کد خبر: 103035
A

نماینده مجلس: دلال های ارز و طلا به دولت وصل هستند

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی تکذیب نقش دولت در اتفاقات اقتصادی را شبیه جوک و شوخی قلمداد می‌کند.

نماینده مجلس: دلال های ارز و طلا به دولت وصل هستند

به گزارش دیده بان ایران؛ محسن زنگنه در واکنش به صحبت‌های واعظی در خصوص مدیریت دولت در مورد ارز ۲۷هزار تومانی گفت: واعظی صحبت‎‌هایش در مورد دلار ۲۷هزار تومانی را تکذیب کرد و گفت منظورم این نبوده است، همچنین مدیرکل بانک مرکزی هم با انتشار بیانیه‌ای ضمن رد این قضیه به صراحت اعلام کرد که دخیل در این قضیه نبودیم.

این عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی افزود: واقعیت این است که امکان دارد دولت به صورت مستقیم نسبت به افزایش قیمت ارز اقدام نکرده اما بحث این است که مجموع سیاست‌ها و رها کردن بازار به سمت بالا قطعاً یکی از دلایلی بوده که ارز رشد کرده و شرایط فعلی برای آن پیش آمده است. البته به دلیل اینکه واعظی صحبت‌های خود را تکذیب کرده ما هم تقوا را رعایت می‌کنیم و می‌گوییم حتماً راست گفته است.

زنگنه با تأکید بر نقش دولت در ارز ۲۷هزار تومانی تصریح کرد: در حال حاضر اقتصاد کشور، دولتی است کمااینکه خود دولتی‌ها هم به صراحت اعلام می‌کنند بخش اعظم سرمایه‌ای که در بورس است یا مستقیم به دولت تعلق دارد و یا اینکه دولت در بخشی از آن سهام‌دار موثر است. همچنین سهم شرکت‌های دولتی در حوزه تجارت و بازرگانی هم بسیار بالا است. علاوه براین دولت در حوزه مسکن هم سهم قابل توجهی دارد. بنابراین اگر گفته شود که در حوزه اقتصاد اتفاقی افتاده و دولت سهمی نداشته، امر غیرواقعی است که شباهت بی‌نظیری به شوخی دارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اجرایی نشدن اصل ۴۴ قانون اساسی اظهار کرد: تقریباً دو دهه از دستور مقام معظم رهبری در مورد اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی می‌گذرد اما این اصل هنوز به درستی انجام نشده است. لذا هر اتفاق مثبت و منفی در اقتصاد قطعاً با تأثیرگذاری بخش دولتی انجام می‌شود. به عنوان مثال سال ۹۷ حدود  ۷۰ تن سکه و طلا به حراج گذاشته شد که بعدها متوجه شدیم بسیاری از بازارگردان‌های عرصه سکه و طلا به نحوی به ارکان دولت و شرکت‌های دولتی و یا بانک‌ها و موسسات اعتباری متصل بودند.

زنگنه درباره نقش دولت در عرصه تعیین نرخ ارز یادآور شد: در حوزه ارز دولت نقش تعیین‌کننده‌ای دارد به عنوان مثال بانک‌هایی که سال گذشته بسیار ضررر کردند ناگهان سال بعد نزدیک چند صد برابر از محل خرید و فروش ارز سود می‌کنند که همه این موارد نشان‌دهنده نقش دولت در رویدادهای اقتصادی است. کمااینکه در قضیه بورس نیز حقوقی‌ها فرآیند بورس را کاملا صعودی می‌کنند و با بیرون رفتن از روند آن را نزولی می‌کنند. لذا اینکه بگوییم دولت در این حوزه‌ها نقشی نداشته یک شوخی است.

منبع: انا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر