کد خبر: 103397
A

مازنی: شورای نگهبان چرا انتخابات را دو روز تا یک هفته برگزار نمی کند؟

نماینده سابق مجلس گفت: کشور در موقعیتی نیست که بخواهد دعواهای جناحی و منازعات ایام انتخابات به بعد از انتخابات کشیده شده و ادامه پیدا کند.

مازنی: شورای نگهبان چرا انتخابات را دو روز تا یک هفته برگزار نمی کند؟

به گزارش دیده بان ایران؛ «حجت الاسلام احمد مازنی»، فعال سیاسی اصلاح طلب و نماینده سابق مجلس، در خصوص ویژگی‌های رئیس جمهور آینده اظهار کرد: برخلاف کسانی که رشته تخصصی خاصی را برای رئیس جمهور آینده مطرح می‌کنند، مثلا می گویند رئیس جمهور باید اقتصاددان یا مواردی از این دست باشد، من معتقدم رئیس جمهور در درجه اول باید از لحاظ شخصیت، ظرفیت بالایی برای مدیریت کشور داشته باشد.

او افزود: این تعبیری که در قانون اساسی به عنوان رجل سیاسی آمده بار مفهومی سنگینی روی آن قرار دارد. رجل سیاسی یعنی انسانی که بتواند سیاست ورزی کند و سیاست مدار به معنای واقعی کلمه باشد، درک درستی از فضای کشور و روابط بین‌الملل و مسائل جامعه داشته باشد. برای مثال اگر کسی از لحاظ شخصیت، قابلیت رهبری و هدایت جامعه و  قدرت سازماندهی داشته باشد و در عین حال دانش مدیریت هم داشته باشد، چنین رئیس جمهوری از همه متخصصان رشته‌های مختلف استفاده می کند.

حجت الاسلام مازنی ادامه داد: ظرفیت بالا برای درک اولویت‌های کشور از دیگر ویژگی‌هایی است که رئیس جمهور آینده باید داشته باشد که مسائل کشور را اهم و مهم کند و بتواند اولویت‌ها را با استفاده از نظرسنجی و نظر کارشناسان انتخاب کند. از طرفی بر اساس همان قابلیت و ظرفیت رهبری که دارد از همه سرمایه‌های انسانی فارغ از مواضع سیاسی استفاده کند. کشور در موقعیتی نیست که بخواهد دعواهای جناحی و منازعات ایام انتخابات به بعد از انتخابات کشیده شده و ادامه پیدا کند.

او تصریح کرد: همه ظرفیت‌ها باید برای حل مسائل مردم و مشکلات کشور به میدان  بیایند که این هم به ظرفیت رئیس‌جمهور برمی‌گردد که بتواند از همه سرمایه‌های انسانی کشور استفاده کند و البته این به معنای سهم خواهی جناح‌ها نیست، بلکه اگر انسان شایسته و توانمندی را می‌بیند که دل در گرو ایران و اسلام و تخصص لازم را در یک حوزه دارد و هماهنگ با مدیریت کلان کشور است، فارغ از نگاه جناحی از او استفاده کند.

این فعال سیاسی اضافه کرد: ویژگی تعامل سازنده با ارکان نظام از دیگر ویژگی‌های لازم برای رئیس جمهور آینده است. کسی که رئیس‌جمهور می شود باید امکان تعامل با جایگاه معنوی و قانونی رهبر انقلاب را داشته باشد. در عین حال بتواند با دیگر ارکان حکومت تعامل برقرار کرده تا بتواند از همه ظرفیت‌ها برای اداره کشور استفاده کند. درک صحیح از روابط بین‌الملل و استفاده از دیپلماسی عمومی برای حل اختلاف با کشورهای منطقه و دنیا یکی دیگر از ویژگی های رئیس جمهور است. ممکن است بگوییم برخی از مشکلات ما با دنیا به خوی استکباری کشورهای سلطه گر برمی‌گردد اما ما با بسیاری از کشورهای همسایه روابط خوبی نداریم، خوب این را در اولویت قرار دهد و اختلافات ما با کشورهای منطقه را حل کند. رئیس جمهور آینده باید به جای تقابل، تعامل با دنیا را پیگیری کند.

او در بخش بعدی از سخنان خود متذکر شد: بعد از تحولات و تغییراتی که از سال 57 تا امروز داشتیم اختلافات سیاسی و منازعاتی که در مواردی منجر به درگیری‌های نظامی بین گروه‌های داخلی شده بالاخره دو جریان سیاسی از درون این اختلافات و درگیری‌ها بیرون آمده که این دو جریان ذیل قانون اساسی و ذیل نظام جمهوری اسلامی تعریف می‌شوند. فعلا اسم دو جریان سیاسی کلان کشور اصولگرا و اصلاح طلب است، اینکه این دو جریان چقدر بتوانند در افکار عمومی تاثیرگذار باشند به اسم دو جریان خیلی ربط ندارد بلکه به گفتمانی ربط دارد که با مردم مطرح خواهند کرد.

مازنی عنوان کرد: مردم الان گفتمان عدالت را در نظرسنجی‌ها تاکید می‌کنند و بر معیشت تمرکز دارند و دولتی می‌خواهند که این دولت بتواند تبعیضات را برطرف کرده یا کاهش دهد، مشکلات اقتصادی مردم را به عنوان اولویت اول حل کند، راه حل آن را شفاف و مشخص به مردم بگوید. اگر ما در قالب این دو جریان سیاسی نخواهیم رقابت انتخاباتی داشته باشیم چه جریان دیگری مطرح خواهد شد؟  هر جریانی که الان در کشور درون قانون اساسی و ذیل نظام جمهوری اسلامی تعریف می‌شود یک شاخه‌ای از دو جریان اصولگرایی و اصلاح‌طلبی است.

او اضافه کرد: احمدی نژاد به قول خودش پرچم جریان سوم را به نوعی به دست گرفته اما خاستگاه و ریشه او اصولگرایی است. الان هم همان آدم است ادبیات خود را تغییر داده جریان انقلابی هم همین طور است. در جبهه اصلاح‌طلبی هم ممکن است برخی دیدگاه‌ها به نحو دیگری مطرح شود. جبهه سوم را درون نظام نمی‌شناسم  و اگر هم باشد شاخه‌ای از شاخه‌های جبهه اول و جبهه دوم است. مهم نیست اسم اصولگرا و اصلاح طلب باشد مهم این است که کاندیداها چه ویژگی شخصیتی از خود بروز دهند و چه گفتمانی را با مردم در میان بگذارند. اگر گفتمان برای مردم جذاب باشد و شخصیت به گونه‌ای باشد که مردم در این شخصیت قابلیت تحقق این گفتمان را احساس کنند امکان مشارکت مردم فراهم است ولی بیش از اینکه مسئله جناحی باشد فعلا ما منتتظر سیگنال‌های مناسب از ناحیه نهادهای حاکمیتی برای انتخابات پرشور هستیم.

مازنی تصریح کرد: برای ایجاد شور انتخاباتی تنها سیگنالی که مشاهده کردیم و تنها نقطه امیدی که احساس شده این است که مقام معظم رهبری گفتند انتخابات پرشور اهم و رئیس جمهوراصلح مهم است. رهبری انتخابات پرشور را مطرح کرده‌اند. مجریان برای تحقق این سیاست کلان چه مراحلی را تاکنون فراهم کرده‌اند؟ آیا برای برگزاری انتخابات در شرایط کرونایی امکانی را فراهم کرده‌اند؟ خیر! تنها دو کار را شورای نگهبان و وزارت کشور توافق کرده اند که انجام دهند. یکی اینکه از استامپ استفاده نشود و یکی هم تعداد شعبه‌ها افزایش پیدا کند.

او خاطرنشان کرد: در همه جای دنیا الان انتخابات در شرایط کرونایی به جای یک روز یک هفته برگزار می شود خوب چرا دولت، مجلس و شورای نگهبان تدبیر نمی‌کنند که برگزاری انتخابات دو روز تا یک هفته باشد، چه مشکل فنی وجود دارد که انتخابات الکترونیکی در ایران برگزار نمی‌شود؟ شورای نگهبان چه تمهیداتی اندیشیده است؟ در انتخاب کاندیداها کاندیدا با سلیقه‌های مختلف را به مردم معرفی کند. فراتر از رفتار جناح‌های سیاسی و گفتمان آنها رفتار نهادهای حکومتی برای ایجاد شور انتخاباتی است که ما تا امروز جز بیان مقام معظم رهبری از مقامات دیگر رفتار و سیگنالی را مشاهده نکردیم که حاکی از برگزاری انتخابات پرشور باشد.

منبع: برنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر