کد خبر: 104904
A

چه کسی «آن مردم» را کُشت؟/ از "ولو بلغ ما بلغ" شمخانی تا "به پایشان هم زدیم" رحمانی فضلی!

در ویدئویی که روز گذشته از «محمود صادقی» در شبکه های اجتماعی منتشر شد نماینده مجلس گذشته درباره حضور «دریابان شمخانی» دبیر شورایعالی امنیت ملی در مجلس و گفت وگو با او درباره تلفات این حوادث صحبت کرده است. روایتی که بلافاصله واکنش دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی را به دنبال داشت و این شورا ضمن تکذیب این گفت وگو، محمود صادقی را تهدید به شکایت و پیگیری قضایی اظهاراتش کرد.

چه کسی «آن مردم» را کُشت؟/ از "ولو بلغ ما بلغ" شمخانی تا "به پایشان هم زدیم" رحمانی فضلی!

به گزارش دیده بان ایران: با گذشت بیش از ۱۸ ماه از حوادث تلخ آبان ۹۸ هنوز هم جوانب آن به صورت شفاف اعلام نشده و با وجود اعلام عدد ۲۳۰ از سوی مسئولان حکومتی اما همچنان حرف و حدیث ها درباره اعتراضات بنزینی مردم و مرگ آنها در خیابان پرسش اصلی بسیاری از خانواده های جانباختگان و مردم است.

در تازه ترین این موارد، در ویدئویی که روز گذشته از «محمود صادقی» در شبکه های اجتماعی منتشر شد نماینده مجلس گذشته درباره حضور «دریابان شمخانی» دبیر شورایعالی امنیت ملی در مجلس و گفت وگو با او درباره تلفات این حوادث می گوید: «من به آقای شمخانی آن روز گفتم آقا مردم‌ هستند اینها

دارند مردم را در خیابان ها می‌کُشند، چه کار می‌کنید؟ اگر مردم از خیابان نرفتند و ایستادند می‌خواهید همه‌ی مردم را بکشید؟

شمخانی به من گفت: ولو بلغ ما بلغ ما می‌زنیم..!»

روایتی که بلافاصله واکنش دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی را به دنبال داشت و این شورا ضمن تکذیب این گفت وگو، محمود صادقی را تهدید به شکایت و پیگیری قضایی اظهاراتش کرد.

اما روایتی که محمود صادقی از مباحثه اش با شمخانی بیان کرد شباهت بسیاری به اظهارات رحمانی فضلی در جلسه غیرعلنی مجلس دهم داشت.

صادقی آذرماه سال ۹۸ گفته بود: وزیر کشور در جلسه ای درباره اعتراضات آبان در مجلس در پاسخ به سوال نماینده مردم کرج که پرسیده بود چرا به سَر معترضان شلیک شده گفته است: «خب، شلیک به پا هم انجام شده بود»

صادقی پیشتر گفته بود که نمایندگان از این پاسخ رحمانی فضلی که با بی خیالی چنین مسئله ای را عنوان کرده بود شگفت زده شده بودند.

نکته قابل توجه اما این بود که در همان روزهایی که مسئولان عالی رتبه نظام از شلیک به سمت معترضان سخن می گفتند برخی رسانه ها اعلام می کردند که کُشته شده های آبان از سوی اغتشاشگرانی که در بین جمعیت حضور داشتند مورد اصابت گلوله قرار گرفته اند.

ادعایی که بعدتر دریابان شمخانی هم در دیدار با برخی از خانواده ها آنرا تکرار کرد.

اما با این حال برخی از نمایندگان مجلس در همان وقت اعتقاد داشتند که وزارت کشور و نیروی انتظامی می توانستند جلوی خون ریزی را بگیرند اما این کار را نکردند و برنامه ای هم برای آن نداشتند.

ادعایی که غلامرضا تاجگرون هم در گفت وگویی با اعتماد به آن اذعان داشت و گفت: «پس از اعلام یکباره افزایش قیمت بنزین 

ما طرحی نوشته بودیم که این تصمیم را متوقف کنیم. من خودم به رئیس‌جمهوری گفتم تحت هر شرایطی فردا این طرح در مجلس متوقف خواهد شد. اگر این اتفاق می‌افتاد دیگر این همه آدم کشته نمی‌شد.»

تاجگرون ادامه می دهد: «به نظرم یک روزی یک گروهی باید پاسخگوی اتفاقات رخ داده در این ماجرا و تصمیم باشند. چه آنان که این اطمینان خاطر را به رئیس‌جمهوری دادند که اتفاقی نمی‌افتد و گفتند فقط ۲ یا ۳ نقطه شلوغ می‌شود که جمعش می‌کنیم و چه سایر افراد. این افراد باید پاسخگو باشند. البته بگویم که ساختار انرژی حکم می‌کرد که قیمت بنزین افزایش پیدا کند ولی تدبیر حکومت در شیوه اجرای آن است. بقیه‌اش که فرمول اقتصادی است. تدبیر در اتخاذ تصمیم درست است. از کسی باید ایراد گرفت که گزارش داد همه‌ چیز امن است و خبری نیست. بعد هم که می‌بینند خبری هست، بروند و بگویند رهبری هم بیانیه دهد. این ظلم به رهبری است اما باید ببینید چه کسی ریشه این اتفاقات را فراهم کرد که آن همه جوان کشته شدند و خانواده‌های بسیاری داغدار شدند. اینها بالاخره مشخص خواهد شد.»

هرچند به نظر می رسد آبان ۹۸ رفته رفته در شرایط کنونی جامعه و حوادث متعددی که در حال رخ دادن است به دست فراموشی سپرده شده است اما اظهار نظرهایی که هر از چندگاه از سوی برخی افراد بیان می شود و در پی آن واکنش مردم نسبت به آن، نشان می دهد که زخم آبان ۹۸ نه تنها خوب نشده بلکه در پاره ای از مواقع در حال سر باز کردن است و پرونده آن هر روز در نزد افکار عمومی مورد بررسی قرار می گیرد.

منبع: دیده بان ایران

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر