کد خبر: 103799
A

سردار «مال ساز» در سودای ریاست جمهوری/ سوابق سردار سعید محمد از اطلس مال تا هولدینگ یاس

سردار سعید محمد از ۱۹ سالگی یعنی سال ۱۳۶۶ وارد سپاه پاسداران شد؛‌ . با اینکه او زمان پیوستنش به سپاه ۱۹ سال داشته و پس از آن جنگ هنوز یک‌سال ادامه داشت سابقه‌ای از او در جنگ لااقل در رسانه‌ها پیدا نمی‌شود.

سردار «مال ساز» در سودای ریاست جمهوری/ سوابق سردار سعید محمد از  اطلس مال  تا هولدینگ یاس

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ محمد حسن نجمی در گزارشی نوشت؛ سردار سعید محمد. متولد ۱۳۴۷ در تهران. او در ۱۹ سالگی یعنی سال ۱۳۶۶ وارد سپاه پاسداران شد؛‌ . با اینکه او زمان پیوستنش به سپاه ۱۹ سال داشته و پس از آن جنگ هنوز یک‌سال ادامه داشت سابقه‌ای از او در جنگ لااقل در رسانه‌ها پیدا نمی‌شود.

او تحصیل‌کرده‌ی مهندسی عمران است و سال ۱۳۸۸ در مقطع دکترای عمران گرایش راه و ترابری از دانشگاه تربیت مدرس فارغ‌التحصیل شد. از یک سال بعدش یعنی از سال ۱۳۸۹ تاکنون عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین(ع) (دانشگاه زیرمجموعه سپاه پاسداران) است.

معارفه فرمانده قرارگاه سپاه بدون لباس سپاه

محمد تا مدت‌ها پس از فرماندهی قرارگاه خاتم‌الانبیاء لباس سپاه نمی‌پوشید و حتی بر خلاف سنت فرماندهان پیشین قرارگاه خاتم، حتی در مراسم معارفه‌اش نیز با لباس شخصی حاضر شد. او مهرماه ۹۹ در جریان یک سخنرانی با لباس سپاه حضور یافت که برخی را به این نتیجه رساند که این اقدامش، نشانه حضور نیافتن به عنوان نامزد ریاست جمهوری است؛ اما حالا ۶ ماه بعد از آن، این گروه باید در تحلیل‌های خود تجدیدنظر کنند.

اوایل بهمن ماه ۹۹، خبر دیدار محمد با احمد خاتمی عضو شورای نگهبان رسانه‌ای شد که بسیاری آن را دیداری انتخاباتی ارزیابی کردند؛(منبع)  اما این حدس و گمان‌ها با تکذیب رسمی قرارگاه خاتم و همچنین شورای نگهبان روبه‌رو شد و آن را به‌گزارش دادن کارنامه قرارگاه به شورای نگهبان ربط دادند.

بیشتر بخوانید: رایزنی «سعید محمد» با شورای نگهبان/ احمد خاتمی به فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء: می توانم رضایت اعضا را جلب کنم

برکناری یا استعفا؟

بالاترین مقامی که محمد در سپاه داشته فرماندهی قرارگاه خاتم‌الانبیا بوده که آن هم هفته گذشته از آن کنار گذاشته شد یا استعفا داد. هنوز در این مورد ابهام وجود دارد. در خبری که روابط عمومی سپاه پاسداران منتشر کرد، نشانی از پذیرفتن استعفا از سوی فرماندهی کل سپاه نیست.

در متن منتشر شده تنها آمده که «با حکم فرمانده کل سپاه حسین هوشی سادات، سرتیپ دوم پاسدار، به سمت فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) سپاه منصوب شد» و سعید محمد به عنوان مشاور فرمانده کل سپاه منصوب شد.

اطلس مال در شمال تهران

ساعتی بعد وبسایت قرارگاه خاتم متن نامه سعید محمد خطاب به فرمانده کل سپاه را منتشر کرد که در آن از سمتش استعفا داده و تقریبا کاندیداتوری در انتخابات ۱۴۰۰ را تایید کرده است.

او در این نامه آورده که «از آنجا که احتمال دارد به دلیل حضور اینجانب در فضای انتخاباتی شائبه‌هایی متوجه نهاد مقدس سپاه شود در راستای صیانت از سپاه و قرارگاه انقلابی- جهادی خاتم‌الانبیاء، استعفاء می‌دهم».

اما با این حال وبسایت فردا نیوز از سایت‌های نزدیک به باقر قالیباف، از تیتر «سعید محمد برکنار شد» استفاده کرده.

طیف هوادار قالیباف گویا محمد را رقیب احتمالی برای قالیباف در جریان اصولگرایی می‌دانن و اصرار بر «برکنار شدن» او، تلاشی برای اعتبارزدایی از سعید محمد میانحامیان جریان محافظه‌کار ازسوی طیف نزدیک به قالیباف دارد.

با این حال شکارچی، سخن‌گوی‌ارشد نیروهای مسلح، در حاشیه یک مراسم درباره علت جدایی سعید محمد از قرارگاه گفته که «این رفت و آمدها امری معمول است و دلیل خاصی ندارد». او همچنین پاسخ سوالی درباره احتمال نامزدی سعید محمد را به خود محمد حواله داده است.

سعید محمد که ۵۲ سال سن دارد، چند روز بعد از کنار رفتن از قرارگاه خاتم رسما اعلام کاندیداتوری کرد.

سپاهیِ نسل دومی

او از مهر ۹۷ فرمانده قرارگاه خاتم و جایگزین عبادالله عبداللهی شد. سردار جوانی که از او به عنوان نیروی نسل دوم سپاه یاد می‌شود.

محمد پیش از قرارگاه خاتم، مدیریت برخی شرکت‌های اقماری سپاه در زمینه اقتصادی را بر عهده داشت. از جمله مدیرعاملی «سپاسد» از زیر مجموعه‌های قرارگاه خاتم؛ از سال ۸۶ تا ۹۳. این مجموعه سال ۱۳۷۱ همزمان با دوره نخست ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی تاسیس شد و در کارنامه‌اش احداث سد کرخه و سد گتوند علیا را دارد.

مجموعه «سپاسد»‌پروژه‌های عمرانی زیادی را در کشور دست دارد یا آن‌ها را انجام داده؛ از جمله مترو شهر جدید پرند، مترو هشتگرد و خط ۷ متروی تهران.

سازنده اطلس‌مال

محمد پس از مدیرعاملی سپاسد، به هولدینگ ایرانیان اطلس رفت و مدیرعامل شرکت باغ فردوس ایرانیان شد؛ از زیرمجموعه‌های این هولدینگ.

شرکتی که یکی از پروژه‌های‌اش سروصدای زیادی به پا کرد: پروژه «اطلس مال» واقع در نیاوران تهران. این پروژه به لحاظ مکانی در یکی از گران‌قیمت‌ترین محله‌های شمال تهران قرار دارد؛‌ به لحاظ موقعیتی ضلع جنوبی پارک نیاوران است و چسبیده به مرکز پژوهش‌های مجلس.

سال ۹۵ هنگام اجرای پروژه خبرهایی مبنی بر ایجاد ترک در دیوارهای کاخ صاحبقرانیه منتشر شد که محمدهمان زمان ارتباط ترک برداشتن آن دیوارها با پروژه اطلس‌مال را رد کرد و گفت که «کاخ صاحبقرانیه حدود ۴۰۰ متر از پروژه اطلس مال فاصله داشته و به لحاظ ارتفاع نیز حدود ۴۰ متر بالاتر از پروژه اطلس مال است، لذا بازگشت آب ناشی از برخورد با اطلس مال محال است».

آغاز همکاری گروه تجاری گردشگری به ریاست جهانگیری، برادر معاون اول رئیس‌جمهور و قرارگاه خاتم‌الانبیای سپاه

همان زمان خبرهای دیگری مبنی بر «به هم خوردن قنات و آب‌های زیرسطحی» هنگام اجرای پروژه اطلس‌مال منتشر شد که باز هم محمد آنها را رد کرد.

او در پاسخ به انتقادات از نمای شیشه‌ای این پروژه نیز گفت که «انتقاداتی وجود دارد مبنی بر نمای شیشه‌ای این پروژه اما باید بگویم که نمای این پروژه بر اساس مجوزات شهرداری تهران بوده است». زمین این پروژه در سال ۱۳۹۰ از سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران خریده شده. باقر قالیباف از سال ۸۴ تا ۹۶ شهردار تهران بوده.

سال ۹۷ و پس از این‌که قالیباف از شهرداری رفت، پورسیدآقایی معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک وقت شهرداری تهران اعلام کرد که «ارائه مجوز ساخت به مجتمع تجاری «اطلس مال» در پاسداران و فرو رفتن پایه‌های این ساختمان در عمق زمینی که باید تونل مترو در آن ساخته می‌شد، امتداد خط ۳ مترو به سمت نیاوران را کور کرده و تاکنون مسیر جایگزینی برای آن پیدا نشده است». اما مقام هم‌رده سابق پورسیدآقایی گفت که امکان تغییر مسیر میسر است.

ایرانیان اطلس، علاقه‌مند به مال‌سازی

سعید محمد اردیبهشت ۹۶ و چند روز پیش از انتخابات ریاست جمهوری، به عنوان مدیرعامل گروه شرکت‌های ایرانیان اطلس انتخاب شد. این هولدینگ به «مال»سازی‌هایش معروف است و می‌توان به این هولدینگ لقب «سلطان مال» داد.

این هولدینگ هفت زیرمجموعه و شرکت اقماری دارد:

۱. شرکت «مهندسین مشاور توسعه راه‌آهن ایران (مترا)» همانگونه که از نام شرکت پیداست حوزه فعالیت آن به توسعه ریل و راه‌آهن مربوط می‌شود.

۲. شرکت «عمران اطلس ایرانیان» که در زمینه ساختمان‌سازی با کابری مسکونی، تجاری، کلینیکی و اداری فعایت دارد. از جمله پروژه‌های در دست اجرا یا انجام شده‌ی این شرکت عبارتند از: «مرکز خرید اطلس(شهرستان بم)،  مرکز کلینیکی-تجاری اطلس کلینیک(کرمان)، اطلس نمک‌آبرود (آپارتمان)، مرکز خرید اطلس (یاسوج)، مرکز خرید اطلس (تهران-گاندی) و مجتمع رفاهی-آموزشی باغ جهان (تهران)».

۳. شرکت «ایران اطلس کیش» که در زمینه فروش و بهره‌برداری مجتمع‌های تجاری، اداری و مسکونی فعالیت دارد.

۴. شرکت «ستاره اطلس پارس» که در حال ساخت پروژه «اطلس پلازا» است در تپه‌های عباس‌آباد تهران؛ با ۷۵ هزار متر مربع زمین که شامل واحدهای تجاری، اداری و اقامتی می‌شود.

به نوشته وبسایت هولدینگ اطلس ایرانیان تنها مجوز تجاری در تپه‌های عباس‌آباد از آنِ این پروژه است که شهرداری صادر کرده.

۵. شرکت «ستاره آرمان توس» که هتل «فاخر آرمان»‌در حوالی حرم امام رضا(ع) در مشهد را ساخته است که شامل واحدهای اقامتی، مسکونی و تجاری می‌شود.

۶. شرکت «باغ فردوس ایرانیان» که پروژه معروف اطلس‌مال را اجرا کرده است.

۷. شرکت «پردیس اطلس پارس» که کارگزار بهره‌برداری از «مرکز خرید اطلس تبریز» است.

از دیگر پروژه‌های این هولدینگ می‌توان به برج مسکونی «اطلس کیش» و ساختمان مسکونی اطلس فرمانیه اشاره کرد.

پروژه‌های اجراشده یا در حال اجرای این هولدینگ نشان می‌دهد که سطح این پروژه‌هااز توان مالی سطح متوسط جامعه بالاتر است و می‌توان آن‌ها را تجملاتی و لوکس خواند.

فرماندهی قرارگاه خاتم همراه با هیات مدیره ایرانیان اطلس

محمد، تیر ماه ۹۸ یعنی حدود ۹ ماه پس از فرماندهی قرارگاه خاتم از عضویت در هیات مدیران گروه ایرانیان اطلس کنار گذاشته شده بود. او به نمایندگی از شرکت فن‌اوران اطلاعات انصار در این هیات فعالیت داشت.

پرونده هولدینگ یاس زیربغل محمد

سعید محمد، سال ۹۶ و همزمان با مدیریت هولدینگ اطلس ایرانیان، به عضویت هیات مدیران شرکت گروه توسعه اقتصادی یاس یا همان «هولدینگ یاس» درآمد؛ هولدینگی که با بازداشت «عیسی شریفی» قائم‌مقام باقر قالیباف در شهرداری تهران نامش به گوش رسید.

گروه توسعه اقتصادی یاس خرداد ماه ۱۳۹۴ رسما آگهی تاسیس‌اش را در روزنامه رسمی منتشر کرد. سرمایه ابتدایی و اعلامی این گروه در آگهی تاسیس، ۲۰ میلیارد تومان ذکر شده.

در آگهی روزنامه رسمی به تاریخ ۱۵ تیر ۱۳۹۶، بنا بر تصمیمات مجمع عمومی سالانه شرکت، «سعید محمد» به نمایندگی از شرکت «امید سلامت شفا» به مدت دو سال عضو هیات مدیره این هولدینگ شد. اما عضویت سعید محمد در هیات مدیران هولدینگ یاس دوامی نداشت و پنج‌ ماه بعد، در مجمع عمومی فوق‌العاده این شرکت تصمیم به انحلال آن گرفته شد و سعید محمد این بار در جایگاه یکی از مدیران تصفیه شرکت و مدیر اجرایی تصفیه گروه توسعه اقتصادی یاس نشست. البته او ماه‌ها بعد جای‌اش را به فرد دیگری داد.

عیسی شریفی در کنار باقر قالیباف

محسن هاشمی‌رفسنجانی رییس شورای شهر تهران شهریور ۹۷ در گفت‌وگویی با «ایسنا» به شرح ماجرای هولدینگ یاس و قائم‌مقام قالیباف پرداخت. او گفت «بحثی در مورد فساد در شهرداری مطرح شد که منجر به دستگیری قائم مقام شهردار اسبق شد که بحث بین شهرداری و هولدینگ یاس که یکی از کارگزاری‌های وابسته به برخی نهادهاست، بود».

به گفته هاشمی «این پرونده بنا به دستور مقام معظم رهبری از سوی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در حال پیگیری است» و «گروهی در نیروهای مسلح و دادسرای نظامی مشغول بررسی پرونده هستند».

هاشمی گفته «موضوع فساد بهقراردادی بین شهرداری و یاس بر می‌گردد که مربوط به ۱۰هزار میلیارد تومان تبادلات مالی بود که باید به انواع مختلف در اقتصاد شهری فعال می‌شده است».

گرچه سعید محمد تاکنون در رسانه‌ها حرفی درباره پرونده هولدینگ یاس نزده، ولی با توجه به اینکه او مدیر اجرایی هیات تصفیه این هولدینگ بوده، احتمالا نکات و حرف‌های زیادی درباره این پرونده داشته باشد.

چند روز پیش از خداحافظی محمد با قرارگاه خاتم، یک کانال تلگرامی منصوب به محافظه‌کاران تندرو، مدعی شد که محمد مستنداتی از پرونده یاس را برای شورای نگهبان ارسال کرده.

این کانال همچنین نوشت که محمد کارشناس فنی این پرونده بوده که با توجه توجه به سمت او در هیات تصفیه و پیش از آن در هیات مدیران هولدینگ، دور از ذهنی به نظر نمی‌رسد. قاعدتا او اشراف زیادی بر پرونده یاس دارد.

با کنار هم چیدن نقش‌های سعید محمد شاید حالا بتوان درک کرد که چرا برخی سایت‌های نزدیک به قالیباف بر «برکنار شدن» سعید محمد اصرار دارند.

استعفا از قرارگاه ولی مشاور فرمانده کل

به هرحال این سردار ۵۲ ساله با وجود اینکه از جمله‌ی سردارانی است که در طول جنگ هشت‌ساله عراق با ایران سابقه فرماندهی ندارند، با حدود دوسال‌ونیم فرماندهی بر قرارگاه خاتم توانسته بخشی از حمایت‌های محافظه‌کاران را جلب کند؛

البته تحرک رسانه‌ای بیش از حد معمول او وموضع‌گیری‌های او در چندماه اخیر نشان‌ می‌دهد تصمیم او برای نامزدی در انتخابات حاصل چند روز و چند هفته‌ی اخیر نبوده. هرچند محمد به گفته خودش برای مصون ماندن سپاه از «شائبه‌های انتخاباتی»‌از فرماندهی قرارگاه خاتم استعفا داده اما او همچنان عضو سپاه پاسداران بوده و پس از استعفا، حکم مشاورت فرمانده کل سپاه را گرفته.

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر