کد خبر: 103359
A

عضو نهاد اجماع ساز: مطهری و عارف بدون هماهنگی اعلام کاندیداتوری کردند/ تاکنون با هیچ فردی برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری صحبت نکرده ایم

تقواییان گفت: به عبارت دیگر اگر فردی بخواهد به عنوان اصلاح‌طلب کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شود باید شرایط نهاد اجماع‌ساز را در نظر داشته باشد. در حقیقت افرادی به عنوان کاندیدا در نهاد اجماع‌ساز مورد بررسی قرار می‌گیرند که بپذیرند وقتی کاندیدای واحدی از سوی نهاد اجماع‌ساز مطرح شود، به نفع آن کاندیدا کنار برود. لذا نهاد اجماع‌ساز رویه خود را تغییر نمی‌دهد و از طرفی مانع کاندیداتوری افراد هم نمی‌شود.

عضو نهاد اجماع ساز: مطهری و عارف بدون هماهنگی اعلام کاندیداتوری کردند/ تاکنون با هیچ فردی برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری صحبت نکرده ایم

به گزارش دیده بان ایران؛ عزت‌الله تقواییان در رابطه با اینکه اعلام کاندیداتوری برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب خارج از نهاد اجماع‌ساز تا چه اندازه می‌تواند  وحدت جریان اصلاح‌طلب را برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ به چالش بکشد؟ گفت:چهره‌های اصلاح‌طلب در رابطه با اعلام کاندیداتوری برای انتخابات ۱۴۰۰ صاحب اختیار هستند و فعالیت می‌کنند ولی  منتها براساس آئین‌نامه نهاد اجماع‌ساز برای انتخابات ریاست جمهوری همه باهم  به یک کاندیدای واحد اصلاح‌طلب برسیم.

دبیر کل مجمع دانش‌آموختگان ایران افزود: به عبارت دیگر اگر فردی بخواهد به عنوان اصلاح‌طلب کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شود باید شرایط نهاد اجماع‌ساز را در نظر داشته باشد. در حقیقت افرادی به عنوان کاندیدا در نهاد اجماع‌ساز مورد بررسی قرار می‌گیرند که بپذیرند وقتی کاندیدای واحدی از سوی نهاد اجماع‌ساز مطرح شود، به نفع آن کاندیدا کنار برود. لذا نهاد اجماع‌ساز رویه خود را تغییر نمی‌دهد و از طرفی مانع کاندیداتوری افراد هم نمی‌شود.

تقواییان در مورد حمایت نهاد اجماع‌ساز از افرادی که اعلام کاندیداتوری برای انتخابات ۱۴۰۰ کردند، تصریح کرد: در حال حاضر نهاد اجماع‌ساز در مورد چهره‌هایی که اعلام آمادگی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری کردند، بحث نمی‌کند و تصمیمی هم در مورد آنها نمی‌گیرید. نهاد اجماع‌ساز برای کاندیداها ضوابطی را در نظر گرفته که براساس آن افراد برای حضور به عنوان کاندیدای این نهاد باید برنامه‌های خود را ارائه بدهند. در نهایت بعد از ثبت‌نام و تایید صلاحیت کاندیدای نهاد اجماع‌ساز اوایل خرداد ماه مشخص می‌شود. بنابراین نهاد اجماع‌ساز قبل از خرداد ماه و تأیید صلاحیت ها در مورد وضعیت کاندیداها اعلام نظر نمی‌کند.

نهاد اجماع‌ساز تنها از یک نفر حمایت می‌کند

این چهره اصلاح‌طلب با نام بردن از برخی چهره‌های که برای انتخابات ۱۴۰۰ اعلام کاندیداتوری کردند، ادامه داد: علی مطهری هم مانند عارف بدون هماهنگی با نهاد اجماع‌ساز اعلام کاندیداتوری کرد. ما به عنوان نهاد اجماع‌ساز به افراد توصیه می‌کنیم که در صورت داشتن شرایط مناسب اعلام آمادگی برای کاندیداتوری در انتخابات کنند اما این به معنای حمایت از آنها نیست.چرا که در نهایت این نهاد از یک نفر حمایت خواهد کرد.

تقواییان با تاکید بر اینکه نهاد اجماع‌ساز تاکنون با هیچ فردی برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری صحبت نکرده است، اظهار کرد: قرار نیست نهاد اجماع‌ساز با فردی صحبت کند و به او بگوید که شما کاندیدای مورد نظر این نهاد هستید چراکه برنامه‌های نهاد اجماع‌ساز به این ترتیب نیست.

تعدد کاندیداها ممکن است مشکلاتی را به وجود آورد

این عضو نهاد اجماع‌ساز در رابطه با تعدد کاندیدا در میان اصلاح‌طلبان و امکان شکسته شدن آراء، متذکر شذ: اعلام کاندیدا برای انتخابات ریاست‌جمهوری از جمله وظایف احزاب است و این امر با قانون هم مغایرتی ندارد اما از نظر عرف این اعلام کاندیداتوری‌ها و شلوغ کردن‌ها ممکن است مشکلاتی را به وجود آورد. کمااینکه ممکن است از طرف مردم هم خوشایند به نظر نرسد.

تقواییان خاطرنشان کرد: به عبارت دیگر این از نظر عرف این نوع اعلام کاندیداتوری شلوغ کردن امور است، که امکان دارد مشکلاتی را هم به وجود آورد و از نظر مردم خوشایند نباشد. همچنین اینکه افراد به صورت جداگانه اعلام آمادگی برای حضور در انتخابات به عنوان کاندیدا کنند، بحث انتخابات و کاندیدا را لوث می‌کند چرا که افراد برای حضور در این مقام باید وزن و توانمندی داشته باشند.در حقیقت کاندیدای حزبی می‌تواند کاندیداتوری برای انتخابات ریاست‌جمهوری را از نگاه مردم لوث کند.

دبیر کل مجمع دانش‌آموختگان ایران خطاب به افرادی که برای حضور در انتخابات اعلام کاندیداتوری کردند، افزود: این افراد به این مسئله دقت کنند که مردم در مورد آنها چه فکری خواهند کرد لذا با احتیاط عمل کنند کمااینکه تعدد کاندیداها به جهت اینکه ممکن است دلخوری به وجود آورد، ممکن است آسیب‌زا باشد.

تقواییان در پایان در واکنش به اینکه گفته می‌شود نهاد اجماع‌ساز بر پایه نظر یک یا دو حزب اصلاح‌طلب شکل گرفته، یادآور شد: احزاب اصلاح‌طلب بعد از دوم خرداد ۷۶  تحت عنوان شورای هماهنگی جبهه اصلاحات فعالیت کردند. این احزاب جلسات خود را دارند و قانونی هم کار می‌کنند. همچنین اینکه از سال ۹۴ به بعد با اشخاص حقیقی برای مشورت وارد این تشکیلات شدند. در مورد تشکیل نهاد اجماع‌ساز هم همه ۳۱حزب اصلاح‌طلب با هم در این مورد تصمیم گرفتیم و بر همین مبنا با خاتمی هم مشورت کردیم. لذا پایه کار این نهاد شورای هماهنگی جبهه اصلاحات است.

منبع: انا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر