کد خبر: 104646
A

محمد هاشمی رفسنجانی: ائتلاف تنها راه پیروزی اصلاح‌طلبان است

محمد هاشمی رفسنجانی گفت: هنوز زود است که اصلاح‌طلبان نامزد اصلی خود را معرفی کنند و اگر از حالا نام نامزد اصلی مطرح شود، او می‌سوزد.

محمد هاشمی رفسنجانی: ائتلاف تنها راه پیروزی اصلاح‌طلبان است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ محمد هاشمی رفسجانی در پاسخ  سوالی در درباره رویکرد اصلاح طلبان در خصوص انتخابات گفت: «در انتخابات ریاست‌جمهوری امسال علاوه بر آنکه مشکلاتی مانند بحران‌های اقتصادی مردم را گرفتار کرده است، بحث بیماری کرونا هم وجود دارد. بسیاری از مردم برای حفظ سلامتی خود تمایل ندارند در صف انتخابات بایستند و به همین دلیل اگر مسئولان خواهان تحقق مشارکت حداکثری هستند، لازم است که زمان رأی‌گیری را افزایش دهند؛ به بیان دیگر در این دوره از انتخابات نمی‌شود انتظار داشت که مردم صرفا در همان ساعات معمول رأی‌گیری یعنی هشت صبح تا هشت شب و با تمیدیدش تا 12شب رأی دهند و باید رأی‌گیری در چندروز و حتی چندهفته انجام شود تا مردم به دور از خطر کرونا در انتخابات حاضر شوند زیرا واقعیت این است که مردم بین سلامت خود و انتخابات، سلامت را انتخاب می‌کنند».​​​​

 

او ادامه داد: «مسئله دومی که باعث می‌شود مردم از شرکت دلسرد شوند، یکدست‌کردن نامزدها در انتخابات است. اگر به مردم احترام گذاشته شود به نحوی که احساس کنند نامزد موردنظرشان در میان نامزدها حضور دارد، در انتخابات شرکت می‌کنند؛ بنابراین واقعا در این دوره ضرورت دارد که بررسی صلاحیت نامزدها با نگاهی موسع انجام شود».

این فعال سیاسی درخصوص اینکه آیا مردم به طور کلی از سیاست دلزده شده‌اند یا خیر، بیان کرد: «من باور دارم مردم با این دولت و آن دولت مشکل دارند و به هیچ‌وجه با کلیت نظام زوایه ندارند. باید برای مردم تبیین کرد که انتخابات در ایران جنبه بازدارنده مشکلات را دارند. در مقطع کنونی بسیاری از دشمنان می‌خواهند که مشارکت پایین باشد تا از این طریق مشروعیت نظام را زیرسؤال ببرند که تردیدی نیست مردم با مشارکت بالای خود در انتخابات این سیاست را خنثی می‌کنند. البته بازهم تأکید می‌کنم که نباید فضا طوری باشد که مردم احساس کنند همه نامزدها از یک طیف خاص هستند. اگر رقابت متوازن باشد مردم در انتخابات شرکت می‌کنند».

هاشمی رفسنجانی درباره اینکه چرا اصلاح‌طلبان مانند سال92 توان ایجاد موج اجتماعی فراگیر را ندارند، اظهار کرد: «هنوز زود است که اصلاح‌طلبان نامزد اصلی خود را معرفی کنند و اگر از حالا نام نامزد اصلی مطرح شود، او می‌سوزد. در سال92 هم آقای هاشمی در لحظات آخر در وزارت کشور حاضر شدند و ثبت نام کردند. وقتی ایشان نامزد شدند موج گسترده‌ای شکل گرفت. وقتی آقای هاشمی صلاحیتشان تأیید نشد، مردم عصبانی شدند. آقای هاشمی هم برای اولین‌بار در تاریخ جمهوری اسلامی نامزد موردنظرشان را اعلام کردند و گفتند رأی من آقای روحانی است. مردم هم که از ردصلاحیت آقای هاشمی ناراحت بودند، به سرعت از آقای روحانی حمایت کردند. این اولین بار در تاریخ نظام جمهوری اسلامی بود که یک مقام عالی‌رتبه از نامزد موردنظرش نام می‌برد زیرا آقای هاشمی احساس می‌کرد لازم است که صریح با مردم سخن گفت. اکنون هم سه ماه تا انتخابات باقی است و هنوز زود است که نامزد اصلی معرفی شود. البته گفته می‌شود اصلاح‌طلبان می‌خواهند نامزدهای خود را معرفی کنند تا بعد از مشخص‌شدن نتیجه بررسی صلاحیت‌ها از میان آنها نامزد اصلی و نهایی را معرفی کنند».

او در پایان درخصوص احتمال استمرار سیاست ائتلافی در این دوره از انتخابات از سوی اصلاح‌طلبان گفت: «اکنون سه جریان اصلاح‌طلب، اعتدال و اصولگرا در عرصه سیاسی نفوذ دارند که هیچ یک از اینها به تنهایی 51درصد آراء را در اختیار ندارد؛ پس تنها راه پیروزی و مشخصا پیروزی اصلاح‌طلبان ائتلاف است. حالا این ائتلاف معمولا بین اصلاح‌طلبان و اعتدالیون رخ می‌دهد و کمتر زمینه ائتلاف اصلاح‌طلبان و اصولگرایان وجود دارد؛ بنابراین تصور می‌کنم اگر اصلاح‌طلبان می‌خواهند در این دوره از انتخابات پیروز شوند، بازهم باید با سیاست ائتلافی وارد انتخابات شوند».

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر