کد خبر: 103973
A

غلامی: ولایت فقیه در امتداد ولایت رسول الله است/ ولایت فقیه مسلمانان را از خطر سکولاریسم نجات می دهد

روحانی منتقد کتاب عصرحیرت گفت: ولایت وفقیه تنها ریسمانی است که در دوران غیبت معصوم (ع) می تواند مسلمانان را از بی دینی و افتادن در پرتگاه سکولاریسم نجات دهد و کسانی که در دوران حاکمیت ولی فقیه به دلیل جدا شدن از خط ولی فقیه، مردود می شوند، به طریق اولی در دوران ظهور امام (ع) مردود می شود و درک جسم مبارک امام (ع) لزوماً واقعیت های شخصیتی و ملکات نفسانی آنها را تغییر نمی دهد.

غلامی: ولایت فقیه در امتداد ولایت رسول الله است/ ولایت فقیه مسلمانان را از خطر سکولاریسم نجات می دهد

به گزارش دیده بان ایران؛ حجت الاسلام رضا غلامی در جلسه نقد و بررسی کتاب «عصر حیرت» اثر مهدی نصیری گفت: می دانید که در عصر غیبت، بنا به روایاتی از قبیل : ««الّذینَ یَأتُونَ مِنْ بَعْدی، یَروُنَ حَدِیثی وَ سُنتّی فَیُعلِّمُونَها الْنّاسَ مِنْ‌‎ ‎‌بَعْدی‌‎»، «وَ أمَّا الْحَوَادِثُ‌ الْوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فِیهَا إِلَى رُوَاةِ حَدِیثِنَا فَإِنَّهُمْ حُجَّتِی عَلَیْکُمْ وَ أَنَا حُجَّةُ اللَّهِ عَلَیْهِمْ» و یا «أنَّ مَجَارِیَ الْأُمُورِ وَ الْأَحْکَامِ عَلَى أَیْدِی الْعُلَمَاءِ بِاللَّهِ الْأُمَنَاءِ عَلَى‌ حَلَالِهِ‌ وَ حَرَامِهِ»، ولی فقیه دارای شرایط تعیین شده، به مثابه منصوب عام از ناحیه خدا و دین، نقش زعامت و سرپرستی جامعه اسلامی را بر عهده دارد. ممکن است در قلمرو اختیارات ولی فقیه اختلاف نظرهایی باشد، اما اصل ولایت فقیه در شیعه تقریباً یک امر مسلم است و بزرگانی همچون شیخ مفید، علامه حلی، خواجه نصیر، محقق کرکی، ملا احمد نراقی و غیره، هم به آن کاملاً معتقد بودند و هم در حدی که شرایط اجازه می داد به آن عمل کردند.

 
نمی خواهم بگویم در بین علما ولایت فقیه مخالف نداشته اما همانطور که اشاره شد، موافقان ولایت فقیه بر مخالفان آن کاملا برتری دارند ضمن آنکه برخی از علمایی که به عنوان موافق از آنها نام بردم، استوانه های فقه شیعی محسوب می شوند. البته امام خمینی (ره)، هم دایره اختیارات ولایت فقیه را حداکثری معرفی کرد و هم با حمایت قاطبه مردم، شرایط تحقق عینی آن را فراهم نمود. هر چند پیش تر از این نمونه های کوچکی از ولایت فقیه حداکثری مانند کار مرحوم آیت الله سید عبدالحسین لاری در لارستان وجود دارد، لکن عصری که ما در آن بسر می بریم از جهت حاکمیت حداکثری ولایت فقیه، یک عصر منحصربفرد و بی سابقه است. یعنی ما با یک نعمت عظیم روبرو هستیم که به هر دلیل شیعیان از غیبت کبری به بعد از آن محروم بودند. حرف اصلی من در اینجا این است که وقتی ولی فقیه مبسوط الید وجود دارد، دیگر جامعه اسلامی بی سرپرست نیست. 
 
 ولایت فقیه تنها راه مشروعیت بخشی به «عمل سیاسی» در عصر غیبت 
خب، ولایت فقیه چه نقلاً و چه عقلاً، تنها راه کسب مشروعیت در دوران غیبت معصوم (ع) قلمداد می شود. اگر راه دیگری برای مشروعیت وجود دارد بفرمایید تا ما هم بدانیم! در عصر غیبت، رابطه ما با امام معصوم (ع) قطع است و بنا به دستور خود ائمه (ع)، تکلیف دینی ما مراجعه به فقهای حائز شرایط است. حتی اگر روایاتی هم در این زمینه نداشتیم، عقل هم چنین راهی را پیش روی ما قرار می داد. چنانچه بگویم ولایت فقیه در زمره بدیهیات عقلی است، اغراق نکرده ام. جالب است که فرمایش امام زمان (ارواحنا فداه) در توقیع ‌مشهور «وَ أمَّا الْحَوَادِثُ‌ الْوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فِیهَا إِلَى رُوَاةِ حَدِیثِنَا»، در پاسخ به این پرسش کلیدی است که پاسخ سئوالات خودمان را از چه کسی دریافت کنیم؟ و حضرت ما را به فقها ارجاع می دهند.
 
بنابراین، با حضور ولی فقیه، عصر حیرت آنچنانکه مولف کتاب به نادرستی از روایات استنباط کرده اند وجود ندارد چرا که خط امامت دوباره برقرار می شود و تعالیم امام به طور نسبی و در حد بضاعت در جامعه جریان می یابد. بله، روشن است که نه ولی فقیه هم عرض و مساوی امام معصوم (ع) است و نه تا الآن کسی چنین ادعایی کرده است. ولی فقیه نه معصوم است و نه می تواند جای خالی امام (ع) را در همه وجوه امامت پر کند، اما با حضور او، هم جامعه اسلامی از بی سرپرستی خارج می شود و هم به طور نسبی و لااقل در امور اجتماعی، امت اسلامی از حیرت و سردرگمی خارج می شود.
 
به بیان دیگر، ولایت وفقیه تنها ریسمانی است که در دوران غیبت معصوم (ع) می تواند مسلمانان را از بی دینی و افتادن در پرتگاه سکولاریسم نجات دهد و کسانی که در دوران حاکمیت ولی فقیه به دلیل جدا شدن از خط ولی فقیه، مردود می شوند، به طریق اولی در دوران ظهور امام (ع) مردود می شود و درک جسم مبارک امام (ع) لزوماً واقعیت های شخصیتی و ملکات نفسانی آنها را تغییر نمی دهد.

منبع: رجانیوز

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر