کد خبر: 103710
A

ذالنوری: جهت نظارت بر اجرای قانون اقدام راهبردی، ناظر به مراکز هسته‌ای کشور می فرستیم

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس از اعزام هیات‌های مجلس به مراکز هسته‌ای جهت نظارت بر اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها خبر داد.

ذالنوری: جهت نظارت بر اجرای قانون اقدام راهبردی، ناظر به مراکز هسته‌ای کشور  می فرستیم

به گزارش دیده بان ایران؛ مجتبی ذوالنوری، با اشاره به کمیته نظارت بر اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت، گفت: کمیسیون امنیت ملی مجلس به زودی چند تیم نظارتی به مراکز هسته‌ای کشور اعزام می‌کند. ترکیب این هیات‌ها متشکل از نمایندگان عضو کمیسیون امنیت ملی و کمیسیون انرژی مجلس جهت نظارت تخصصی بر اجرای قانون است، البته برخی افراد متخصصی که در مجلس هستند اما عضو این دو کمیسیون نیستند نیز به همراه کارشناسان هسته‌ای خارج از مجلس به این تیم‌های نظارتی اضافه می‌شوند.

 

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: از سوی دیگر چک لیست‌هایی تهیه کردیم که دو بخش دارد؛ نخست، مواردی که در قانون اقدام راهبردی آمده را طبق جدول بندی شده مشخص کردیم و حدود ۱۵ اقدام که سازمان انرژی اتمی بر اساس قانون باید انجام دهد مانند میزان غنی سازی و زمان اجرای قانون و غیره در این چک لیست‌ها تعریف شده است.

 
 

 

وی اضافه کرد: در بخش دوم حدود ۱۰ تا ۱۵ اقدامی که در راستای کاهش دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به نظارت‌ها و مراکز هسته‌ای باید انجام شود به صورت جزئی و چک لیستی مشخص شده کردیم تا تیم نظارتی مجلس هنگام بازدید در مراکز هسته‌ای صرفا سخنرانی نشنوند بلکه تمام موارد را بررسی کنند و جواب بگیرند که قابل ارزیابی باشد و ما بتوانیم بر اساس آن اقدام کنیم.

 

ذوالنوری با تاکید بر اینکه این نوع نظارت برای اولین بار از سوی کمیسیون امنیت ملی و مجلس انجام می‌شود، تصریح کرد: تلاش شده تا نظارت هوشمندانه، هدفمندانه، تخصصی و خروجی محور از سوی مجلس بر اجرای قانون اقدام راهبردی انجام شود تا ما بتوانیم ارزیابی کمّی از عملکرد دستگاه‌های مجری داشته باشیم. هیات‌ها بعد از مشخص شدن افراد به سازمان انرژی اتمی معرفی می‌شوند.

منبع: خانه ملت

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر