کد خبر: 102417
A

ظفرقندی: تهیه فوری و بدون تاخیر واکسن معتبر، باید فارغ از مسائل سیاسی و ایدئولوژیک در اولویت کاری مسئولان امر قرار گیرد/ پاندمی کرونا به مرزها و سیاست ها احترام نمی گذارد

دبیر کل انجمن اسلامی جامعه پزشکی گفت: باید فارغ از مسائل سیاسی و ایدئولوژیک بعنوان مقوله ای حیاتی و مصلحتی ملی در اولویت کاری مسئولان امر قرار گیرد. باید با احترام به دانش بشری و خردمندانه بپذیریم که پاندمی کرونا به مرزها و سیاست ها احترام نمی گذارد و تا همه در امان و سلامت نباشند هیچکس در امان نخواهد بود.ی گفت:

ظفرقندی: تهیه فوری و بدون تاخیر واکسن معتبر، باید فارغ از مسائل سیاسی و ایدئولوژیک در اولویت کاری مسئولان امر قرار گیرد/ پاندمی کرونا به مرزها و سیاست ها احترام نمی گذارد

به گزارش دیده بان ایران؛ محمد رضا ظفرقندی دبیر کل انجمن اسلامی جامعه پزشکی در  بیست و هشتمین مجمع عمومی انجمن اسلامی جامعه پزشکی در سخنرانی گفت:

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و درود خدمت دوستان، یاران و همراهان ارجمند، میهمانان عزیزجامعه معزز پزشکی و اعضای محترم انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران.
امروز در حالی بیست و هشتمین مجمع عمومی انجمن اسلامی جامعه پزشکی را برگزار می کنیم که حدود ۳۰ سال از تاسیس آن می گذرد. هدف از تاسیس این انجمن در سال ۱۳۷۰ و بعد از وفات امام راحل، همفکری و انسجام مصلحان و دلسوزان جامعه پزشکی کشور و یاران دوران دفاع مقدس به منظور ساماندهی و اصلاح امور اجتماعی، سیاسی و صنفی و همچنین مقابله با کژی ها و کاستی هایی بود که در آن زمان مشاهده شد. اینک، امروز این راه و این صعود سخت همچنان مستدام و یاد یارانی که در بین ما نیستند سبز و ماندگار است.

فَمِنهُم مَن قَضىٰ نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ ۖ وَما بَدَّلوا تَبدیلًا سوره مبارکه الأحزاب آیه ۲۳

این انجمن در تمام این سال ها در کنار مردم و از گروه های موثر و فعال جبهه اصلاحات در عرصه های مختلف بوده و در فراز و نشیب های تاریخی و سیاسی و در آزمون های سخت، همواره در مسیر سبز امید و برای اصلاح امور گام برداشته است. در سالی که گذشت طوفان سهمگین پاندمی کرونا، جامعه بشری را با بحرانی عظیم مواجه ساخت و صدها هزار انسان را به کام مرگ کشید. نحوه مقابله و مدیریت این بحران در کشورهای مختلف نمونه بارزی از اهتمام و احترام حکومت ها به حقوق انسان ها و سلامت مردم در آن کشورها بوده و شاخص هایی چون میزان ابتلاء، تعداد مرگ و میر، نسبت تعداد تست به جمعیت و تاخیر در تهیه واکسن، در ارزیابی مدیریت کرونا، نشانگر عملکرد واقعی حاکمیت هاست.

توجه و رسیدگی به عواقب و تبعات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و آسیب های روانی ناشی از این بحران در کنار تامین سلامت مردم از مهمترین اموری است که در یک حکمرانی خوب با تکیه بر اعتماد عمومی و سرمایه های اجتماعی و استفاده از نهادهای مدنی، خرد جمعی و تخصص دانشمندان مورد اعتماد مردم قابل حل و فصل خواهد بود. طولانی شدن این بحران و غفلت از پیامدهای خطیر دوران همه گیری کرونا و پساکرونا از قبیل فقر ،سوء رفتارهای اجتماعی، مشکلات روانی و بروز خشونت در جامعه و افت کیفیت آموزشی و مشکلات متعدد دیگر، بدون نگرش صحیح و برنامه ریزی هدفمند موجب ایجاد چالش های عمیق و آینده ای ناخوش برای جامعه خواهد بود.

لذاست که قطع زنجیره این بیماری که صرفاً از طریق تهیه فوری و بدون تاخیر واکسن معتبر برای مردم و گروه های آسیب پذیر میسر است، باید فارغ از مسائل سیاسی و ایدئولوژیک بعنوان مقوله ای حیاتی و مصلحتی ملی در اولویت کاری مسئولان امر قرار گیرد. باید با احترام به دانش بشری و خردمندانه بپذیریم که پاندمی کرونا به مرزها و سیاست ها احترام نمی گذارد و تا همه در امان و سلامت نباشند هیچکس در امان نخواهد بود. در این رهگذر وظیفه خود می دانم که به تکریم و تعظیم خدمات ارزشمند و فداکارانه جامعه پزشکی و کادر درمان در این روزگار سخت بپردازم و جانفشانی این عزیزان را که با تقدیم قریب سیصد شهید و ده ها هزار مبتلا دین خود را به ملت ایران ادا کردند گرامی داشته و باید که این برگ افتخار زرین و تابلوی فاخر خدمت به مردم را در مصحف درخشان تاریخ ایران ثبت نماییم.

اینک پس ازگذشت ۴۲ سال از پیروزی انقلاب و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال۱۴۰۰ قرار گرفته ایم. ما به یاد داریم که از ابتدا پایه و اساس این انقلاب، اتکا و اعتماد به مردم و خواست اصلی مردم، آزادی و جمهوریت و تامین قاعده حکومت بر اساس رای آزاد مردم بوده است. امروز تحدید آزادی ها و طوق نفس گیر نظارت استصوابی، مفهوم انتخابات آزاد و اتکاء به آرای عمومی را عملاً از بین برده و این دایره که هر روز تنگ تر و جمع محدودتری از خودی ها را شامل می شود، انتخابات آزاد را به نوعی به انتخاب در انتصابات مبدل کرده است. با این نگرش امکان حضور و تنوع افکار و آراء در انتخاب شوندگان و انتخاب کنندگان از بین رفته است و این نوع نظارت انگیزه شرکت و مشارکت را به حداقل رسانده است.

انتخابات مجلس یازدهم و حضور کم رنگ مردم و بخصوص جوانان، هشداری جدی و نشانگر آثار مخربی است که این روش علی رغم تذکر مکرر بزرگان و مصلحان در سال های متمادی در این مقوله به همراه داشته است. به اعتقاد انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران، گسست نسلی و بحران اعتماد و کاهش سرمایه اجتماعی که ناشی از این گونه رفتارهاست بزرگترین بحران امروز کشور ایران است. امروز «طرح دولت جوان» که مقید و منحصر به نظارت استصوابی باشد چاره کار نیست، آنچه مهم و علاج واقعه است «دولت منتخب همه جوانان و متکی به آراء عامه مردم و معتقد به تقدم مصالح ملی بر همه امور دیگر است»
ماندگاری درخشان و یاد نیک دولت محمد مصدق و محمد خاتمی به خاطر اتکاء به آراء مردم و جوانان این مرز و بوم و بسط آزادی ها و حرکت در جهت منافع و مصالح ملت بوده است.
(شوربختانه و غمگنانه ، امروز هم هر چند تکرار اما باید گفت:) )نیاز حیاتی امروز و فردای ملت ایران گسترش عدالت، رفع فقر و بهبود شرایط اقتصادی، ایجاد رفاه، معیشت متناسب و درخور شان ایرانیان است. پیش نیاز قطعی اصلاح امور اقتصادی و اجتماعی، ایجاد صلح، ثبات، آرامش و حرکت در چارچوب های علمی و تخصصی بر اساس منافع ملی است. حرکت و شعارهای ظاهراً انقلابی به معنای زیر و رو کردن امور و روابط و حرکت در فضاهای تنش و بحرانی خاص دوران محدود انقلاب است و بعد از ۴۲ سال از پیروزی انقلاب باید به مصالح ملت و پرهیز از تندروی هاو تنش های بی مورد در امور ملی و بین المللی پرداخت.

تنش زدایی و تعامل مثبت و سازنده باهمسایگان و کشورهای منطقه و جهان بر اساس عزت و منافع ملت ضرورت مبرم و قاعده رشد اقتصادی و حل معضلات اجتماعی گوناگونی است که امروز کشور با آن ها مواجه است.

مسیر حرکت، نتیجه عملکرد و پیشرفت اقتصادی کشورهایی چون ترکیه، ویتنام، مالزی، بنگلادش و … که بر اساس عقلانیت و منافع ملت حاصل شده در مقابل چشمان و تجربه ما قرار دارد و از سوی دیگر نتیجه دولت به ظاهر انقلابی و شعار محور و عوام فریبی که بدون توجه به اصول سیاسی و قواعد روابط بین المللی، هر روز کشور را با تنش تازه مواجه می‌کرد و چون پهلوان پنبه ها قطعنامه های تحریمی شورای امنیت را ورق پاره می خواند و باعث شد که با شعارهای بیهوده اجماع جهانی برعلیه ایران شکل بگیرد و در بهترین شرایط درآمد اقتصادی کشور بدترین عملکرد و رشد منفی اقتصادی و بیکاری و آسیب به اعتماد و سرمایه اجتماعی و تخریب روابط بین المللی را رقم بزند نیز در تجربه نزدیک ما وجود دارد. ( مثال: هولوکاست، اشغال سفارت عربستان و انگلیس) سیاست خارجی صلب و غیر منعطف برخلاف اصول علمی دیپلماسی و حتی اصول و ضوابط اصیل اسلامی است.

اگرچه نفس انتخابات در فضای دموکراسی اهمیت ویژه ای دارد ولی مهمتر از آن کیفیت و میزان مشارکت مردم و تدارک حضور  تفکرات مختلف و تضارب آراء در انتخابات است. مطمئنا حلقه تنگ نظارت استصوابی و سازو کار حضور و مدیریت دولت پنهان و نهادهای نظامی بر خلاف وصیت امام(ره) در انتخابات ، موجب خروج و اخراج متفکران و متخصصان و صاحبنظران از چرخه انتخابات و موجب نزول کمی و کیفی انتخاب شوندگان و انتخاب کنندگان خواهد شد.

عدم اصلاح این چرخه معیوب که سال ها توسط مصلحان و دلسوزان ایران به آن اشاره و تذکر داده شده است ره به ناکجا آباد و مسیری به بن بست خواهد بود.
آینده کشور در گرو اصلاح شرایط موجود و حرکت به سوی گفتمانی آزاد، رشد اقتصادی ملموس و توجه به خواسته های عموم مردم بویژه جوانان کشور است.
به تعبیر متین بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران در ۲۲ بهمن سال ۵۷ یک نسل نمی تواند برای تمام نسل های بعد از خود تصمیم بگیرد، لذا اصلاح ساختارها و بازنگری قانون اساسی در جهت پاسخگو کردن همه مسئولین نیاز قطعی امروز و فردای مردم و کشور ایران است. در هر صورت تجربه های تاریخی به ما آموخته است که خیلی زود دیر می شود . مهاجرت جوانان و نخبگان و خروج سرمایه های اصلی کشور فریادی است که باید شنیده شود و علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد.

در حیطه پزشکی و سلامت مردم هر سه ضلع به هم پیوسته مثلث  اصلاح و بهبود امور شامل ساختار نظام سلامت، اقتصاد سلامت و نیروی انسانی ماهر، نیازمند توجه ویژه و ترمیم فوری نقاط ضعف است. عدم تطابق رشد هزینه ها و تورم با سهم سلامت از GDP و عدم تکافوی بودجه های تخصیص یافته به بیمه هادر آینده نزدیک به تخریب قواعد اقتصاد سلامت و کاهش کیفیت خدمات و فروپاشی زیرساخت های بخش سلامت خواهد انجامید. علیرغم تاکید مکرر برنامه های توسعه و قوانین مصوب سازوکار نظام ارجاع و پزشک خانواده و قاعده مند کردن هزینه های بخش سلامت از طریق فرایند ارجاع و پرونده الکترونیک و ناکارآمدی سیستم در عمل و اجرا، پیشرفت فرایندهای اصلاحی و قانونی را کند و در بسیاری از امور متوقف کرده است. نیروی انسانی ارزشمند و گرانسنگ حوزه پزشکی بخصوص جوانان برومند و پرتلاش این بخش که سرمایه های اصلی این مملکت هستند. با موانع بسیار و فشار بیش از حد امید و انگیزه را از دست داده  و بسیاری در مسیرمهاجرت پرخسارت و بعضی به کارهای دیگر روی آورده اند. بسیاری ازرشته های دستیاری بدون داوطلب شده اند. اجبار به طی مسیر طرح های متعدد و طولانی خارج از مرکز و جدایی از خانواده با شرایط کاری سخت نوعی بیگاری است که امروز تاب و تحمل را از جامعه جوان پزشکی سلب کرده است.

اصلاح و رفع موانع و مشکلات فوق و حرکت علمی در جهت مبانی قانونی و تحکیم ضوابط ساختاری نظام سلامت و امید و ایجاد  انگیزه برای کادر خدوم درمان ضرورت امروز نظام سلامت است. و پایان سخن حدیث مکرریست که در ده سال اخیر همواره گفته‌ایم و باز تکرار می کنیم، باشد که  شنیده شود حصر غیرقانونی و بدون توجه به اصول و قواعد انسانی و قضایی سرکار خانم رهنورد و جناب آقای موسوی و جناب آقای کروبی از مصادیق بارز نقض قانون اساسی و حقوق شهروندی است.
هرگونه تاخیر در لغو این حصر و اعاده حقوق مدنی و اجتماعی این عزیزان جز استمرار و تشدید خسارات ملی و کاهش سرمایه اجتماعی بهره ای در بر ندارد.
به این حصر پایان دهید.

منبع: امتداد

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر