کد خبر: 102452
A

کارشناس سیاست خارجی: آمریکایی‌ها بنای کوتاه آمدن در کوتاه را مدت را ندارند/ فشار اقتصادی از دوره ترامپ بیشتر نخواهد شد

قنادباشی گفت: غرب نمی‌تواند از نظر نظامی به ما فشار آورد زیرا برایشان بسیار هزینه‌بر است. از نظر اقتصادی نیز از افزایش فشار می‌ترسند و خودشان بیشتر ضرر خواهند کرد.

کارشناس سیاست خارجی: آمریکایی‌ها بنای کوتاه آمدن در کوتاه را مدت را ندارند/ فشار اقتصادی از دوره ترامپ بیشتر نخواهد شد

به گزارش دیده بان ایران؛ چند روز بیشتر تا پایان ضرب‌العجل مجلس شورای اسلامی برای توقف اجرای پروتکل الحاقی نمانده و به نظر می‌رسد که طرف آمریکایی نیز هیچ عجله‌ای برای تعیین تکلیف این ماجرا ندارد. دولت ایران که به واسطه مصوبه مجلس تحت فشار است و ناگزیر به کاهش تعهدات برجامی بعد از سوم اسفند، از یک سو از در هشدار وارد شده و از بسته شدن پنجره فرصت‌ می‌گوید، از سوی دیگر با صدای رسا پیام می‌دهد که در مقابل انجام تعهدات، به تعهداتش برمی‌گردد.


هیچ یک از این‌ها اما فایده نداشته و آنطور که اغلب کارشناسان و تحلیل‌گران می‌گویند؛ گشایش در موضوع برجام حداقل در کوتاه مدت بعید است. درباره تبعات این موضوع اما نظارت متفاوتی وجود دارد. بسیاری از کارشناسان مسائل بین‌المللی اقدامات بعدی آمریکا در واکنش به کاهش نظارت‌های آژانس از سوی ایران را رادیکال پیش‌بینی کرده و معتقدند که کار به شورای حکام و شورای امنیت خواهد کشید و تبعات منفی حقوقی، سیاسی در نظام بین‌الملل گریبان ایران را می‌گیرد.


گروه کم‌شمارتری اما همچنان امیدوارند. این گروه دلشان را به روند رو به تضعیف آمریکا خوش کرده و امیدوارند که کشورهای دیگر در بلند مدت از آمریکا دور شده به ایران نزدیک شوند و نهایتا تحریم‌ها بی‌اثر شود. جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل سیاست خارجی در این گروه جای می‌گیرد. به ترسیم چشم‌انداز پرونده هسته‌ای و برجام پرداخت. وی تاکید کرد که « آمریکایی‌ها و غربی‌ها بنای کوتاه آمدن و امتیاز دادن در کوتاه مدت را ندارند و نمی‌خواهند که تسلیم شوند لذا در برابر امواجی که آنان را به سوی تغییر مواضع هدایت می‌کند، ایستادگی می‌کنند».


وی همچنین گفت: «در میان مدت و بلند مدت اما وضعیت فرق می‌کند. بر اساس ارزیابی‌های دقیقی که از وضعیت غرب و نیروهای نظامی آنان داریم، می‌دانیم که رو به تضعیف هستند لذا در این شرایط که نظام اسلامی ایران نیز روز به قدرت گرفتن است، به نظر می‌رسد که ناگزیر به شکست هستند».


قنادباشی ادامه داد: «بر این اساس مطمئن هستیم که دنیای غرب در حال حاضر تحت تاثیر غرور خود به سوی ما حرکت نمی‌کند. ضمن اینکه لابی‌های صهیونیستی و عربی نیز حداکثر هزینه را می‌کنند تا بایدن را به افزایش فشار علیه ایران تشویق کنند».


وی در پاسخ به اینکه تبعات کوتاه نیامدن طرف آمریکایی در کوتاه مدت برای ما چه خواهد بود؟ گفت: « باید در نظر داشته باشیم که فشارهایی که اکنون بر ما وارد شده در هیچ حالتی نمی‌تواند از این بیشتر شود. ضمن اینکه این فشارها در همین کوتاه مدت نیز به تدریج کاهش پیدا خواهد کرد. به این خاطر که کشورهای دیگر کاهش توانمندی آمریکا را نظاره می‌کنند. به خصوص که تحریم های علیه ایران سازمان مللی نیست و از سوی آمریکا اعمال شده است لذا وقتی دیگر کشورها می‌بینند که آمریکا تضعیف شده، با او همراهی کمتری خواهند کرد کما اینکه کشورهای همسایه ما مثل ترکیه، عراق، روسیه، افغانستان ، پاسکتا و حتی کشورهای عربی مثل قطر نه‌تنها همکاری‌های اقتصادی و روابط تجاری خود را با ایران کم نکرده‌اند، بلکه افزایش هم داده‌اند».


قنادباشی با تاکید بر اینکه «شرایط اقتصادی ایران نمی‌تواند از این سخت‌تر شود» گفت: « به هرحال کشورهای جهان نیاز به بازار دارند، اروپایی‌ها علاقه‌مند هستند که روابط اقتصادی خود را با ما افزایش دهند. همچنین وجود انرژی در خلیج فارس موجب می‌شود که در آینده تعاملات جدی‌تری با ایران داشته باشند. مجموع این‌ها ثابت می‌کند که ایران در مسیر قدرتمند شدن و کاهش فشارهای اقتصادی پیش‌ می‌رود و کشورها دیگری نیز آمریکا را نادیده خواهند گرفت».


این کارشناس مسائل سیاست خارجی در واکنش به گروهی که اقدام آمریکا در مقابل اجرایی شدن مصوبه مجلس را رادیکال پیش‌بینی کرده و نسبت به تبعات آن هشدار می‌دهند؛ گفت: « غرب نمی‌تواند از نظر نظامی به ما فشار آورد زیرا برایشان بسیار هزینه‌بر است. از نظر اقتصادی نیز از افزایش فشار می‌ترسند و خودشان بیشتر ضرر خواهند کرد. فشارها اقتصادی نیز به هیچ وجه از آنچه در دوره آقای ترامپ اعمال شد بیشتر نخواهد شد. الان فشارها علیه ما حداکثری است لذا ممکن است که جنجال‌هایی صورت بگیرد اما مردم ما راه را یافته اند و وضعیت از این سخت‌تر نمی‌شود. این تحریم‌ها حتی انگیزهای مستقل بودن را ایجاد کرده است یا تولید داخلی ما را با صرفه کرده و انگیزه مردم برای استفاده از کالاهای داخلی را افزایش داده است. لذا می توان گفت که تحریم ها برای ما مفید نیز است».

منبع: آزادی

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر