کد خبر: 104312
A

آیا مردِ پشت پرده جبهه پایداری کاندیدای ریاست جمهوری این تشکل است؟/ محصولی کیست؟

صادق محصولی بعد از مرتضی آقاتهرانی به دبیرکلی جبهه پایداری رسید و بر اساس آخرین خبری که سقای بی‌ریا داده است، یکی از دو گزینه اصلی پایداری در کنار سعید جلیلی است.

آیا مردِ پشت پرده جبهه پایداری کاندیدای ریاست جمهوری این تشکل است؟/ محصولی کیست؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ صادق محصولی این‌روزها بازهم نامش بر سرزبان‌ها افتاده؛ این‌بار نه به‌عنوان یار دیرین محمود احمدی‌نژاد، بلکه به عنوان یکی از دو نامزد جبهه پایداری. چندی پیش محمدناصر سقای بی‌ریا، یکی از اعضای جبهه پایداری گفت که «در رابطه با انتخابات ۱۴۰۰ گزینه نهایی هنوز مطرح نشده است. انتخاب‌های ما گسترده است و به یکی دو نفر محدود نیست اما جلیلی و محصولی از گزینه ها هستند».

اما صادق محصولی کیست؟ محصولی لیسانس مهندسی عمران و فوق لیسانس مدیریت بازرگانی دارد. او فعالیت خود را در جهاد سازندگی آغاز کرد و همچنین  از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد در دوران استانداری اردبیل بود و در مدت فعالیت خود، فرماندار ارومیه، معاون استاندار آذربایجان غربی، دبیر تشکیلاتی به نام شورای مشورتی در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز بوده ‌است. او در سال ۱۳۸۴ برای پست وزارت نفت به مجلس هفتم معرفی شد اما در نهایت با مخالفت نمایندگان وقت مجلس قبل از رأی‌گیری برای رأی اعتماد، انصراف داد. در آبان۱۳۸۷ برای تصدی پست وزارت کشور پس از استیضاح و برکناری علی کردان به مجلس معرفی شد. در ۲۸ آبان ۱۳۸۷ از مجموع ۲۷۳ نماینده حاضر در جلسه، ۱۳۸ نفر به انتصاب او رأی موافق و ۱۱۲ نفر رأی مخالف و ۲۰ نفر دیگر رأی ممتنع دادند. او همچنین باجناق سابق علی اکبر ولایتی بوده ‌است.

محصولی با اینکه پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم در سمت خود به عنوان وزیر کشور ابقا نشد اما سرانجام در روز ۲۵ آبان ۱۳۸۸ با رأی نمایندگان مجلس(۱۴۹رأی موافق از مجموع ۲۶۵رؤی مؤخوذه) به عنوان وزیر رفاه و تامین اجتماعی انتخاب شد.

صادق محصولی بعد از خروج از حلقه وزیران محمود احمدی‌نژاد رسما به حاشیه رفت؛ حاشیه‌ای که او و چندتن دیگر از اخراج‌شدگان دولت را به تشکیل جبهه‌ای موسوم به «پایداری» واداشت تا در قالب این جبهه چندصباحی را به نقد دولت بپردازد؛ مدتی که البته بسیار کوتاه بود.

او در عین حال همیشه به عنوان یکی از نیروهای ثروتمند جبهه پایداری شناخته شده است؛ فردی که به گفته قاسم روانبخش خمس اموالش در سال450ملیون تومان است. البته روانبخش این را هم یادآور شده است که: «هیچ تخلف مالی در کارنامه محصولی چه در وزارت کشور و چه در وزارت رفاه وجود ندارد چرا که اگر داشت همین آقایان خبرش را به کره ماه نیز می‌رساندند». یا مرحوم روح‌الله حسینیان که می‌گفت: «اصولگرایان باید یک‌نفر پولدار داشته باشند تا از آنها حمایت کند تا بتوانند رأی بیاورند». همه اینها در حالی است که خود محصولی درباره ثروتش گفته است: «من بارها در جلسات دانشجویی پاسخ این سؤال را داده‌ام و انتظارم این است شما به عنوان دانشجو قبلا جست‌وجو می‌کردید و توضیحاتی را که داده شده، مطالعه می‌کردید اما دشمن دنبال این است نیروهای انقلابی را بزند. در اسلام داشتن ثروت که درست به دست آمده نه تنها ناپسند نیست، بلکه خوب هم هست. یک نفر هم نتوانسته ادعا کند من از طریق رانت و معامله با دولت یک ریال کسب کرده باشم».

صادق محصولی در عین حال نفوذ بسیار بالایی در جبهه پایداری دارد تا جایی که وقتی وحید یامین‌پور از فهرست اصولگرایان تهران برای انتخابات مجلس گذشته کنار گذاشته شد، مدعی شد که حمایتش از قالیباف باعث شده بود تا محصولی نظرش نسبت به او تغییر کند و از فهرست کنار گذاشته شد. آقاتهرانی دبیرکل وقت این جبهه همان زمان در دفاع از محصولی گفته بود: «پس از آنکه جبهه پایداری اقدام به برگزاری جلسات وفاق کرد، متوجه شدم که بعضی از عزیزان به آقای محصولی و سایرین، واژه ناروای پدرخوانده را نسبت داده‌اند که من مواجهه‌هایی از این دست و نسبت‌دادن چنین توصیفاتی به ایشان را خلاف اخلاق و تقوای سیاسی می‌دانم، ثانیا با فرض اینکه خدای ناکرده آقای محصولی پدرخوانده هستند، پس چرا این عزیزانی که از نیروها و هواداران آقای قالیباف هستند، این نقد را به آقای قالیباف مطرح نمی‌کنند که چرا ایشان قبل از دیگران به دیدار همین پدرخوانده رفته و با وی وارد گفت‌وگو درخصوص مجلس آینده شده است؟»

حالا صادق محصولی بعد از مرتضی آقاتهرانی به دبیرکلی جبهه پایداری رسیده است و بر اساس آخرین خبری که سقای بی‌ریا داده است، یکی از دو گزینه اصلی پایداری در کنار سعید جلیلی خواهد بود. محصولی در آخرین اظهارنظرش درباره چگونگی ورود پایداری به انتخابات گفته است: «برای انتخابات یک مدل طراحی کردیم که چهار مرحله دارد. در این مدل، دورنمای ما برای انتخابات ۱۴۰۰ این است که حتی‌الامکان به یک وفاق و نقطه مشترک با دوستان انقلابی خود برسیم. البته این وفاق به هر قیمتی شکل نخواهد گرفت و اصول ما، خطوط قرمز ما هستند. حفظ اصول از واجبات است. طبق این مدل، در مرحله اول بنا بر این است که حداقل یکدیگر را تخریب نکنیم، مرحله دوم این است که در رابطه با گفتمان، به‌طور مشترک کار کنیم و بر مبنای گفتمان، شاخص‌های مشترک تعریف کنیم. در مرحله سوم نیز برای مبنای شاخص‌های مشترک، به سمت حداکثری سازی اشتراکات لیست در انتخابات شورای شهر و نزدیک کردن سبد نامزدها در انتخابات ریاست جمهوری حرکت کنیم. مرحله آخر نیز رسیدن به لیست واحد و نامزد واحد است‌».

او همچنین تکلیف پایداری با قالیباف را روشن کرده و از همین حالا اعلام کرده که پایداری مخالف قالیباف خواهد بود؛ موضوعی که در مسیر انتخاباتی اصولگرایان شاید به یکی از چالش‌ها تبدیل شود: «درخصوص آقای قالیباف، به نظر ما کسی که به تازگی رئیس مجلس شده بهتر است که برای ریاست جمهوری هم اقدام نکند. مردم اکنون به اقدام انقلابی در مجلس امید بسته‌اند و معطوف شدن ایشان به ریاست جمهوری این را زیر سوال می‌برد و مشکلاتی ایجاد می‌شود. البته این مطلب موضع ما قبل از انتخاب  هیئت رئیسه مجلس هم بود».

با همه این اوصاف و در شرایطی عدم نامزدی سید ابراهیم رئیسی در انتخابات قوت یافته است باید دید که پایداری بازهم سر ناسازگاری با اصولگرایان می‌زند یا در نهایت به نامزد مورد اجماع اصولگرایان تمکین می‌کند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر