ضعیف ‌بردارد. دولت به وضوح اشاره می کند که ما معیشت مردم را گروگان می گیریم ما نیز سر همین موضوع در آخر کوتاه آمدیم.

این نماینده مجلس افزود: واقعا اگر این قدر چالش ایجاد نمی کرد ما ارز ۴۲۰۰ را حذف می کردیم. مابه‌التفاوت را اصلا به صورت یارانه مستقیم به خود مردم می دادیم یا میزان بهره ای که مردم قرار است ببرند را به صورت کالابرگ به مردم می دادیم. حتما در وضعیت فعلی تاثیر داشت اما الان به هرحال یعنی ارز ۴۲۰۰ را حفظ کردیم ولی تعداد را محدود کردیم.

وی گفت: مکانیزم تخصیص را شفاف کردیم و سعی کردیم یک سری اختصاص بخشی کنیم. درست است که این دولت آخر ارز ۴۲۰۰ را توانست برای کالا های اساسی حفظ کند ولی همین قدر که الان قبول کرد شفاف و محدود و قاعده مند شود، همین هم بخاطر مقاومتی است که ما کردیم.

منبع: فارس

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر