کد خبر: 103071
A

کنعانی مقدم: مسئولان فضای کشور را امنیتی نکنند/ مردم باید احساس کنند یک انتخابات پاک قرار است برگزار شود

کارشناس مسائل سیاسی پاک و رقابتی‌بودن انتخابات و اخلاق‌مداری نامزدهای انتخاباتی را سه ضلع تحقق مشارکت حداکثری در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ دانست و گفت: اولین مسئله که باید توسط همه مسئولان مورد توجه قرار گیرد «اعتمادسازی» است و نظام باید اعتماد مردم را جلب کند تا مردم به این باور برسند که رأی آنها اثرگذار و تحول‌آفرین است و پای صندوق‌ها حاضر شوند.

کنعانی مقدم: مسئولان فضای کشور را امنیتی نکنند/ مردم باید احساس کنند یک انتخابات پاک قرار است برگزار شود

به گزارش دیده بان ایران؛ حسین کنعانی‌مقدم، کارشناس مسائل سیاسی و دبیرکل حزب سبز، درباره چرایی اهمیت رهبران نظام جمهوری اسلامی از ابتدای انقلاب اسلامی به مسئله مشارکت حداکثری مردم در انتخابات گفت: خداوند در قرآن می‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»؛ این مبنا و اصل قرآنی اهمیت حضور مردم برای تعیین سرنوشت است و نشان می‌دهد اگر مردم و امت اسلامی در صحنه حضور نیابند و در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، خدمت‌رسانی و ...مشارکت نکنند تغییر و تحولی در سرنوشت آنها رخ نمی‌دهد زیرا «یدالله مع الجماعه».

وی با بیان اینکه بحث حضور مردم در صحنه‌های مختلف یکی از دستاوردها و ارزش‌های انقلاب اسلامی است، گفت: نباید به هیچ بهانه‌ای اجازه داد این حضور کمرنگ شود. رأی مردم در الگوی مردمسالاری دینی یک اصل است و سرنوشت کشور را رقم می‌زند. دستاورد بزرگ مشارکت حداکثری در انتخابات این است که دولت منتخب علاوه بر اینکه از پشتوانه مردمی مقبول برخوردار است، قدرت و کارآمدی بیشتری برای پیشبرد امور دارد و در برنامه‌ریزی‌ها و مناسبات و مذاکرات منطقه‌ای و بین‌المللی از توان بالاتری بهره می‌برد و دنیا هم متوجه حمایت مردمی چنین دولتی می‌شود.

 

کنعانی‌مقدم اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیرشان با تأکید مجدد بر مسئله مشارکت حداکثری تیر خلاصی را به کسانی زدند که به دنبال یک مشارکت حداقلی در انتخابات ۱۴۰۰ بودند یا می‌خواستند از انتخابات قهر کنند و جمهوریت نظام را تضعیف کنند. این سخنان دوباره یادآوری کرد که حضور گسترده مردم در انتخابات برای جمهوری اسلامی یک اصل خدشه‌ناپذیر است و مردم باید در انتخابات شرکت کنند و گزینه مد نظر خود را انتخاب کنند.

وی یادآور شد: نتیجه مشارکت حداقلی، یک دولت ضعیف و ناکارآمد است که نمی‌تواند مسیر توسعه و پیشرفت کشور را در گام دوم انقلاب با سرعت بیشتری به پیش ببرد لذا یکی از الزامات اصلی شکل‌گیری دولت کارآمد، مشارکت حداکثری مردم است.

نقش احزاب در معرفی نامزد «اصلح مقبول» به مردم

کنعانی‌مقدم درباره نقش احزاب و جریان‌های سیاسی در معرفی افراد صالح و کارآمد به مردم و پرهیز از ملاک قراردادن معیارهای سیاسی و جریانی برای انتخاب گزینه مطلوب گفت: بحث شایسته‌سالاری موضوع مهمی است که در الگوی مردمسالاری دینی اهمیت مضاعفی هم دارد و جریان‌های سیاسی در این زمینه باید گزینه اصلح مقبول را به مردم معرفی کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: احزاب و گروه‌های سیاسی برای رسیدن به چنین گزینه‌ای باید یک انتخاب درونی بین خودشان برگزار کنند و از بین افراد صالح، دارای برنامه و تیم قدرتمند اجرایی و با پیشینه روشن، گزینه اصلح مقبول را برگزینند، نه اینکه فردی را انتخاب کنند و به مردم معرفی کنند که در آینده نه تنها مشکلات کشور را حل نکند بلکه خود به مشکلی برای مردم و نظام تبدیل شود.

وی ادامه داد: از این منظر احزاب و جریان‌های سیاسی نقش بسیار مهمی در معرفی نامزد شایسته به مردم دارند و این امر به انتخاب صحیح مردم کمک می‌کند ولی همانطور که گفتم شرط این امر آن است که احزاب و جریان‌های سیاسی شایسته‌سالاری را ملاک خود قرار دهند. نباید فراموش کرد که امام(ره) فرمودند؛ نگذارید انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بیفتد و گروه‌های سیاسی وظیفه مهمی در این‌باره دارند و باید مراقبت و حساسیت شدیدی در مرحله گزینش و معرفی نامزد مطلوب داشته باشند.

شش گام دشمنان برای اثرگذاری در انتخابات

کنعانی‌مقدم درباره احتمال تلاش غربی‌ها برای تأثیرگذاری در انتخابات ۱۴۰۰ با تولید دوقطبی‌های کاذب و جهت‌دهی به افکار عمومی گفت: این مسئله امری قطعی است و تلاش آنها در وهله اول این است که یا انتخاباتی شکل نگیرد یا انتخابات کم‌رمق و با مشارکت حداقلی برگزار شود. گام دوم آنها این است که فضای انتخابات ناامن باشد. سومین قدم دشمنان تخریب نامزدهای اصلح و مورد وثوق نظام است. چهارمین گام غبارآلود کردن فضای سیاسی و دلسرد کردن مردم در جهت انتخاب صحیح است. پنجمین اقدام آنها تأثیرگذاری بر انتخابات از طریق گروه‌های ذی نفوذ و حمایت مالی آنهاست و در نهایت ممکن است با فضاسازی سیاسی چراغ سبزهایی را نشان دهند که اگر به فلان شخص رأی دهید تحریم‌ها برطرف می‌شود و بهبودی در وضعیت اقتصادی ایجاد می‌شود.

دبیرکل حزب سبز یادآور شد: البته مردم ما هوشیار هستند و به بلوغ سیاسی لازم رسیده‌اند و عمده احزاب و گروه‌های سیاسی نیز مراقب این هستند که زمینه دخالت و تأثیرگذاری بیگانگان در انتخابات فراهم نشود اما به هر حال آنها دشمن هستند و تلاش می‌کنند همه این مسیرهای ذکر شده را طی کنند.

«اعتمادسازی»؛ وظیفه اول مسئولان برای تحقق مشارکت حداکثری 

کنعانی‌مقدم درباره نقش نهادها و قوای مختلف در فراهم کردن زمینه مشارکت حداکثری و شکل نگرفتن مجدد تجربه تلخ مشارکت در انتخابات مجلس یازدهم گفت: اولین مسئله که باید توسط همه مسئولان مورد توجه قرار گیرد «اعتمادسازی» است و نظام باید اعتماد مردم را جلب کند تا مردم ببینند رأی آنها اثرگذار و تحول‌آفرین است و پای صندوق‌ها حاضر شوند.

وی اظهار کرد: دومین مسئله این است که دستگاه‌های نظارتی باید فضای انتخابات را رقابتی‌تر کنند و از برخی کج‌سلیقگی‌ها و رفتارهایی که ممکن است مردم را دلسرد کند پرهیز کنند تا همه طیف‌های سیاسی امکان معرفی نامزد را داشته باشند. شورای نگهبان باید مراقبت‌های خاص نظارتی خود را در چارچوب قانون انجام دهد و افرادی را تأیید صلاحیت کند که در شأن ریاست جمهوری باشند و کسانی تأیید نشوند که مردم به آن فرد رأی دهند و بعد همه از آن رأی پشیمان شوند.

نامزدها رقابت اخلاقی را سرلوحه قرار دهند

کنعانی مقدم افزود: وزارت کشور و دستگاه‌های مسئول اجرای انتخابات نیز باید تلاش کنند فضای سیاسی کشور به جای امنیتی شدن رقابتی شود و مردم احساس کنند یک انتخابات پاک و بدون شائبه نگاه جناحی در ارکان مسئول برگزاری انتخابات وجود دارد.

این کارشناس مسائل سیاسی در پایان اظهار کرد: در نهایت نامزدهای انتخاباتی باید با سرلوحه قراردادن اخلاق اسلامی در رقابت‌ها و پرهیز از آلوده‌کردن فضای انتخابات به تهمت‌زنی و تخریب رقبا، مردم را به این باور برسانند که واقعاً هدف نامزدها حل مشکلات کشور و اصلاح امور است نه اینکه این شائبه در مردم ایجاد شود که فقط به دنبال به دست آوردن قدرت هستند و حاضرند برای این هدف به هر بداخلاقی سیاسی دست بزنند لذا اگر همه تصمیم بگیرند که انتخابات پاک، اخلاقمدارانه و رقابتی را شکل دهند مشارکت حداکثری محقق می‌شود.

منبع: ایکنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر