کد خبر: 102894
A

محمد مهاجری: بعید است قالیباف بخواهد نامزدی ۱۴۰۰ را به رئیسی تعارف بزند/ خبر نیامدن قالیباف را گفتند تا واکنش سیاسیون و سایر نامزدها را ببینند

یک تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: اگر آقای رئیسی نیاید، قالیباف می آید چون چیزی برای باختن ندارد. او ضعیف تر از همه روسای ادوار مجلس ظاهر شد و امروز به این نتیجه رسیده که نمی تواند حتی برای موضوعاتی که مدنظرش است در مجلس اجماع رأی ایجاد کند بنابراین برای ادامه حضور در جایگاه ریاست مجلس انگیزه لازم را ندارد.

محمد مهاجری: بعید است قالیباف بخواهد نامزدی ۱۴۰۰ را به رئیسی تعارف بزند/ خبر نیامدن قالیباف را گفتند تا واکنش سیاسیون و سایر نامزدها را ببینند

به گزارش دیده بان ایران؛ محمد مهاجری درباره اعلام عدم کاندیداتوری محمدباقر قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری 1400 گفت: صحبت آقای پیرهادی رئیس شورای مرکزی جمعیت پیشرفت و عدالت به نظر نمی رسد بیان کننده واقعیت ماجرا باشد. بعید می دانم جریان آقای قالیباف هدف اصلی اش این باشد که نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری را به آقای رئیسی تعارف کند.

وی افزود: دو حالت برای مطرح کردن خبر عدم کاندیداتوری قالیباف در 1400 وجود دارد نخست آنکه ببینند افکارعمومی و کنشگران سیاسی اطراف سایرکاندیداها چه واکنشی نشان می دهد. حالت دوم آن است که نتیجه نظرسنجی های اخیر نشان می دهد آرای منفی آقای قالیباف رشد قابل توجهی پیدا کرده است. اگر او زمانی نفر دوم بود الان تا نفر چهارم تنزل کرده بنابراین به شکلی می خواهند آبرومندانه آقای قالیباف را از دور رقابت ها خارج کنند. ضمن آنکه بسیاری از سیاسیون و تحلیلگران سفر اخیر آقای قالیباف به روسیه را نقطه ضعف بزرگی در کارنامه او ارزیابی کردند و آقای قالیباف از این جهت مورد نقدهای فراوانی واقع شد.

این فعال مطبوعاتی تأکید کرد: امروز شاهد این مسئله هستیم که برخی می گویند آقای قالیباف و آقای رئیسی هیچ کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری نمی شوند که من احتمال این اتفاق را ضعیف می دانم. معتقدم اگر آقای رئیسی نیاید فضا کاملا به نفع اصلاح طلبان خواهد بود چون آقای رئیسی تنها کاندیدایی است که می تواند مورد حمایت اکثریت قاطع اصولگرایان باشد.

وی با اشاره به رأی 16 میلیونی سید ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 افزود: این ظرفیت رأی برای آقای رئیسی ذخیره است اما با این وجود اگر آقای رئیسی نیاید، قالیباف می آید چون چیزی برای باختن ندارد. او ضعیف تر از همه روسای ادوار مجلس ظاهر شد و امروز به این نتیجه رسیده که نمی تواند حتی برای موضوعاتی که مدنظرش است در مجلس اجماع رأی ایجاد کند بنابراین برای ادامه حضور در جایگاه ریاست مجلس انگیزه لازم را ندارد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به چالش های نامزدی قالیباف در انتخابات 1400 یادآور شد: اگر آقای قالیباف در نبود آقای رئیسی بیاید قطعا اصولگرایان متفرق خواهند شد و با کاندیداهای متعدد وارد انتخابات ریاست جمهوری می شوند چون جبهه پایداری پشت سر او نخواهد آمد بلکه نامزد خود را به صحنه می آورد. همچنین احتمال آنکه جامعه روحانیت از آقای قالیباف حمایت کند ضعیف است و اگر هم این حمایت اتفاق بیفتد حمایت پررنگی نخواهد بود. ضمن آنکه برخی نامزدهای اصولگرا نیز شاید کنار نروند چون موقعیت خود را بهتر از آقای قالیباف می بینند.

مهاجری در پایان گفت: اگر آقای قالیباف برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری نیاید معتقدم در 3 سال آینده می تواند در جایگاه ریاست مجلس موفق باشد اما اگر بیاید و پیروزی شود معتقدم در این صورت رئیس جمهور موفقی نخواهد بود. اگر هم رأی نیاورد در آن صورت برای تداوم حضور در همین جایگاه ریاست مجلس هم با چالش های مواجه می شود.

منبع: نامه نیوز

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر