کد خبر: 104077
A

روزنامه جوان: ظریف به آمریکا گرای انتخاباتی می دهد

روزنامه نزدیک به سپاه نوشت: وزیر خارجه به دولت بایدن توصیه کرده قبل از وارد شدن ایران به «فصل انتخابات» هرچه «سریع‌تر عمل کند» و در دولت روحانی به برجام برگردد، زیرا به گفته ظریف، چه دولت بایدن و چه دولت بعدی امریکا، نخواهد توانست به توافقی بهتر از برجام با ایران برسد.

روزنامه جوان: ظریف به آمریکا گرای انتخاباتی می دهد

به گزارش دیده بان ایران؛ روزنامه جوان، نزدیک به سپاه در گزارش امروز خود با اشاره به گفت وگوی روز گذشته وزیر امور خارجه کشورمان نوشت:

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در یک گفت‌وگوی آنلاین ۴۵ دقیقه‌ای با «مرکز سیاست اروپا» (EPC) که روز دو شنبه انجام شده، از دولت بایدن خواسته که قبل از وارد شدن به فصل انتخابات در ایران، خجالت را کنار بگذارد و در همین دولت اقداماتی را که لازم است انجام دهد، زیرا به گفته او اگر ایران وارد فصل انتخابات شود، دولت بایدن در تهران شاهد دولتی خواهد بود که «کارایی چندانی نخواهد داشت.» ظریف در این گفتگو که «دیوید او سولیوان» سفیر سابق اتحادیه اروپا در واشنگتن مجری آن بود، گفت: «زمانی که وارد فصل انتخابات شویم، دولتی خواهیم داشت که دیگر چندان کارایی کامل نخواهد داشت و شش ماه تا روی کار آمدن یک دولت جدید زمان می‌برد... پس توصیه می‌شود که امریکا سریع‌تر عمل کند و این نیاز دارد که آن‌ها خجالت را کنار بگذارند و اقداماتی را که باید انجام دهند.» وزیر خارجه جمهوری اسلامی در این گفتگو تأیید کرد که همانطور که از نظر طرف‌های غربی برجام نقش دارد، از نظر ایران نیز «نقص‌هایی در برجام وجود دارد»، ولی گفت: «برجام بهترین توافقی بود که ما می‌توانستیم داشته باشیم». به همین دلیل او گفته که بازگشت دولت بایدن به برجام نیازی به مذاکرات بیشتر ندارد: «ما آمادگی داریم پس از بازگشت ایالات متحده به اجرای برجام، فوراً به اجرای کامل برجام بازگردیم. به همین سادگی.» وزیر خارجه می‌گوید: «به محض آنکه ایالات متحده امریکا به اجرای تعهداتش ذیل برجام بازگردد، ما می‌توانیم گفتگو‌های بیشتری با گروه ۱+۵ داشته باشیم تا آن زمان، دلیلی برای هرگونه مذاکره وجود ندارد.»

رئیس دستگاه دیپلماسی با تأکید بر اینکه این دولت بایدن است که باید تاوان اشتباه خروج ترامپ از برجام را بپردازد، گفته مسئولت جبران اشتباه بایدن به گردن ایران نیست. ظریف علاوه بر اینکه نیازی به مذاکره برای بازگشت امریکا به برجام نمی‌بیند، در پاسخ به سؤال سولیوان، موافق مذاکره پشت پرده «Back Channel» بین ایران و امریکا هم نیست.

‌او با هشداری انتخاباتی از نوع هشدار‌هایی که در سال ۲۰۰۳ به محمد البرادعی، مدیرکل وقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ورود جناح رقیب دولت ایران به پاستور داده بود، خطاب به دولت بایدن گفت: «دولت فعلی ایالات متحده یا دولت بعدی این کشور نمی‌توانند به توافقی بهتر از برجام با ایران دست یابند؛ خواه با این دولت [کنونی ایران]و خواه با هر دولت آتی ایران.»
ظریف از اروپاییان خواسته که سهم خود را برای بازگرداندن امریکا به برجام ایفا کنند و خطاب به آن‌ها می‌گوید: «اتحادیه اروپا می‌تواند نقش بسیار مهمی را در بازگشت به برجام ایفا کند. امیدوارم که سه کشور اروپایی (آلمان، انگلیس و فرانسه) و اتحادیه اروپا همچنین درک کنند که در اینجا مقصر ایالات متحده و نه ایران است.»

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر