telegram.php حقیقت پور: آنگلا مرکل، با آنکه مسلمان نیست اما بعد از ۱۵ سال در قدرت بودن همان خانه ای را دارد که ۱۵ سال پیش داشت/ حتی لباس هایش هم تغییری نکرد | دیدبان ایران
کد خبر: 104006
A

حقیقت پور: آنگلا مرکل، با آنکه مسلمان نیست اما بعد از ۱۵ سال در قدرت بودن همان خانه ای را دارد که ۱۵ سال پیش داشت/ حتی لباس هایش هم تغییری نکرد

مشاور رئیس سابق مجلس شورای اسلامی گفت: متأسفانه می بینیم که برای منافع زودگذر سیاسی آبروها ریخته می شود، تهمت ها و افتراها زده می‌شود و کارهای کثیف انجام می شود و این بداخلاقی ها در دوران انتخابات بیشتر هم می شود. علت و ریشه اصلی این بی اخلاقی و به عبارت بهتر بی تقوایی این است که با وجود اسلامی بودن انقلاب، تربیت اسلامی مسئولان نقص دارد و ظرفیت رفتار اسلامی ما ضعیف است.

حقیقت پور: آنگلا مرکل، با آنکه مسلمان نیست اما بعد از ۱۵ سال در قدرت بودن همان خانه ای را دارد که ۱۵ سال پیش داشت/ حتی لباس هایش هم تغییری نکرد

به گزارش دیده بان ایران؛ منصور حقیقت‌پور، کارشناس مسائل سیاسی و مشاور رئیس سابق مجلس شورای اسلامی، درباره اهمیت توجه به مقوله اخلاق در یک نظام سیاسی دینی و چرایی بی توجهی به این مسئله در رقابت های سیاسی از جمله در دوران انتخابات گفت: به نظر من در رفتار سیاسی و انتخاباتی تقوای الهی و اسلامی رعایت نمی شود. این برای ما جای عیب و ننگ است که اسلام برپایه اخلاق نبوی شکل گرفته و پیامبر اکرم(ص) بزرگترین معلم اخلاق بشریت است و ما هم مدعی پیروی از ایشان هستیم اما در مقام عمل کمیت مان می لنگد و بی پروا و بی توجه به اخلاق اسلامی رفتار می کنیم.

حضور بنی صدرها در قدرت با کمرنگ شدن اخلاقمداری

وی افزود: متأسفانه می بینیم که برای منافع زودگذر سیاسی آبروها ریخته می شود، تهمت ها و افتراها زده می‌شود و کارهای کثیف انجام می شود و این بداخلاقی ها در دوران انتخابات بیشتر هم می شود. علت و ریشه اصلی این بی اخلاقی و به عبارت بهتر بی تقوایی این است که با وجود اسلامی بودن انقلاب، تربیت اسلامی مسئولان نقص دارد و ظرفیت رفتار اسلامی ما ضعیف است.

حقیقت پور اظهار کرد: امام(ره) سخنی به این مضمون دارند که ای کاش خداوند به انسان اول ظرفیت عطا کند و بعد مسئولیت بدهد؛ اگر این نباشد نتیجه آن حضور بنی صدرها در قدرت می شود.

خودسازی؛ راهکار اصلی احیای اخلاق در میان مسئولان

این نماینده پیشین مجلس بیان کرد: همه این مسئولیت ها در نگاه دینی یک معبر و زودگذر است و لذا همه رفتارها و گفتارهای ما از جمله در حوزه سیاسی و رقابت انتخاباتی باید اخلاق محور باشد. کسی که می خواهد وارد رقابت های سیاسی شود باید آنقدر ظرفیت داشته باشد که وارد وادی تهمت زنی، دروغگویی و آبروبری نشود و برای تخریب رقیب حاضر نشود به راحتی اسرار نظام را فاش کند. شاید این رفتارها منجر به کسب مناصب دنیوی شود اما قطعا یک منصب بی برکت است.

وی یادآور شد: خانم آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، با آنکه مسلمان نیست اما اخیرا بعد از ۱۵ سال اعلام خداحافظی از قدرت کرد و با احترام قابل تأمل مردم مواجه شد. این فرد همان خانه ای را دارد که ۱۵ سال پیش داشته و حتی لباس هایش تفاوت چندانی نسبت به قبل نکرده است. متأسفانه برخی، افراد ساخته شده ای نیستند چون اگر خودساخته بودند به جای اینکه بخواهند سوار اتوبوس نامزدی انتخابات ریاست جمهوری و نمایندگی مجلس شوند، از این اتوبوس پیاده می شدند نه اینکه با دعوا بخواهند دیگران را از اتوبوس بیرون بیندازند تا خودشان بالا بیایند.

حقیقت پور ابراز کرد: امام(ره) با آنکه رهبر انقلاب بود وقتی از پاریس به تهران می آمد حالاتش تغییری نکرد و در دوران جنگ با یک پیروزی مغرور نمی شد و ادای قهرمان در نمی آورد و با یک شکست نیز روحیه اش را نمی باخت. لذا راهکار اصلی احیای اخلاق در فضای سیاسی خودسازی و تهذیب نفس مسئولان است.

حقیقت پور درباره نقش نهادهای نظارتی به ویژه در دوره رقابت های رسمی و مناظرات انتخاباتی بر جدی گرفته شدن مسئله اخلاق در میان نامزدها گفت: اینها هم نقص قانون است و هم نهادهای نظارتی می توانند حساسیت بیشتری نشان دهند اما شاید وقتی صحبت از رجل سیاسی ـ مذهبی می شود بیشتر توجه به سابقه سیاسی فرد و میزان پایبندی به رعایت احکام دینی است و توجه کمتری به نوع رفتار اخلاقی نامزدها می شود.

کارآمدی و مردمی بودن؛ مهمترین شاخصه دولت آینده

حقیقت پور درباره مهمترین ویژگی های دولت آینده که مسیر تحقق حکمرانی اخلاقی را تسهیل کند، گفت: مهمترین ویژگی پاکدستی است. متأسفانه به خاطر سوء استفاده های انجام گرفته اعتماد مردم از دست رفته است. ویژگی دیگر روحیه فداکاری و جهادی دولت آینده است. نکته دیگر این است که باید مسئولان مانند مردم زندگی کنند و مردم هم تشنه رفتار ساده و بی آلایش و به دور تشریفات و فخرفروشی مدیران و مسئولان هستند.

وی مهمترین ویژگی دولت آینده را کارآمدی دانست و گفت: دوره بعد دیگر دوره آزمون و خطا نیست، نه اینکه همچنان ناتوان  از حل مشکل توزیع مرغ، تخم مرغ و امثال این موارد باشیم. در انتخابات بعدی باید فرزندان اصیل انقلاب و پیروان واقعی امامین انقلاب را انتخاب کرد.

نامزد نظامی ـ غیرنظامی؛ دوگانه جعلی و حاشیه ای

این کارشناس مسائل سیاسی بر این مبنا دوگانه نظامی ـ غیر نظامی و دوگانه های مانند این را جعلی و حاشیه ای خواند و گفت: هر فردی اعم از روحانی، نظامی، دانشگاهی، که کارآمدتر است و بهتر می تواند مشکلات مردم را حل کند و با فساد مبارزه کند وبه معنی واقعی خادم مردم باشد باید بتواند در انتخابات نامزد شود و این دعواها، مسائل انحرافی است و افراد را باید براساس سابقه و دستاوردهای کاری نه لباس، شغل، تفکر سیاسی و ... قضاوت کرد.

وی در پایان تأکید کرد: انتخاب افراد از سوی مردم باید براساس معیارهای مبتنی بر کارآمدی و صلاحیت های اخلاقی باشد نه اینکه چون نظامی یا در هر لباس دیگری است پس نباید او را انتخاب کرد.

منبع: ایکنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر