کد خبر: 103670
A
دیده بان ایران:

اتوبوس نامزدهای اصولگرا را چه کسی چپ می کند؟/ جنگ شعارها پشت خاکریز نارضایتی های مردم

«در خدمت سردار محمد هستیم ایشالا رئیس جمهور آینده» این جمله ای بود که فرد همراه فرمانده سابق قرارگاه سازندگی خاتم الانبیإ در مشهد و با انتشار یک ویدیو کوتاه رسماً از نامزدی سعید محمد خبر داد. ویدیویی که در ادامه «محمد» خطاب به هوادارانش اظهار داشت که راه بسیار سختی را در پیش دارد.

اتوبوس نامزدهای اصولگرا را چه کسی چپ می کند؟/ جنگ شعارها پشت خاکریز نارضایتی های مردم

«در خدمت سردار محمد هستیم ایشالا رئیس جمهور آینده» این جمله ای بود که فرد همراه فرمانده سابق قرارگاه سازندگی خاتم الانبیإ در مشهد و با انتشار یک ویدیو کوتاه رسماً از نامزدی سعید محمد خبر داد. ویدیویی که در ادامه «محمد» خطاب به هوادارانش اظهار داشت که راه بسیار سختی را در پیش دارد.

به گزارش دیده بان ایران؛ در فاصله چند ماه مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ آنچه که تاکنون مشخص شده تعدد نامزد در اردوگاه اصولگرایان است. اردوگاهی که هر سه ضلع آن داعیه سردمداری اش را دارند و سعی می کنند دو ضلع دیگر را با خودشان منطبق کنند تا اینکه خود، منطبق با اصول دیگری اهداف انتخاباتی شان را پیش ببرند.

دو روز قبل، حجت الاسلام سقای بی ریا هم در راستای همین کشمکش درونی اعلام کرد که سعید جلیلی و صادق محصولی گزینه های جبهه پایداری برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده هستند.

شورای وحدت با محوریت جامعه روحانیت مبارز هم تا اینجای کار اعلام کرده است که فقط در صورت آمدن ابراهیم رئیسی حاضر است با دو ضلع دیگر جبهه اصولگرایی ائتلاف کند.

هرچند برخی شخصیت ها نظر دیگری دارند. علیرضا زاکانی پیشتر در یک نشست خبری اعلام کرده بود که گزینه نهایی شورای وحدت علی لاریجانی است و رایزنی ها درباره این موضوع قبلتر از اینها انجام شده است. ادعایی که دیده بان ایران بهمن ماه گذشته از آن خبر داده بود اما با واکنش و تکذیبه روابط عمومی جامعه روحانیت مبارز مواجه شد.

اما در این میان به نظر می رسد شورای ائتلاف منظم تر از دو ضلع دیگر در حال برگزاری جلسات انتخاباتی خود است و سعی میکند رهبری اش را در انتخابات پیش رو به اثبات برساند.

هرچند طی هفته های اخیر این شورا با فرماندهی حدادعادل حواشی بسیاری را پشت سر گذاشته است اما شنیده ها حاکی از این است که مهدی چمران به عنوان مغزمتفکر این جریان رایزنی های خود را با گزینه های مطرح اصولگرایی برای ثبت نام در انتخابات آغاز کرده است.

شواهد وقرائن در این بین حاکی از این است محمدباقر قالیباف  هرچند بی میل برای حضور در انتخابات نیست اما قرار هم نیست بی گدار به آب بزند.

دیده بان ایران روز گذشته با انتشار خبری عنوان کرد که شرط قالیباف برای شرکت در انتخابات این است که حداقل دو ضلع مثلث اصولگرایی باید روی او به اجماع برسند.

قالیباف البته این موضوع را هم مطرح کرده است که تحت هیچ شرایطی با ابراهیم رئیسی رقابت نخواهد کرد.

البته نکته حائز اهمیت در این بین علنی شدن رقابتی است که سعید محمد در تقابل با قالیباف در پیش گرفته است. برخی رسانه های نزدیک به جبهه پایداری پیش از اعلام رسمی نامزدی محمد اعلام کرده بودند که فرمانده سابق قرارگاه خاتم الانبیاء گزارش مفصلی را در قالب سه بخش به شورای نگهبان ارسال کرده که معتقد است می‌تواند موجبات ردصلاحیت محمدباقر قالیباف در صورت ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری شود. گفته شده است که این گزارش درباره پروژه فساد موسوم به «یاس» بوده (سردار محمد کارشناس فنی پرونده فساد یاس بود) و محوریت اصلی آن نیز بر تخلفات «عیسی شریفی» قائم مقام وقت شهرداری تهران تنظیم شده است.

با این حال آنچه که از شرایط این روزهای فضای انتخاباتی اصولگرایان استنباط می شود این است که آنها تا اینجای کار نه تنها به یک نقطه اشتراک واحد در رابطه با گزینه مدنظرشان برای انتخابات سال آینده نرسیده اند بلکه به نظر می رسد  اختلافات درون جبهه ای آنها این بار حتی با دعا و سهم دادن هم حل نخواهد شد.

اصولگرایان که علی رغم آنچه که از خود به نمایش می گذارند طی هشت سال گذشته با تشکیل دولت سایه و کارشکنی های متعدد عملاً سعی در ناکام گذاشتن دولت 24 میلیونی حسن روحانی را داشتند و اکنون در حالی با شعار بهبود وضعیت اقتصادی مردم وارد کارزار انتخاباتی شده اند که به زعم آنها مردم کسانی هستند که با انداختن مصیبت های وارده بر گردن روحانی و در پیش گرفتن روزه سکوت و صدالبته بدون اعتراض که در اصل ۲۷ قانون اساسی حق ملت شمرده می شود، خودشان را برای انتخاب یک اصولگرای انقلابی آماده کنند که در بهترین حالت کسی بهتر از محمود احمدی نژاد نخواهد بود.

آنها در حالی جناح مقابل خود را باعث بوجود آمدن وضعیت کنونی کشور می دانند که خود در برابر عملکرد دولت سوپرانقلابی محموداحمدی نژاد هیچ حرفی برای گفتن نداشته و طی سال های اخیر کلاً او را از دایره اصولگرایی خارج معرفی کرده اند.

با همه این اوصاف حضور سفت و سخت نامزدهای نظامی همچون سعید محمد، سعید دهقان و محسن رضایی از یک سو، شرط و شروط قالیباف از سمت دیگر و همچنین نافرمانی های جبهه پایداری از سوی دیگر باعث شده تا اصولگرایان نزدیک به حاکمیت راه سختی را برای رسیدن به پاستور در پیش داشته باشند مگر اینکه در یک روز اردیبهشتی ابراهیم رئیسی راهی وزارت کشور شود و سکان هدایت جناح نزدیک به حاکمیت را در دست بگیرد.

منبع: دیده بان ایران- یغمافشخامی

 

156766305

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر