کد خبر: 103963
A
دیده بان ایران افزایش احتمال رد صلاحیت دریافت کنندگان املاک نجومی را بررسی می کند؛

آیا خواب طلاییِ رفیق قالیباف برای ساختمان بهشت تعبیر می شود؟

ثبت نام داوطلبان انتخابات ششمین دوره شوراهای شهر از ساعت ۸ صبح چهارشنبه هفته گذشته در سراسر کشور آغاز شده و تا فردا، سه شنبه ۲۶ اسفند ادامه دارد. نکته حائز اهمیت در این بین ثبت نام گسترده افرادی است که تخلفات متعددی دارند. سردار مرتضی طلایی از جمله این افراد است که از مدت ها قبل در حال تدارک دیدن برای بستن لیست شورای شهر مطلوب خود است

آیا خواب طلاییِ رفیق قالیباف برای ساختمان بهشت تعبیر می شود؟

به گزارش دیده بان ایران؛  ثبت نام داوطلبان انتخابات ششمین دوره شوراهای شهر از ساعت ۸ صبح چهارشنبه هفته گذشته در سراسر کشور آغاز شده و تا فردا، سه شنبه ۲۶ اسفند ادامه دارد.

طبق برنامه وزارت کشور انتخابات ششمین دوره شورای شهر و روستا به همراه سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در حالی ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد که پیش بینی می شود با کاهش مشارکت مردم همچون انتخابات مجلس یازدهم، اصولگرایانی که با تابلوی انقلابی وارد عرصه شده اند بتوانند سکان هدایت پارلمان شهری بسیاری از کلان شهرها مانند تهران را در دست بگیرند.

اما نکته حائز اهمیت در این بین ثبت نام گسترده جریان نزدیک به محمدباقر قالیباف در این دوره از انتخابات است که نام اکثر آنها در تخلفات منتشر شده شهرداری دوره مدیریت جهادی مانند «املاک نجومی» می درخشد.

سردار مرتضی طلایی از جمله این افراد است که از مدت ها قبل در حال تدارک دیدن برای بستن لیست شورای شهر مطلوب خود و قالیباف است و به نظر می رسد در این دوره به جای عضویت در شورای شهر به دنبال نشستن بر صندلی پیروز حناچی است. (اینجا)

مرتضی طلایی‌زاده، متولد ۱۳۳۷ در اصفهان و یکی از نزدیک‌ترین چهره‌ها به محمدباقر قالیباف است. او از فرماندهی بسیج و سپاه و پلیس اصفهان شروع کرد تا در نهایت بعد از ریاست بر پلیس تهران، لباس نظامی را سال 86 و بعد از بازنشستگی با درجه سرتیپی از تن کند و کت‌و‌شلوار‌پوش برای 10 سال راهی شورای شهر شد و سال‌ها عضو و نایب‌رئیس شورای شهر تهران بود.

در ماجرای املاک نجومی، نام او هم به‌عنوان یکی از دریافت‌کنندگان در آن فهرست دیده می‌شد. بر اساس اسناد موجود در شهرداری تهران، این میزان بدهی نزدیک 69 هزار میلیارد تومان برآورد شده است. بسیاری معتقدند با احتساب 69 هزار میلیارد تومان بدهی و درآمد سالانه کمتر از 20 هزار میلیاردی شهرداری، مدیریت شهری در دوران شورای شهر چهارم عملا چهار سال بعد از خود را پیشاپیش فروخته بود و چیزی جز زمین سوخته برای پس از خود به جای نگذاشته بود.

دوران مدیریت شورای چهارم که طلایی از آن به‌عنوان «دوران سرعت و شتاب» یاد می‌کند، به خاطر فروش گسترده تراکم به‌شدت مورد انتقاد بوده است. منتقدان می‌گویند کارنامه این دوره از طریق تراکم‌فروشی بی‌برنامه و وقتی دیگر چیزی برای فروش باقی نماند از طریق استقراض بانکی رقم خورد.

اگر او شهردار تهران شود، دومین پلیسی است که به ریاست بلدیه پایتخت می‌رسد؛ درست شبیه رئیسش، قالیباف. طلایی هم‌زمان با عضویتش در شورای شهر تهران، در انتخابات نهمین دوره مجلس از حوزه اصفهان شرکت کرد و پس از رقابت در دو مرحله، از حضور در مجلس بازماند.

ریاست ستاد انتخاباتی محمدباقر قالیباف در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۲ نیز بر عهده او بود. طلایی برای انتخابات شورای پنجم شهر تهران، ابتدا موفق به کسب صلاحیت نشد. تأیید صلاحیت نامزدهای شوراهای شهر با نمایندگان مجلس همان شهر است. صلاحیت او در تجدید‌نظر گرچه در نهایت تأیید شد، اما نتوانست آرای کافی برای ورود به شورای شهر را کسب کند و با حدود ۵۴۰ هزار رأی اختلاف با آخرین فرد منتخب، نفر بیست‌و‌پنجم شد.

طلایی معتقد است اگر اصلاح طلبان در انتخابات شرکت نکنند رقابت خوبی خواهیم داشت. اما قبل از هر چیز باید منتظر ماند و دید که آیا با توجه به تخلفاتی که در بالا به ان اشاره شد صلاحیت او برای هدایت سکان پایتخت احراز خواهد شد یا خیر. 

البته بخش بزرگی از پاسخ به این پرسش بستگی به رئیس جمهور بعدی و دولت سیزدهم دارد که می تواند راه رسیدن طلایی به بهشت را هموار نماید.

به هر روی انتظار می رود نهادهای امنیتی و نظارتی مانع از حضور افرادی شوند که نام آنها در لیست املاک نجومی وجود داشته و دوره حضور آنها با شائبه های تخلفات متعدد روبرو بوده است. 

منبع: دیده بان ایران

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر