کد خبر: 104076
A

سخنگوی دولت : آمریکا را به انزوا کشاندیم/ در ماه های نزدیک آینده فصل تازه ای از تعامل با جهان آغاز خواهد شد/ برای حفظ آزادی های سیاسی و مدنی مردم ایستادگی کردیم

سخنگوی دولت با بیان اینکه در سال ۹۹ دستاوردهای زیاری در عرصه خارجی بدست آوردیم از محکومیت و به انزوا کشیده شدن آمریکا در مجامع بین المللی به عنوان یکی از این دستاوردها نام برد .

سخنگوی دولت : آمریکا را به انزوا کشاندیم/ در ماه های نزدیک آینده فصل تازه ای از تعامل با جهان آغاز خواهد شد/ برای حفظ آزادی های سیاسی و مدنی مردم ایستادگی کردیم

به گزارش دیده بان ایران؛ علی ربیعی در ابتدای آخرین نشست خبری خود در سال ۹۹   با بیان اینکه مردم امسال سال نسبتا سختی را پشت سر گذاشتند، گفت: دولت به نمایندگی از مردم همه تلاش خود را به کار برد تا به رغم همه فشارهای داخلی و فشارهای بی‌حد و حصر خارجی هم به فکر زندگی امروز و هم زندگی فردای ایرانیان باشد.

نسبت به فشار وارد شده به دهک های پایین جامعه واقفیم

وی افزود: واقف هستیم جنگ اقتصادی و همراه شدن کرونا در سال ۹۹ فشار زیادی بر دهک‌های پایین اجتماعی وارد کرده است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: امروز می‌توانیم بگوییم همه تلاش‌های مذبوحانه‌ای که خواهان فروپاشی ایران و زندگی مردم بوده‌اند، رو به پایان است و در نوروز جدید، سرسبزی جدید پیش روی ملت ما خواهد بود.

دولت همه توان خود را برای مقابله با کرونا به کار گرفت

ربیعی با تاکید بر اینکه دولت با همه توان خود در مقابله با کرونا در حوزه سلامت وارد شده است، گفت: دولت در مقابله با جنگ اقتصادی در حوزه رفاه اجتماعی و همچنین در سیاست خارجی اقدامات بی‌شماری را سامان داده است.

وی ادامه داد: ما در سیاست خارجی موفقیت‌های بزرگی  به دست آورده‌ایم و نه تنها فشار کم نظیر دولت سابق آمریکا برای امنیتی‌سازی و منزوی کردن ایران را ناکام گذاشته‌ایم، بلکه به جای بحران آفرینی آمریکا، او را در نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل و دادگاه بین‌المللی لاهه به انزوای اخلاقی و محکومیت حقوقی کشاندیم.

امروز ایران صادر کننده بنزین است 

 وی یادآور شد: ما زمانی وارد کننده بنزین بوده‌ایم و امروز به صادرکننده بنزین تبدیل شده‌ایم، و شاهد افزایش ۴ برابری از دو و نیم میلیون تن در سال ۹۱ به حدود ۲۳ میلیون تن  در ابتدای سال ۹۹ در حوزه صنعت و معدن هستیم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه تولیدات داخلی ما به رغم ممنوع کردن بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ کالا افزایش یافت، ادامه داد: در بخش صنعت هم تولید بسیار قابل توجه است به طوری که تولید فولاد خام در کشور ۲۲ میلیون تن افزایش یافت.

 ربیعی ادامه داد: ما در عرصه سیاست خارجی اجازه ندادیم که خواست و اراده ثبات آفرین و خیرخواهانه ما برای همه کشورهای منطقه تحت تاثیر هیاهوی توخالی آمریکا و همدستانش در اتهام زنی واهی علیه ما قرار بگیرد. تجارت ما با کشورهای همسایه به رغم تحریم ها در سطح خوبی پیش رفت و همچنان مصمم هستیم که مرزهای تجارت و رفت و آمد همسایگی را به اتصال جغرافیایی امن و پرسود برای همه ملت های منطقه تبدیل کنیم.

زمستان برجام پایان می یابد

وی گفت: اطمینان داریم که در ماه های نزدیک آینده، دولت آمریکا چاره ای جز تن دادن به روند صلح جهانی و پایان دادن به ظلم ایران نداشته و زمستان برجام به پایان خواهد رسید و فصل تازه ای از تعامل با جهان که رضایت و امنیت اقتصادی بیشتری برای مردم ما و البته همه ملت های منطقه فراهم می کند آغاز خواهد شد.

دولت شکیبا بود

وی خاطرنشان کرد: هیچ یک از اینها بدست نمی آمد اگر دولت در هفت سال گذشته در برابر تحریک های خارجی و توهین های داخلی شکیبا نمی بود و به استراتژی تعامل سازنده با جهان متعهد نمی ماند. البته این دستاوردها حفظ نخواهند شد اگر به این صبوری و تعهد ادامه ندهیم.

سخنگوی دولت با اشاره به وضعیت حوزه سلامت اظهار کرد: طرح تحول سلامت بزرگترین پروژه دولت بود که از سال 93 آغاز شد .این طرح موج کاهش خروج از جیب بیمار و جلوگیری فرو افتادن افراد به خاطر بیماری در تله فقر شد. در این مدت ما تخت بیمارستانی به اندازه تمام دوران گذشته اضافه کردیم.

ربیعی ادامه داد: طی۷ سال گذشته ۳۶ هزار تخت جدید بیمارستانی اضافه شده و ۴۰ درصد تخت‌های بیمارستانی به طور کامل مورد بازسازی قرار گرفته است و تعداد تخت‌های آی‌سی‌یو بیش از ۲ برابر شده است. امروز بیماران کرونایی حداکثر ۱۰ درصد هزینه را پرداخت می کنند و اگر بیمه روستایی داشته باشند، ۵ درصد هزینه ها را می دهند.

سخنگوی دولت تاکید کرد: در مقابله با کرونا در مدت زمان بسیار کمی تولیدات ماسک و ونتیلاتور به صادرات رسید. همانند کشورهای توسعه یافته 4 کانون تولید واکسن مراحل موفقیت امیزی را پیش سر گذاشتند.۳۰.۸ میلیون تن افزایش دادیم.

واکسیناسیون کرونا اوایل ۱۴۰۰ به ثمر می نشیند

وی یادآور شد: ما با وجود تحریم، گذاری موفق در مقایسه با سایر کشورها از کنترل ویروس داشته ایم و نوید می دهیم که واکسیناسیون در اوایل سال آینده به ثمر خواهد نشست.

ربیعی با اشاره به شاخص‌های حوزه توسعه انسانی و اقتصادی، گفت: به رغم همه فشارها، کمبودها، نابسامانی ها و بهم خوردن تعادل و قصد اصلی آمریکا برای فروپاشاندن این حوزه ها دولت به موفقیت های قابل توجهی دست یافت. ما در اولین گام زیرساختهای فضای مجازی را گسترش دادیم و با تلاش زیادی به حفاظت از این حوزه نیز پرداختیم.

دولت الکترونیک محقق شده است

سخنگوی دولت با بیان اینکه امروز می توانیم بگوییم مفهوم دولت الکترونیک محقق شده است، ادامه داد: تحولات عظیمی چه در حوزه اداری و چه کسب و کار در این حوزه پدید آمده است. امروز حدود یک میلیون شغل فقط در یک شبکه اجتماعی ایجاد شده است. در اینترنت و حوزه توسعه روستایی دولت انرژی ویژه‌ای گذاشت و براساس اهداف برنامه ششم توسعه باید ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ هزار خانوار به اینترنت متصل می شد که با توجه به شرایط کرونا به ۹۶ درصد رسیده و در حال حاضر بشاگرد و روستاهای سیستان و بلوچستان نیز اینترنت دارند و تا پایان این دولت نیز صد درصد خواهد شد.

ربیعی تاکید کرد: به رغم سختی های مالی که دولت دارد امروز بیش از ۴ میلیون طلبه، دانشجو و اساتید و حدود یک میلیون دانش آموز از بسته های اینترنت رایگان استفاده می کنند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در آخرین فصل در 9 ماهه در سال 99 ما از رکود خارج شدیم، اظهار کرد: بنابر گزارش بانک مرکزی در بخش کشاورزی 4.6 درصد، در بخش نفت 3.2، در بخش صنایع و معادن 6 درصد مثبت شده ایم. در بخش خدمات به علت شیوع ویروس کرونا و تعطیلی های اجباری و تاثیر مستقیم آن بر اقتصاد خدمات در سال 98 دارای رشد منفی زیادی بودیم. با سیاستهای اعمالی به تدریج در فصل اول سال 99 رکود منفی به 1.9 درصد رسید.

وی ادامه داد: با برنامه ریزی های حمایتی برای بخش خدمات بتدریج در این بخش نیز وضعیت بهتری پیدا کردیم و با مقداری بهبود در فصل دوم و سوم نهایتا منفی 0.3 درصد هستیم.

ربیعی افزود: در مجموع 9 ماهه تولید ناخالص داخلی با نفت 2.2 درصد رشد داشته است. و بدون نفت نیز 1.1 درصد مثبت شده ایم. این در حالی است که در 15 سال گذشته قبل از تحریم میانگین درآمد ارزی 45 میلیارد دلار بوده و امسال ما 10 درصد آن درامد ارزی داشته ایم.

برای حفظ آزادی های سیاسی و مدنی مردم ایستادگی کردیم

سخنگوی دولت با اشاره به هدف اصلی تحریم، گفت: هدف اصلی قرار دادن ایران در یک دو راهی بود، اول گرسنگی کشیدن مردم و دیگری تبدیل جامعه به یک دولت پلیسی. ولی ما اجازه ندادیم که هیچ کدام از این دو سناریو محقق شود. ما تلاش کردیم نتایج و اثرات تحریم بر زندگی مردم را تا جایی که ممکن است از آنها دور کنیم و برای کاهش آزادی های سیاسی و مدنی مردم ایستادگی کردیم.

وی تصریح کرد: دولت در این سالها تلاش نمود با اتخاذ سیاستهایی به حفظ زندگی مردم بپردازد. در مورد حقوق بازنشستگان و همسان سازی حقوق آنها به رغم مخالفت هایی که در داخل صورت می گرفت، اقدام عملی انجام دادیم و شاید لبخندی هر چند کوچک بر لبان بازنشستگان عزیزمان نشادیم و همین جا به بازنشستگان تامین اجتماعی نیز وعده می دهم همسان سازی حقوق آنها در ماههای باقی مانده دولت با تمام توان دنبال خواهد شد.

ربیعی افزود: ادامه سیاست پیشی دادن مزد بر تورم در 8 سال که گذشته آغاز شده بود ادامه یافت، با عذرخواهی از عدم شرایط افزایش بیشتر برای حفظ بنگاه ها و توان تولید در این جهت حرکت کردیم. گسترش بیمه سلامت به نحوی  انجام شدکه امروز می توانم من در این تریبون با صدای بلند بگویم هیچ ایرانی نیست که بخواهد و دفترچه درمانی نداشته باشد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: در گسترش تامین اجتماعی برای روستاییان، امروز حدود 3 میلیون روستایی ما از بیمه تامین اجتماعی روستایی و عشایر استفاده می کنند. روستاهای ما سهم اشتغالشان از 3 درصد به 29 درصد رسید و بیش از 20 هزار میلیارد تومان در روستاها برای اشتغاال به درستی و بدون کمترین ریخت و پاش به گواه دستگاه های نظارتی هزینه شد.

وی ادامه داد: در حوزه مددجویان با یک نظریه مشخص توانمندسازی از سیاست رفاه صدقه ای و جبرانی عبور کردیم و علاوه بر افزایش مستمری ها برنامه توانمند کردن آنها را دنبال کردیم. فعالیت دو نهاد حمایتی بزرگ ما کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی و میزان ایجاد اشتغال و خروج از مددجویی گواه این مدعاست.

سخنگوی دولت یادآور شد: در حوزه مبارزه با معلولیت، 3 غربالگری بزرگ و بی نظیر را دنبال کردیم. غربالگری شنوایی، بینایی و ژنتیک که در برخی از آنها بالای 90 درصد موفقیت به دست آوردیم. در حوزه آموزش امروز مهارت افزایی در مناطق محروم و روستاهای کوچک به پیش رفته است. یک برنامه مهم دولت مبارزه با بازماندگی از تحصیل بوده است، امروز می توانم با صدای بلند بگویم هر ایرانی که به مدرسه نرفته بود دارای یک پرونده با بررسی احوال شخصی و عللی آن بوده است. و برای رفع بازماندگی تلاشی نزدیک به صد درصد موفقیت صورت پذیرفته است.

وی با بیان اینکه در زمینه فرصتهای اجتماعی برابر نیز تلاش کردیم با نظریه توانمندسازی گروههای هدفی همچون زنان سرپرست خانوار را مورد توجه قرار دهیم، گفت: بیش از 200 هزار نفر را از آنها دارای بیمه تامین اجتماعی شدند. و وام های اشتغال با توانمندسازی را دنبال کردیم. برای گروه های مانند خانوارهای دو معلول به بالا و مددجویان و ایثارگران برنامه های هدافدار مسکن را دنبال، اجرا کردیم و تحویل داده شد.

منبع: ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر