کد خبر: 103194
A

فریدون مجلسی: صدور قطعنامه علیه ایران از سوی شورای حکام قطعی است/ ایران تصمیم گرفته تا حادترین نقطه پایداری کند

فریدون مجلسی گفت: با بالا رفتن نمایش‌های نظامی از قبیل درگیری‌های متقابل از طریق عوامل نیابتی جمهوری اسلامی و پاسخ‌های متقابل از سوی آمریکا و اسرائیل در سوریه؛ امیدی ندارم که شورای حکام از خود نرمشی نشان دهد.

فریدون مجلسی: صدور قطعنامه علیه ایران از سوی شورای حکام قطعی است/ ایران تصمیم گرفته تا حادترین نقطه پایداری کند

به گزارش دیده بان ایران؛ اوضاع برجام و پرونده هسته‌ای نه تنها با روی کار آمدن بایدن بهتر نشد که هر روز هم پیچیده‌تر می‌شود. اتمام ضرب‌الاجل مجلس و کاهش تعهدات برجامی ایران که طرف غربی را نگران کرده بود، کم نبود اما پیشنهاد جوزپ بورل درباره مذاکرات غیررسمی با آمریکا نیز از سوی ایران پذیرفته نشد. در عین حال جلسه شورای حکام و ابراز نگرانی عمیق طرف غربی برجام از اقدامات ایران بر وخامت اوضاع برجام افزوده است. به نحوی دیگر کسی به آینده این توافق خوشبین نیست. به گفته تحلیل‌گران احتمال صدور قطعنامه علیه ایران بسیار است و این یعنی باید منتظر بدتر شدن اوضاع باشیم. خاصه آنکه اینجا در ایران نیز عده‌ای برای صدور این قطعنامه و اقداماتی مثل غنی سازی شصت درصدی لحظه شماری می‌کنند. 


فریدون مجلسی، دیپلمات پیشین از جمله تحلیل‌گرانی است که به نتیجه نشست حکام خوشبین نیست و تصور می‌کند که کار به یک قطعنامه علیه ایران ختم می‌شود. او می گوید: «با توجه به یکپارچگی بین دولت و حکومت در این باره، دفاع سرسختانه وزیر خارجه از مواضع اصولگرایان، عدم آمادگی برای هرگونه مذاکره و تعامل که همزمان شده با بالا رفتن نمایش‌های نظامی از قبیل درگیری‌های متقابل از طریق عوامل نیابتی جمهوری اسلامی و پاسخ‌های متقابل از سوی آمریکا و اسرائیل در سوریه؛ امیدی ندارم که شورای حکام از خود نرمشی نشان دهد».


وی افزود: « به خصوص با تصریحی که از سوی ایران درباره ادامه غنی سازی صورت گرفته است، به نظر نمی‌رسد که شورای حکام از خودش نرمشی نشان داده و این جلسه منجر به یک قطعنامه‌ای که بعدا هم به شورای امنیت ارجاع می‌شود؛ نشود».


این کارشناس مسائل بین‌المللی ادامه داد: «ضمنا تصور نمی‌کنم که دولت و حکومت این موضوع را نادیده گرفته باشند و بدون توجه به آن اقدام کرده باشند. در حقیقت به نظر می‌رسد که در یک شرایط آمادگی هستند و تا حادترین نقطه این ماجرا پایداری کنند». وی صدور قطعنامه علیه ایران از سوی شورای حکام را قطعی دانسته «مگر اینکه یک اقدام پیشگیرانه و صریح از سوی ایران انجام بگیرد».


مجلسی تاکید کرد: «مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به ایران آمد، با قول و قرارهایی سه ماهه برگشت و به محض آنکه برگشت ظاهرا مسائل خنثی شد. همچنین با درگیری‌هایی که به وجود آمده است، جایی برای حسن تفاهم نمانده است». این دیپلمات پیشین خاطر نشان کرد: « به نظر می‌رسد که جمهوری اسلامی ایران قید ارتباط با غرب اعم از اروپا و آمریکا و حتی همسایگان وابسته به آنان را زده است. درباره موثر بودن این سیاست که ایران بخواهد در پناه روسیه و چین قرار بگیرد نیز تردید وجود دارد. به هرحال امیدواریم تصمیماتی اتخاذ شود که کشور ، سلامت و رفاه مردم، وحدت ملی و جزایر و استان هایی که مورد چشم داشت همسایگان است را حفاظت کند».


وی در پاسخ به اینکه حادترین نقطه‌ای که ایران احتمال قصد پایداری تا آنجا را دارد، دقیقا کجاست؟ گفت: «ارجاع به شورای امنیت سازمان ملل و لغو قطعنامه‌ای که درباره معلق کردن 6 قطعنامه احمدی نژادی بود. این اقدام ما را به مرحله قبل از مذاکرات برجامی برگردانده و تحت فصل هفت منشور ملل متحد که اقدامات حادی از قبیل اقتصادی و نظامی را مجاز می‌داند؛ قرار می‌دهد».

منبع: ازادی

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر