کد خبر: 103522
A

نمازی: نامزدی ابراهیم رئیسی به سود اصلاح‌طلبان است

عضو حزب کارگزاران گفت: تمرکز رئیسی بر مسائل و مشکلات اقتصادی و معیشتی است، اما اگر احمدی نژاد در صحنه بماند، با توجه به اینکه استاد شعار‌های اینچنینی است، نظر توده مردم را جلب خواهد کرد.

نمازی: نامزدی ابراهیم رئیسی  به سود اصلاح‌طلبان است

به گزارش دیده بان ایران؛ یکی از داغ‌ترین بحث‌های انتخاباتی در روز‌های اخیر مساله کاندیداتوری یا عدم کاندیداتوری سیدابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ است. برخی برای آمدنش لحظه‌شماری کرده و دعوت پشت دعوت؛ برخی هم به هر شکل ممکن فضاسازی می‌کنند که نیایند.
شنیده‌ها حاکی از آن است که آقای رئیسی شخص تمایل به رئیس جمهور شدن دارد، اما هم از موانعی که به خاطر قرار داشتن در یک جایگاه انتصابی پیش رو دارد، مطلع است و هم می‌داند که این کاندیداتوری احتمالی برایش ریسک بسیاری به همراه خواهد داشت.
اصولگرایان یعنی جریان سیاسی متبوع او نیز به دو بخش تقسیم می‌شود. بخش کوچک‌تری مثل شورای وحدتی‌ها که اصرار دارند رئیسی بیاید و رویای همیشگی وحدت در این جریان را محقق کند و بخش بزرگتری که اگرچه به صراحت نمی‌گویند، اما برای نیامدن رئیسی زمینه‌سازی می‌کنند. یک روز از منع رهبری گفته و فردا از تحولات اساسی قوه قضاییه و ضرورت تداوم آن می‌گویند. یک روز با اعلام اخباری مبنی بر آمدن ریسی سعی می‌کنند وی را تحت فشار گذارند و روز دیگر برایش رقیبی مثل علی لاریجانی می‌تراشند!
از همین رو روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد در گزارشی از اراده عبور از رئیسی گفته و مدعی است که مخالفان وی خواهان کاندیداتوری لاریجانی هستند. در عین حال ادعا می‌کند که اصرار به آمدن لاریجانی برای حذف اسحاق جهانگیری یعنی گزینه اصلاح‌طلبان است.
ناگفته نماند که این روز‌ها برخی از کانال‌ها تلگرامی مدعی هستند که نقشه اصلاح‌طلبان برای مقابله با کاندیداتوری احتمالی رئیسی دست گذاشتن روی نقطه ضعف او یعنی سیاست خارجی است. طبق این سناریو اصلاح طلبان سعی می‌کنند بار دیگر دوقطبی حول محور مذاکره بسازند و به این ترتیب از یک سو با علم کردن فردی مثل ظریف قدرت خود را در این عرصه به رخ رئیسی و اصولگرایان بکشند و از سوی دیگر محور مورد علاقه اصولگریان یعنی اقتصاد و معیشت را به حاشیه ببرند.
این درحالی است که به باور برخی اصلاح‌طلبان، کاندیدا شدن رئیسی آن‌قدر‌ها هم بد و خطرناک نیست که اصلاح‌طلبان نیازی به نقشه کشیدن داشته باشند.
علی‌محمد نمازی، عضو شورای مرکزی کارگزاران، یکی از اصلاح‌طلبانی است که وجوه مثبت کاندیداتوری رئیسی را نیز مورد توجه قرار می‌دهد. او ضمن تایید این موضوع که «کاندیداتوری احتمالی آقای رئیسی از یک منظر کار اصلاح‌طلبان را سخت می‌کند» گفت: «آمدن رئیسی احتمالا موجب ائتلاف در جبهه اصولگرایان شده و باعث می‌شود که غیر از احمدی نژاد، همه کاندیدا‌های این جریان میدان را ترک کنند. طبیعی است که ائتلاف فراگیر آنان به ضرر جبهه اصلاح‌طلبان خواهد بود.»
وی تاکید کرد: «اما از منظر دیگر این کاندیداتوری به نفع اصلاح‌طلبان است چراکه رقابت را جدی‌تر می‌کند. به هرحال همیشه اصلاح طلبان در انتخابات‌هایی پیروز شده‌اند که آرای خاکستری به سبد آنان ریخته است. در این انتخابات نیز اگر رئیسی بیاید، آرای خاکستری به کاندیدای اصلاح‌طلب خواهد رسید.»
نمازی همچنین گفت: «برخی از اصولگرایان تصور می‌کنند که تمرکز رئیسی بر مسائل و مشکلات اقتصادی و معیشتی راه‌گشا و موجب پیروزی اوست در حال که اگر احمدی نژاد در صحنه بماند، با توجه به اینکه استاد شعار‌های مبتنی بر معیشت و رفاه و اشتغال است، نظر توده مردم را جلب خواهد کرد و رئیسی به جایی نمی‌رسد. در صورتی که او رد صلاحیت شده یا کاندیدا نشود نیز یک نکته مهم مطرح خواهد بود.»
این عضو حزب کارگزاران تاکید کرد: «درست است که احتمالا آقای رئیسی با شعار‌های معیشتی و ... می‌تواند بر توده‌های مردم اثر بگذارد، اما قشر متوسط به بالا می‌دانند که اگر مسائل سیاست خارجی بهبود نیابد و شایسته سالاری نشود، معیشت نمی‌تواند سامان یابد. بهبود اوضاع صادرات و واردات و همچنین جذب سرمایه خارجی لازمه بهبود وضعیت معیشتی مردم است و تصور نمی‌کنم که در صورت ریاست جمهوری رئیسی سرمایه‌گذار‌های خارجی تمایلی برای ورود به ایران داشته باشند.»

منبع: آزادی

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر