کد خبر: 102531
A

انتقاد عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس از ارسال پیام های متفات به آمریکا: جو بایدن نمی داند، در ایران طرف او کیست!

جلیل رحیمی جهان‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:بایدن با مشکلات متعددی مواجهه است؛ برای هر اقدام در برابر ایران نیاز به اجماع در بین متحدان خود در منطقه و جهان دارد و هنوز به درک درستی نرسیده است، پالس های متشتت از داخل ایران، آمریکا را به این فکر فرو برده که طرف گفت و گوی او در ایران چه کسی باید باشد؟

انتقاد عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس از ارسال پیام های متفات به آمریکا: جو بایدن نمی داند، در ایران طرف او کیست!

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ جلیل رحیمی جهان‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در رابطه با "سرنوشت برجام پس از توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی" گفت: برجام حاصل تلاش بخش های مختلف حاکمیت برای کسب منافع ملی کشور است و تنها توافق عاقلانه و قابل اجرا برای حل مشکل اتمی و حل تنش های اتمی ایران با غربی ها بوده و تاکنون هیچ جایگزینی برای برجام وجود ندارد. ترامپ نه تنها در برابر برجام بلکه در مقابل بسیاری از مراودات بین المللی با اروپا، چین، کانادا و مکزیک بدعهدی کرد و آنها را نادیده گرفت.

 

او ادامه داد: سیاست فشار حداکثری امریکایی ها شکست خورده است و هیچ چهارچوب دیگری به غیر از برجام برای گفت و گو با ایران و حل مشکل وجود ندارد، آمریکایی ها اگر بخواهند به اجرای برجام بازگردند باید تعهد و اقدام عملی انجام دهند، برجام می تواند احیا شود و هنوز یک چهارچوب عاقلانه برای کسب منافع ملی کشور و حل تنش پرونده اتمی است، به شرط اینکه کشورهای غربی به تعهدات خود عمل کنند و اقداماتی را برای انجام تعهد خود انجام دهند. 

 

رحیمی جهان آبادی در پاسخ به این سوال که برخی معتقد هستند دولت بایدن در انتظار تغییر دولت در ایران است نظر شما در این رابطه چیست گفت: بایدن با دو مشکل در داخل آمریکا مواجهه است؛ برای هر اقدام در برابر ایران نیاز به اجماع در بین متحدان خود در منطقه و جهان دارد و هنوز به درک درستی نرسیده است، پالس های متشتت از داخل ایران، آمریکا را به این فکر فرو برده  که طرف گفت و گوی او در ایران چه کسی باید باشد؟ ایا دولتی که سیاستی را مطرح کرده و رو به پایان است طرف اوست و یا باید صبر کند تا دولت جدید بر سر کار بیاید و دیدگاه های جدید را بشنود. 

 

نماینده مردم تربت جام تصریح کرد: جمهوری اسلامی در این چهل سال نشان داده که یک سری سیاست ها در بعد کلان و بین المللی متاثر از تغییر دولت ها نیست؛ طرف غربی اگر می خواهد مشکلی را با ایران حل کند اکنون زمان مناسبی است زیرا دولتی که قرارداد با غربی ها را انجام داده هنوز بر سر کار است و این دولت فرصت دارد که در شرایط جدید، کاهش تحریم ها و  مشکلات دیدگاه های خود را در جامعه تبلیغ و از آنها حمایت کند و اثرگذار بر انتخابات آینده باشد. با عوض شدن دولت شرایط برای آمریکا بهتر نمی شود و به ضرر آمریکایی هاست. 

 

او در پایان تاکید کرد: طرف غربی اگر از حداقل عقلانیت برخوردار باشد زمان برای حل مشکل را از دست نمی دهد، غربی‌ها منتظر تغییر دولت در ایران نباشند سیاست کلی جمهوری اسلامی و حدود اصلی سیاست خارجی را رهبری تعیین و ایشان در هر دولتی سیاست های کلان و منافع کلان کشور را ترسیم می کنند، غربی ها بهتر است که با نظام جمهوری اسلامی وارد گفت و گو شوند. 

 

منبع: برنا 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر