کد خبر: 10398
A
تحلیل زنگنه در گفت و گو با دیده بان ایران از حوادث تروریستی استانبول؛

روش اردوغان در اداره ترکیه بحران ایجاد کرد/ رییس جمهور ترکیه تنها به فکر توسعه طلبی و قدرت طلبی است

زنگنه : دولت ترکیه باید با عقلانیت و تدبیر بیشتری با مخالفان خود برخورد کند. روشی که دولت اردوغان در این سال‌ها در پیش گرفته است، به هیچ عنوان روش مطلوبی برای اداره‌ی امور جامعه نیست و رییس جمهور ترکیه تنها به فکر توسعه طلبی و قدرت طلبی بوده است. اگر دولت ترکیه در رفتار و اعمال خود تجدید نظر نکند و به همین روشی که تا به امروز ترکیه را اداره می کرده است ادامه دهد، تنش میان گروه‌های کرد و همچنین گروه‌های افراطی مذهبی بیش از پیش خواهد شد و ترکیه روزهای سخت تری را در پیش خواهد داشت.

روش اردوغان در اداره ترکیه بحران ایجاد کرد/ رییس جمهور ترکیه تنها به فکر توسعه طلبی و قدرت طلبی است

صباح زنگنه کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با پایگاه خبری تحلیلی دیده‌بان ایران، با اشاره به حادثه تروریستی که در شب جشن سال نو میلادی در استانبول ترکیه اتفاق افتاد، بیان کرد: با توجه به محل وقوع حادثه، این احتمال وجود دارد که عملیات را یک گروه تندروی مذهبی و تروریستی مانند: داعش انجام داده باشد.

وی در خصوص تاثیر ناآرامی‌های ترکیه بر امنیت ایران و خاورمیانه؛ تشریح کرد: بدیهی است که هرگونه ناامنی در کشورهای همسایه برای ایران هم انعکاسی خواهد داشت. بنابراین مسئولان امنیتی جمهوری اسلامی ایران هم باید با دقت و پیگیری های بیشتری نسبت به قبل به کار خود ادامه دهند.

کارشناس مسائل بین الملل خاطر نشان کرد: حل بحران‌های منطقه نیازمند همکاری های جدی کشورهای خاورمیانه و برطرف کردن عوامل بروز اینگونه بحران‌ها است.

زنگنه ضمن انتقاد از عملکرد دولت ترکیه، تصریح کرد: دولت ترکیه باید با عقلانیت و تدبیر بیشتری با مخالفان خود برخورد کند. روشی که دولت اردوغان در این سال‌ها در پیش گرفته است، به هیچ عنوان روش مطلوبی برای اداره‌ی امور جامعه نیست و رییس جمهور ترکیه تنها به فکر توسعه طلبی و قدرت طلبی بوده است. اگر دولت ترکیه در رفتار و اعمال خود تجدید نظر نکند و به همین روشی که تا به امروز ترکیه را اداره می کرده است ادامه دهد، تنش میان گروه‌های کرد و همچنین گروه‌های افراطی مذهبی بیش از پیش خواهد شد و ترکیه روزهای سخت تری را در پیش خواهد داشت. 

وی در پاسخ به این سوال که " آیا در سال 2017 ناامنی در ترکیه جای خود را به آرامش خواهد داد؟ گفت: شواهد به این سوال " نه " می‌گوید و آنچه مسلم است الزام احتیاط بیشتر دولت ترکیه در اداره امور کشور است. 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر