کد خبر: 103306
A

نماینده مردم سراوان: ۹۰ در صد سوخت‌برها نظام جمهوری اسلامی را دوست دارند/ به صورت زمینی از مرز بازدید نکردیم چون بازدید هوایی موثرتر است

نماینده مردم سروان، سیب‌وسوران و مهرستان در مجلس شورای اسلامی گفت: اعضای هیات اعزامی از مجلس شورای اسلامی پس از ورود به سیستان و بلوچستان از طریق هوا و زمین مناطق مرزی سراوان را بازدید و با مردم بویژه سوخت‌بران گفت‌وگو و مشکلات آنان را بدقت بررسی کردند.

نماینده مردم سراوان: ۹۰ در صد سوخت‌برها نظام جمهوری اسلامی را دوست دارند/ به صورت زمینی از مرز بازدید نکردیم چون بازدید هوایی موثرتر است

به گزارش دیده بان ایران، ملک‌ فاضلی، نماینده مجلس اظهارداشت: در رابطه با حوادث اخیر در مرز سراوان قبل از هرچیز نمایندگان مجلس وظیفه خود دانستند که در بین مردم منطقه حضور یابند و موضوع را دقیق بررسی کنند به همین دلیل از دیروز عصر که وارد استان شدیم از طریق هوا از مرز دیدن کردیم چراکه زمان و دیدن مرز برای ما مهم بود.

 

وی افزود: در پروازی که از مسیر مرز انجام شد از منطقه میرجاوه، ریگ ملک و تمامی مناطق مرزی منطقه سراوان بازدید کردیم چرا که وقتی از فضا شهرها، روستاها و دهستان‌های مختلف را در دو سوی مرز مشاهده شود برای اظهار نظر و آسیب شناسی خیلی مفید و موثر است.

 
 

نماینده مردم سراوان سیب وسوران و مهرستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما مرزها و گذرگاه‌ها و مسیرها را یک به یک رفتیم و نشستی را در محل حادثه یعنی روستای شمسر سراوان در نقطه صفر مرزی با خدمتگزاران نظام برگزار کرده و سپس در بین مردم و در منازل روستاییان رفتیم و از نزدیک با آنان دیدار و گفت‌وگو کردیم.

 

وی خاطرنشان کرد: هم‌وطنان ما در مناطق مرزی با وجود تمام مشکلات و سختی‌ها انسان‌هایی وفادار و وطن دوست هستند و خدمتگزاران خود را دوست دارند در میان سوخت‌برها رفتیم از نزدیک با آنان گفت وگو کرده و مشکلات آنان را شنیدیم و صحبت‌های صمیمی داشتیم.

 

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: مشکل اصلی در مناطق مرزی معیشت مرزنشینان است به همین دلیل از مرز و سوخت برای اشتغال این منطقه استفاده می‌شود.

 

فاضلی تصریح کرد: در این گفت وگوها به این نتیجه رسیدیم که ۹۰ در صد سوخت‌برها که به خاطر رزق خودشان موادسوختی جابجا می‌کنند، نظام جمهوری اسلامی را دوست دارند و در خدمت نظام بوده وتحصیل کرده‌اند و توان کار نیز دارند اما چون اشتغال محدود و تنها مرز برای آنان فرصت است مجبورند با انتقال سوخت روزگار بگذرانند و مهمتر اینکه این راه انتخاب خودشان نیست بلکه اجبار آنان را به این مسیر کشانده است.

 

عضو هیات اعزامی مجلس شورای اسلامی به سراوان افزود: چند جلسه با اقشار مختلف مردم در سراوان داشتیم نشست، در جمع کسانی بودیم که به نوعی آسیب دیده بودند اما منطقه خودشان و قانون را دوست دارند و سعی می‌کنند در چهارچوب قانون عمل کنند.

 

نماینده مردم سراوان سیب سوران و مهرستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امیدواریم جمع بندی‌ها انجام و اقدامات لازم برای رفع مشکلات مردم این مناطق صورت گیرد.

 

وی ادامه داد: در این بازدید ۲ نفر از نمایندگان استان، یک نماینده از کمیسیون عمران، سرپرست کمیسیون امنیت ملی، یک نماینده از کمیسیون انرژی و یک نماینده از کمیسیون اجتماعی حضور داشت که یک ترکیب مناسب برای مشکلات مناطق مرزی است.

 

اعضای هیات اعزامی مجلس شورای اسلامی را حسن همتی از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، حسین حاتمی از کمیسیون اجتماعی، مصطفی نخعی از کمیسیون انرژی و فراکسیون مرزنشینان، اسماعیل حسین‌زهی از کمیسیون عمران و ملک فاضلی نماینده سراوان از کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس تشکیل می دهند.

 

براساس این گزارش درگیری در مرز سراوان ساعت هشت صبح روز دوشنبه چهارم اسفند ۹۹ در منطقه شمسر رخ داد در این منطقه مرزی گذرگاهی برای بهبود معیشت مرزنشینان ایجاد شده تا کنترل لازم در زمینه ورود و خروج از این گذرگاه مرزی توسط نیروهای نظامی انجام شود.

 

به گفته منابع مختلف، حادثه از آنجایی شروع شد که تعداد زیادی از جمعیت سوخت‌برهایی که غیرقانونی سوخت جابجا می‌کردند در آن‌ سوی مرز تجمع کردند که ماموران پاکستانی برای متفرق کردن آنان اقدام به تیراندازی کرده و همین مساله باعث هجوم این سوخت‌برها به سمت مرز ایران شد این افراد با شکست درها و حفاظ مرزی و ایجاد خسارت وارد گذرگاه مرزی شدند که در این ازدحام در مرز براثر تیراندازی از آن سوی مرز یک نفر کشته و چهار نفر مجروح شدند.

 

گفته می شود: این حادثه که احتمالا با برنامه ریزی قبلی انجام شده موجب شد تا برخی افراد در بین جمعیت اقدام به موج‌سواری کرده و به پاسگاه شمسر حمله‌ور شده و قصد ورود و تصرف پاسگاه را داشتند، این در حالیست که حریم پاسگاه نظامی در تمامی کشورها مشخص و ماموران حافظ امنیت اجازه ورود هیچ فردی را به این حریم نمی دهند.

 

منبع: ایرنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر