کد خبر: 102743
A
دیده بان ایران؛

لاریجانیِ رئیس جمهور یا رئیسی جمهورِ لاریجانی؟ مدل انتخاباتی اصولگرایان در انتخابات ۱۴۰۰

محمدرضاباهنر در همین رابطه به خبرگزاری تسنیم گفته است که در صورت عدم حضور ابراهیم رئیسی در انتخابات، شورای وحدت، تحت عنوان جامعه روحانیت مبارز با ریاست مصطفی پورمحمدی ممکن است از علی لاریجانی حمایت کند.

لاریجانیِ رئیس جمهور یا رئیسی جمهورِ لاریجانی؟ مدل انتخاباتی اصولگرایان در انتخابات ۱۴۰۰

"فضای کشور هنوز انتخاباتی نشده است." به گزارش دیده بان ایران، این جمله ای است که طی روزهای گذشته بارها توسط مسئولان انتخاباتی در وزارت کشور تکرار شده است و به نظر می رسد در شرایط کنونی، دغدغه میزان مشارکت مردم در انتخابات سال آینده بیشتر از برگزاری خود انتخابات باشد.

سایت رجانیوز نزدیک به جبهه پایداری طی هفته های گذشته با انتشار مطالب متعددی نسبت به تلاش برخی اصولگرایان برای کاهش مشارکت مردم در انتخابات هشدار داده است و حتی در برخی مواقع از دست های پشت پرده ای نام برده که سعی می کنند در رسانه ملی، برای افزایش میزان مشارکت مردم در انتخابات تبلیغ نکنند.

به نظر می رسد کنایه این ارگان تبلیغاتی جبهه پایداری به یاران و حامیان رئیس مجلس یازدهم باشد. زیرا عده ای بر این باورند که در صورت کاهش مشارکت مردم در انتخابات، محمدباقر قالیباف این بار بدون نگرانی از بهارستان راهی پاستور می شود.

این در حالی است که ورود ابراهیم رئیسی به انتخابات ریاست جمهوری می تواند هم  باعث افرایش مشارکت مردم شود (احتمالاً) و هم شکست قالیباف. همانطور که مهدی چمران در گفت وگو با خبرگزاری برنا به آن اشاره کرده است که "ممکن است که با آمدن رییسی اصولگرایان به وحدت برسند و قالیباف حذف شود ولی با آمدن قالیباف چنین اتفاقی نیفتد."

محمدرضا باهنر؛ دیگر کارگردان جبهه اصولگرایی هم معتقد است که برخی هم حزبی های او فکر می کنند که از آنجا که در 8 سال گذشته دولت در دست اصلاح‌طلبان بوده، امروز دیگر نوبت آنهاست و مشارکت بالا ممکن است چنین امری را برای آنها محقق نکند.

او البته به این نکته اشاره کرده است که حضور ابراهیم رئیسی در انتخابات می تواند هم دغدغه کاهش مشارکت را برطرف کند هم اینکه اصولگرایان بدون دردسر پیروز این انتخابات شوند. (اینجا)

اما مسئله مهمی که در اینجا قابل ذکر است اختلاف بین شورای ائتلاف و شورای وحدت باشد که با توجه به شواهد و قرائن برای رسیدن به فهم مشترک با چالش های بسیار زیادی مواجه خواهند بود.

محمدرضاباهنر در همین رابطه به خبرگزاری تسنیم گفته است که در صورت عدم حضور ابراهیم رئیسی در انتخابات، شورای وحدت، تحت عنوان جامعه روحانیت مبارز با ریاست مصطفی پورمحمدی ممکن است از علی لاریجانی حمایت کند.

موضوعی که دیده بان ایران در اوایل دی ماه گذشته به آن اشاره کرد و از دیدار انتخاباتی علی لاریجانی با مصطفی پورمحمدی خبر داد. دیداری که هرچند پس از چند ساعت توسط جامعه روحانیت مبارز تکذیب شد اما شنیده های دیده بان ایران حکایت از این داشت که دو طرف در این دیدار به نتایج خوبی دست پیدا کرده بودند. (اینجا)

علیرضا زاکانی، نماینده مجلس یازدهم هم دیگر اصولگرایی بود که روز گذشته در گفت وگو با خبرگزاری دانشجو به همین نکته اشاره کرد و ضمن انتقاد از عملکرد شورای وحدت، گفت: "جریان دیگری در مقابل جریان شورای ائتلاف تشکیل داده اند که ظاهرا داعیه وحدت دارد اما آنچه فهم می‌شود این است که قرار است «علی لاریجانی» به عنوان انتخاب نهایی از این جریان بیرون بیاید."

زاکانی در ادامه این گفت وگو البته به یک نکته دیگر هم اشاره داشت که "طبق اطلاعی که من دارم آقایان رییسی و قالیباف به هیچ وجه با یکدیگر رقابت نخواهند کرد و هر کس امکان پیروزی بیشتری داشته باشد، وارد رقابت خواهد شد."

نکته مهمی که معنی اظهارات اخیر جواد لاریجانی است که گفته بود رقابت اصلی بین «قالیباف، لاریجانی و ابراهیم رئیسی» شکل خواهد گرفت.

هر چند تاکنون بسیاری از نزدیکان علی لاریجانی از حضور او در انتخابات ریاست جمهوری آینده یا ابراز بی خبری کرده اند و یا او را از حضور در صحنه رقابت آن هم در این شرایط منع کرده اند اما ظاهراً لب کلام همان است که در بالا به آن اشاره شد.

با توجه به شرایط کشور و سیاست منفعلانه دولت جدید آمریکا در رابطه با ایران، به نظر می رسد انتخابات ریاست جمهوری آینده با رقابت بین تندروها و اصولگرایان سنتی آغاز شود و با پیروزی جبهه مقابل تندروها به پایان برسد.

از همین روی می توان حداقل تا این جای کار علی لاریجانی سیاستمدار کهنه کار را در یک سوی میدان و سیدابراهیم رئیسی، قاضی القضات 60 ساله را در سوی دیگر تصور کرد. رقابتی که هرچند برای نواصولگرایان خوشآیند نیست اما بیرون آمدن هر یک از این دو نفر میتواند هم تا حدودی عطش رسیدن به پاستور را در بین اصولگرایان کم کند و هم اینکه شرایط کشور را با توجه به مذاکرات احتمالی ایران با آمریکا که با حضور چین و روسیه رقم خواهد خورد، بهبود ببخشد.

 

منبع: دیده بان ایران

 

 

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر