کد خبر: 102483
A

عضو کمیسیون آموزش مجلس: مدرسه‌ای را سراغ دارم که با ۳۰ دانش‌آموز ماهیانه تنها با ۱۲۰ هزار تومان اداره می شود

عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: آموزش‌ و پرورش کمک خانواده‌ها به مدارس را اختیاری و داوطلبانه تلقی می‌کند، اما می‌بینیم برخی از مدارس کمک داوطلبانه را تبدیل به رویه‌ای اجباری می‌کنند که در این حالت باید متخلفان به ‌صورت موردی شناسایی و گزارش شوند.

عضو کمیسیون آموزش مجلس: مدرسه‌ای را سراغ دارم که با ۳۰ دانش‌آموز ماهیانه تنها با ۱۲۰ هزار تومان اداره می شود

به گزارش دیده بان ایران؛ مهرداد ویس کرمی، عضو کمیسیون آموزش مجلس درباره اخذ وجه از والدین دانش آموزان توسط مدارس، گفت: یکی از موضوعات مهم و چالش برانگیز سال‌های اخیر، دریافت وجه از خانواده‌ها برای کمک به مدارس بوده و دولت آن را انکار و خانواده‌ها اثبات می‌کنند. در واقع می بینیم دولت دراین‌باره ضابطه و قانون‌ها را تعیین کرده، اما مدارس این هزینه‌ها را از خانواده‌ها دریافت می‌کنند‌.

 

وی با بیان اینکه راهکار مقابله با اخذ وجه اجباری از خانواده‌ها برای کمک به مدارس، معرفی مدارس متخلف به مراجع قانونی است، عنوان کرد: آموزش‌وپرورش کمک خانواده‌ها به مدارس را اختیاری و داوطلبانه تلقی می‌کند، اما می‌بینیم برخی از مدارس کمک داوطلبانه را تبدیل به رویه‌ای اجباری می‌کنند که در این حالت باید متخلفان به‌صورت موردی شناسایی و گزارش شوند تا با آنها برخورد شود.

 

عضو کمیسیون آموزش مجلس عنوان کرد: آموزش‌وپرورش مدعی است آیین‌نامه ممنوعیت اخذ وجه از خانواده‌ها را ابلاغ کرده، اما مشکل ما در سیستم اجرایی مدارس است و تنها راه مقابله با این موضوع معرفی مدارس متخلف است.

 

وی با اشاره به نقش مجلس در برخورد با متخلفان آموزشی، تأکید کرد: ما هم می‌توانیم در صورت نادیده گرفتن تخلفات و برخورد با آن‌ها، آموزش‌وپرورش را فرابخوانیم و اعمال نظارت کنیم.

 

ویس کرمی در ادامه با بیان اینکه بودجه آموزش‌وپرورش در سال‌های اخیر کفاف هزینه‌های اداره آن را نمی‌دهد، خاطرنشان کرد: مدرسه‌ای را سراغ دارم با ۳۰ دانش‌آموز که ماهیانه تنها ۱۲۰ هزار تومان برای اداره آن پرداخت می‌شود، به نظر چگونه می‎توان این مدرسه را اداره کرد؟

 

وی تصریح کرد: دولت‌ها توان تحمل بار مالی آموزش‌وپرورش را نداشته‌اند و این است که برخی از مدارس به سمت کمک‌های مردمی و حتی اجباری سوق پیدا می‌کنند.

 

این نماینده مجلس ابراز کرد: آموزش‌وپرورش باید نظارت جدی بر مدارس داشته باشد تا کمک‌های مردم به مدارس رنگ اجبار به خود نگیرد.

 

عضو کمیسیون آموزش مجلس بیان کرد: دولت بر اساس درآمدها لایحه بودجه را به مجلس پیشنهاد می‌دهد، در کمیسیون آموزش، ما نیز نه تنها اعتبارات دولت را تصویب کردیم، بلکه بودجه آموزش‌وپرورش را افزایش داده‌ایم اما گاهی سقف درآمدهای دولت محقق نمی‌شود. ازاین‌رو اعتبارات در نظر گرفته شده تخصیص پیدا نمی‌کند و آموزش و پرورش با کمبود اعتبار مواجه می شود.

 

وی در پایان اظهارات خود تصریح کرد: متاسفانه اداره کردن سیستم آموزشی کشور به عنوان یک چالش‌ بزرگ، بسیار دشوار است؛ آنگونه که ما نتوانسته‌ایم آن گونه که در شأن این سیستم، فرهنگ و معلمان است، اقدامی جدی انجام دهیم.

 

منبع: dana.ir/

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر