کد خبر: 102981
A

اقبال شاکری: مسکن مهر میلیون ها نفر را خانه دار کرد

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: بررسی ها از یک استان نشان می‌دهد که از 30 هزار نفری که برای طرح اقدام ملی مسکن ثبت نام کردند تنها حدود 6 هزار نفر برای تنظیم قرار داد اقدام کردند.

اقبال شاکری: مسکن مهر میلیون ها نفر را خانه دار کرد

به گزارش دیده بان ایران؛ اقبال شاکری با اشاره به شرایط دشوار دریافت و پرداخت وام متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن گفت: وزارت راه شهرسازی طرحی را با عنوان "اقدام ملی تأمین مسکن" تدوین کرده که در آن، زمین ها را با اجاره 99 ساله و وام مسکن در اختیار مردم قرار می‌دهد این در حالی است که شرایط  سنگین پرداخت وام و هزینه اولیه موجب شده کمتر از 15 درصد از افراد ثبت نام کننده تا پای امضای قرار داد نهایی پیش بروند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بررسی ها از یک استان نشان می‌دهد که از 30 هزار نفری که برای طرح اقدام ملی مسکن ثبت نام کردند تنها حدود 6 هزار نفر برای تنظیم قرار داد اقدام کردند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، افزود: اگر یک ساختمان معمولی در شان مردم را 100متر مربع فرض کنیم، با هزینه ساخت متری 4 میلیون تومان، 400 میلیون تومان تمام می‌شود، حال وزارت راه اعلام کرده که 300 میلیون تومان را متقاضیان آورده و 100 میلیون تومان آن با وام نرخ 18 درصد خواهد بود. بنده معتقدم این رقم برای مردم فاقد مسکن بسیار سنگین بوده و یقینا اگر 300میلیون تومان داشتند، خود برای خرید یا ساخت مسکن اقدام می‌کردند و معطل چنین پروژه ای که تاریخ تحویل آن مشخص نیست، نمی‌شدند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، شرایط مندرج در طرح اقدام ملی مسکن را خارج از توان مردم دانست و اضافه کرد:شراط دشوار طرح اقدام ملی مسکن موجب شده که علی رغم تعداد بالای افراد ثبت نام کننده، تعداد کمی برای قرار داد، پیش قدم شدند.

وی با تاکید بر اینکه وام مسکن باید حداقل 80 درصد قیمت مسکن و با نرخ 9 الی 11 درصد باشد، اظهار کرد: نباید شرایطی را فراهم کنیم که مردم توان آن را نداشته باشند و سپس اعلام کنیم که از طرح مذکور استقبال نشد. ساخت و تامین مسکن وظیفه دولت بوده و باید برای آن برنامه داشته باشد. شرایط فعلی برای طرح اقدام ملی مسکن به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: مسکن مهر که میلیون ها نفر را خانه دار کرد چرا که مردم تنها 15 الی 30 میلیون تومان پرداخت می‌کردند. با پرداخت وام به  میزان 80 درصد قیمت خانه با نرخ معقول است که می‌توانیم مردم را صاحب خانه کنیم. در جلسه ای که با معاون مسکن وزارت راه  و شهرسازی داشتیم ، وی هم به نوعی معتقد بودند که طرح اقدام ملی نتیجه مطلوب نخواهد داشت. 

وی با اشاره به اینکه بانک ها به وظایف خودشان در خصوص پرداخت تسهیلات مناسب به حوزه مسکن به خوبی عمل نمی‌کنند، تصریح کرد: بانک ها در حال حاضر به بنگاه‌داری، ساخت، احتکار مسکن،کارخانه داری و تصدی گری مشغول شدند. منابع مالی بانک ها از دستگاه ‌های دولتی یا سپرده مردمی تامین می‌شود اما متاسفانه آن طور که باید به مردم وام نمی‌دهند.

بانکداری فعلی غیر اسلامی و غیر مردمی است/ 20 درصد از منابع تسهیلات بانک‌ها باید به حوزه مسکن اختصاص یابد

عضو کمیسیون عمران مجلس خاطرنشان کرد: دولت باید با جدیت به این مو ضوع ورود کرده و بانک ها را واردار به پرداخت تسهیلات به حوزه مسکن تا 20 درصد از محل منابع مالی خود کند. این رقم در حال حاضر برای حوزه خرید مسکن 0.5درصد و برای ساخت مسکن حدود 7 درصد بوده که به هیچ عنوان قابل قبول نیست . معتقدم بانک داری فعلی غیر اسلامی و غیر مردمی است.

منبع: آرا خبر

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر