کد خبر: 10467
A

نقش برجام در تغییر معادلات سوریه

میان برجام که موجب تعامل سازنده ایران با جهان شد و موفقیت های ارتش سوریه و حمایت های گاه فراتر از مستشاریِ نظامیان ایران رابطه ای منطقی وجود دارد و برخلاف گذشته نه تنها ایران از گردونه تصمیم گیری ها خارج نمی شود بلکه قدرت های جهانی در نشست های مهم بین المللی یک صندلی برای ایران خالی می کنند.

نقش برجام در تغییر معادلات سوریه
 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ جدی ترین پرسش هایی که این روزها در فضای آتش‌بس سوریه که سنگ بنای آن بیستم دسامبر2016 در نشست سه جانبه روسیه، ایران و ترکیه در مسکو گذاشته شد مطرح است این است که آیا میان برجام و تغییر معادلات سوریه و آزادسازی حلب از اشغال تروریست ها رابطه ای نیست؟ آیا میان برجام و بسترسازی برای برگزاری نشست دولت و معارضه سوری در پایتخت قزاقستان، ارتباطی وجود ندارد؟ آیا حضور قدرتمندتر ایران در منطقه پُرآشوب، با برجام بی ارتباط است؟ آیا اگر در این برهه از تاریخ تلاش های مستشاری نظامیان جمهوری اسلامی ایران در سوریه درادبیات سیاسی قدرت های جهانی دیگر به عنوان حمایت از تروریسم تعبیر نمی شود، نشان از تاثیر برجام نیست؟ حتی ‎در حالی که تا چند ماه پیش آمریکا تلاش می‌کرد ایران را از مذاکرات سوریه کنار بگذارد، اما اینکه قطعنامه شورای امنیت با اشاره به بیانیه مشترک ایران، روسیه و ترکیه آغاز شد و نشان از نقش سازنده ایران در تحولات منطقه داشت، ناشی از تاثیر برجام نیست؟

در واقع میان برجام که موجب تعامل سازنده ایران با جهان شد و موفقیت های ارتش سوریه و حمایت های گاه فراتر از مستشاریِ نظامیان ایران رابطه ای منطقی وجود دارد و برخلاف گذشته نه تنها ایران از گردونه تصمیم گیری ها خارج نمی شود بلکه قدرت های جهانی در نشست های مهم بین المللی یک صندلی برای ایران خالی می کنند.

به نظر می رسد در فاصله زمانی حکومت اوباما تا نشستن دونالد ترامپ بر کُرسی قدرت، حضور و نقش آفرینی فعالانه ایران در منطقه به ویژه در تصمیم گیری های کلان منطقه ای فضای مناسبی برای قدرت نظامی ایران ایجاد کرده است. در دوره زمانی که سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا به دلیل تغییرات بنیادین در نوع نگرش به تحولات خاورمیانه که ناشی از تغییر دولت بود، به شدت سردرگم است ایران و روسیه توانسته اند بازیگران اصلی سروسامان دادن به اوضاع سوریه باشند. به همین روی برخی تحلیلگران معتقدند سرداران نظامی و سرداران دیپلماسی کشور هم پای همدیگر در معادلات سوریه به ایفای نقش پرداخته اند.

دیپلماسی پیچیده و اثرگذار دولت در سال های اخیر سایه التهاب و سوءظن را از ایران دور کرد به همین خاطر مواضع ما بیش از گذشته در جهان با رویکرد مثبت، شنیده و مورد توجه قرار می گیرد. دیپلماسی و حضور نظامی جمهوری اسلامی ایران در سوریه به گونه ای هماهنگ و قدرتمند پیش رفت تا بالاخره، ترکیه که سیاست های سینوسی اش دردسرآفرین شده بود، هم جذب شد و از تصمیم گیری های خارج از عرف خود فاصله گرفت به همین خاطر بسیاری از صاحبنظران توان دیپلماسی کشورمان را در آزادسازی حلب و آتش بس فعلی نشان از همراهی قدرت نظامی و دیپلماسی با یکدیگر می دانند. در واقع بحران سوریه بعد از اتفاق حلب وارد فاز جدیدی شد و این موضوع نشان داد که حل بحران های منطقه بدون حضور بازیگران موثر منطقه ای با مشکل مواجه می شود، موضعی که ایران بارها بدان اشاره کرده بود اما سایه ظن و تردید بر مواضع ایران موجب شده بود که این سخنان در جامعه جهانی شنیده نشود، امری که این روزها متفاوت از گذشته شده است.

درحالی که برخی برجام را نافرجام می دانند و نتایج حاصل از برجام را در عدم برقراری مراودات بانکی چند بانک انگلیسی و فرانسوی خلاصه می کنند و برخی نیز سعی دارند با بزرگنمایی تصمیمات ایسایی عملیات ایضایی کنند و منافع ملی را دستخوش دستیابی به پیروزی های انتخاباتی می کنند، دیپلماسی چندجانبه و تحول آفرین دستگاه دیپلماسی کشورمان موجب شده است که جمهوری اسلامی ایران از تهدید و صلح و امنیت بین المللی خارج و حضورش به عنوان بازیگر و تصمیم گیر در مسائل کلان بین المللی پذیرفته شود.

* حسن محمدی

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر