کد خبر: 104123
A

واعظی: برداشته شدن تحریم‌ها ربطی به انتخابات ۱۴۰۰ ندارد/ ما مثل کشورهای دیگر نیستیم که یک دولت علیه دولت دیگر باشد

رییس دفتر رییس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که آیا احیای برجام به برگزاری انتخابات در ایران مرتبط است، اظهار کرد: موضوع برداشتن تحریم‌ها هیچ ارتباطی به انتخابات ۱۴۰۰ نباید داشته باشد. تحریم از روز اول ظلمی بود که به ملت ایران شد و اگر بتوانیم یک روز یا یک ساعت زودتر هم تحریم‌ها را برداریم این کار را می‌کنیم.

واعظی: برداشته شدن تحریم‌ها ربطی به انتخابات ۱۴۰۰ ندارد/ ما مثل کشورهای دیگر نیستیم که یک دولت علیه دولت دیگر باشد

به گزارش دیده بان ایران؛ محمود واعظی در حاشیه آخرین جلسه هیئت دولت در سال ۱۳۹۹ و در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره جنگ یمن با بیان اینکه شورای وزیران عربستان اول باید به افکار عمومی دنیا بگوید که چرا بدون هدف و برنامه به یمن حمله کردند، اظهار کرد: در چند سال گذشته تعداد بسیار زیادی زن و بچه و یمنی‌ها را کشته‌اند و یک کشور مسلمان را ویران کردند و الان به جای آنکه پاسخ جهان اسلام را دهند که چرا با پول بیت‌المال که متعلق به مسلمانان است از غربی‌ها اسلحه می‌خرند و برادران و خواهران مسلمان خود را می‌کشند، فرافکنی می‌کنند و موضوع را تغییر می‌دهند.

وی افزود: آنچه که ما عمل کردیم، کمکی بوده به اینکه ظلم بیشتری نشود و تعداد کشته‌ها افزایش نیابد. آنان از هر جهت محاصره بودند و مواد غذایی در دسترس نداشتند و این وظیفه اسلامی همه کشورهاست که به خواهران و برادران مسلمان خود در یمن برای آنکه از گرسنگی جان خود را از دست ندهند کمک کنند.

رییس دفتر رییس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که برخی از وعده‌های دولت حسن روحانی در زمینه معیشت و رفع تحریم‌ها عملی نشده و اینکه دولت چه پاسخی در این زمینه دارد، تصریح کرد: شما وقتی که می‌خواهید وعده‌ها را ببینید باید به زمان بیان آن هم نگاه کنید. همه این وعده‌ها برای پیش از آغاز جنگ اقتصادی بود و حاضریم درباره همه آن‌ها بحث کنیم و بگوییم که تورم تک‌رقمی شد، رشد کشور مثبت شد و پروژه‌های بزرگ در کشور راه افتاد و قیمت ارز پایین آمد. اینها مواردی است که در زمانی که جنگ اقتصادی نداشتیم محقق شد.

واعظی تأکید کرد: آیا ما باعث جنگ اقتصادی شدیم یا یک رییس‌جمهوری دیوانه که در آمریکا بر سر کار آمد و همه دنیا را به هم ریخت و با تحریک و فرمان صهیونیست‌ها فشار حداکثری بر ایران آورد؟

وی ادامه داد: باید سوال ما این باشد که آنان چه هدف‌گذاری برای ملت و حکومت ایران کرده بودند؟ آنان به دنبال این بودند که نظام فروپاشی شود و مردم در مقابل حکومت قرار گیرند. از همه ابزارها در این زمینه استفاده کردند، هم جلوی صادرات نفت و جابجایی پول ما را گرفتند و هم هر روز جنگ روانی ایجاد می‌کردند. در شرایط بسیار سخت سال ۹۹ و همراه با کرونا، دولت و همه کشور توانستند دست به دست هم دهند و کشور را اداره کنند به طوری که دشمن مأیوس شده است.

رییس دفتر رییس‌جمهور با یادآوری محکومیت تحریم‌ها از سوی برخی مقامات آمریکا، گفت: ادبیات آنان با گذشته فرق کرده و به دنبال حل مسائل خود با ایران هستند. ملت ما فشار بسیاری تحمل کردند اما امروز بهاری در پیش داریم که می‌تواند بسیاری از مشکلات ما را با سربلندی حل کند.

واعظی در پاسخ به این پرسش که آیا احیای برجام به برگزاری انتخابات در ایران مرتبط است، اظهار کرد: موضوع برداشتن تحریم‌ها هیچ ارتباطی به انتخابات ۱۴۰۰ نباید داشته باشد. تحریم از روز اول ظلمی بود که به ملت ایران شد و اگر بتوانیم یک روز یا یک ساعت زودتر هم تحریم‌ها را برداریم این کار را می‌کنیم البته تحریم‌ها باید با عزت و حکمت برداشته شود و به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که این کار همراه با مقاومتی باشد که مردم داشتند تا نشکنند و سیاست دولت هم همین است و با قدرت آن را دنبال می‌کند. پس برداشته شدن تحریم‌ها ربطی به انتخابات ندارد.

وی تأکید کرد: دولت آینده از نظر خدمت‌رسانی به مردم ادامه دولت فعلی است. اعضای این دولت از رییس‌جمهوری تا وزرا بعد از پایان دوره خود و اتمام مسئولیت خود همه افتخارشان این است که بتوانند در حل مشکلات مردم کمکی داشته باشند.

رییس‌ دفتر رییس جمهور با بیان اینکه ما مثل کشورهای دیگر نیستیم که یک دولت علیه دولت دیگر باشد، تصریح کرد: ما افتخارمان این است که دولت بعدی  بدون تحریم و با واکسیناسیون وسیع و اینکه بتوانیم فضای کرونایی کشور را کنترل کنیم، به مسئولان آینده تحویل دهیم.

واعظی در پاسخ به پرسشی دیگر درباره اینکه آیا مذاکره دوجانبه‌ای میان ایران و آمریکا در ماه‌های اخیر انجام شده یا نه، گفت: ما با آمریکا مذاکره دوجانبه‌ای در مدت اخیر نداشته‌ایم. از زمانی که آقای بایدن بر سر کار آمده، بنای مذاکره دوجانبه‌ای الان شکل نگرفته و چیزهایی که گفته می‌شود صحیح نیست. اما همیشه کانال‌هایی در اروپا بوده‌اند که پیغام می‌آوردند. مثل سوییس که کانال رسمی و علنی است.

وی یادآور شد: پس طبیعی است که درباره برجام همه مسائل و برداشتن تحریم‌ها را نمی‌توان از طریق تبلیغات و مصاحبه‌ها انجام داد. طبیعی است که برخی از مطالب را برای ما می‌فرستند که مطلع باشیم و این وجود دارد.

رییس دفتر رییس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که تکلیف یک میلیارد دلاری که قرار بود کره جنوبی آزاد کند چه شد، اظهار کرد: ما از ابتدا یک حرف داشتیم و آن هم روشن است. این پول هیچ ارتباطی به آمریکا ندارد، اینکه دولت ترامپ این پول را مسدود کرده یک کار خلاف قانون و انسان‌دوستی کرده و الان هم تصور می‌کنیم که ارتباطی به آنان ندارد. دولت کره جنوبی در قبال این پول مسئول است، ما هشدارهای لازم را به آنان داده‌ایم و قطعاً اگر ببینیم بیشتر از این دارند کار را عقب می‌اندازند ما با روش‌های دیگر و از جمله روش حقوقی آن را دنبال می‌کنیم.

واعظی در پاسخ به این پرسش که آیا ایران به پیشنهاد گام‌های هماهنگ با آمریکا برای بازگشت به برجام نظر مثبتی دارد، گفت: هنوز که پیشنهادی برای ما نیامده است و ما باید خودمان ببینیم که شرایط از نظر عملی چقدر در آنچه که آمریکایی‌ها برای بازگشت به برجام و برداشتن تحریم‌ها اعلام کردند، جدی است.

منبع: ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر