کد خبر: 104696
A

فلاحت‌پیشه: آمریکا نخستین گام را برای بازگشت به برجام برداشته است/ بیشتر از این نباید زمان را از دست داد

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم تاکید کرد: اگر گام‌های آمریکا برای احیای برجام، اساسی و راهبردی بوده و به معنای شکستن شاکله تحریم باشد احتمال موافقت ایران زیاد است ولی اگر گام‌های کوچک برای رسیدن به گام‌های بزرگ باشد ایران قطعا موافقت نخواهد کرد.

فلاحت‌پیشه: آمریکا نخستین گام را برای بازگشت به برجام برداشته است/ بیشتر از این نباید زمان را از دست داد

به گزارش دیده بان ایران؛ حشمت‌الله فلاحت پیشه در تحلیل نشست روز گذشته کمیسیون مشترک برجام و تصمیم برای ادامه این نشست بصورت حضوری در روز سه‌شنبه گفت: واقعیت این است که یک تحول تازه‌ای در موضوع برجام شکل گرفته است؛ دولت جدید ایالات متحده در ابتدا مقداری سیاست وقت‌کشی را در دستور کار قرار داد و برخلاف وعده‌های انتخاباتی، سعی کردند تا برای گرفتن امتیاز بیشتر، از سیاست تحریم و فشار حداکثری علیه ایران استفاده کنند اما مشاهده کردند که جمهوری اسلامی ایران گزینه‌های دیگری  را در پیش گرفت که به مراتب شدیدتر از سیاست‌های اتخاذ شده در زمان ترامپ بود. 

وی خاطر نشان کرد: ایران در زمان دولت ترامپ یک سیاست کنترل شده برای حفظ برجام در پیش گرفت زیرا این امید وجود داشت که سیاست وی در آمریکا فراگیر نباشد و وعده‌های انتخاباتی بایدن و دیگر دمکرات‌ها همین شرایط را نشان می‌داد اما بعد‌از این که یک ناامیدی از دولت بایدن شکل گرفت، عملا ایران مواضع جدی خودش را رو کرد.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی بیان کرد: رفتاری که ایران از دولت جدید آمریکا مشاهده کرد منجر به این شد که در مجموع گام‌های کاهش تعهدات در دولت جدید بیشتر از مجموعه گام‌هایی باشد که در زمان ترامپ برداشته شد.

وی با اشاره به امضای سند جامع همکاری‌های ایران و چین گفت: هنگامی که توافق راهبردی ایران با چین امضا شد، یک موضع دیگری در ایالات متحده شکل گرفت و آن این بود که برای اولین بار ما مشاهده کردیم در داخل آمریکا جریان‌های مختلف از جمله دموکرات‌ها، دولت بایدن را مورد انتقاد قرار دادند که سیاست اشتباه او منجر به شکل گیری کانون‌های مخالف هژمونی آمریکا در دنیا می‌شود. 

فلاحت پیشه ادامه داد: کشورهای اروپایی سعی کردند به صورت فریب‌کارانه‌ای برخلاف مواضع خودشان در زمان ترامپ یکسری مسائل دیگر را به برجام اضافه کنند که امروز مشاهده می‌کنیم این تعدیل پیدا کرده است.

وی تاکید کرد: نشست روز گذشته کمیسیون برجام یک گام اساسی به حساب می‌آید و در روز سه‌شنبه هم مشاهده می‌کنیم که آمریکایی‌ها اولین ورود جدی شان را به بحث برجام انجام می‌دهند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: مشاهده کردیم در طول این مدت کارشناسان طرح‌های مختلفی را اعلام کردند که آخرین آن تحت عنوان «بازگشت گام به گام طرفین به برجام» مطرح شد.  معتقدم اگر گام‌ها، اساسی و راهبردی باشد و به معنای شکستن شاکله تحریم باشد احتمال موافقت ایران زیاد است ولی اگر گام‌های کوچک برای رسیدن به گام‌های بزرگ باشد ایران قطعا موافقت نخواهد کرد.

وی ادامه داد: امیدوارم یک شرایطی شکل بگیرد و طرف‌های توافق به یک زبان مشترک برای گفت‌وگو برسند چرا که بیشتر از این نباید زمان را کشت و هرچه زودتر باید امکان اجرایی شدن برجام فراهم شود.

فلاحت پیشه خاطر نشان کرد: متاسفانه یک تحلیلی در ایران، اروپا و آمریکا مبنی بر این که «برجام در زمان این دولت احیا شود چه تفاوتی دارد با برجامی که در آینده ممکن است احیا شود؟» شکل گرفته که معتقدم این ضعف برخی نهادها از جمله شورای عالی امنیت ملی کشور است که اجازه چنین بحث‌هایی را می‌دهد. طبق قانون، موضوع هسته‌ای و برجام جزء سیاست‌های کلان کشور است که در دولت‌های مختلف تغییر نخواهد کرد. 

این کارشناس سیاست خارجی تاکید کرد:چه در مذاکره و چه در رد و بدل کردن پیام‌های دیگر در خصوص برجام و چه در  تعامل و تقابلی که بین قوای سیاسی مختلف در کشور وجود دارد به نظر من شورای عالی امنیت ملی تا حد زیادی غیبت دارد و این غیبت در موضوع برجام به ضرر منافع ملی کشور تمام می‌شود و البته باعث می‌شود بسیاری از این موضوع برداشت انتخاباتی کنند.

وی در پایان تاکید کرد: واقعیت اصلی این است که شورای عالی امنیت ملی در زمان دولت آقای خاتمی تصمیم گرفت مذاکره صورت گیرد در زمان دولت‌های آقایان احمدی‌نژاد و روحانی‌ هم ادامه پیدا کند و بعد از این دولت هم هر دولتی روی کار بیاید سیاست کلان جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تنش نیست بلکه مبتنی بر دیپلماسی و به راحتی تغییر نخواهد کرد.

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر