کد خبر: 104918
A

فعال سیاسی اصولگرا: اصلاح‌طلبان مقدمات را برای رایزنی با شورای نگهبان فراهم کنند/ با این شرایط رییس‌جمهوری با حداقل رای روی کار خواهد آمد

حسین کنعانی مقدم گفت: متاسفانه برخی از افراد و گروه‌ها از سال‌ها قبل دنبال مشارکت پایین هستند که این نوع رفتار تناقضی آشکار با انقلابی‌گری دارد. به هر حال برخی شرایط برنده شدن را در انتخاباتی می‌بینند که مردم کمتری رغبت برای رای دادن داشته باشند.

فعال سیاسی اصولگرا: اصلاح‌طلبان مقدمات را برای رایزنی با شورای نگهبان فراهم کنند/ با این شرایط رییس‌جمهوری با حداقل رای روی کار خواهد آمد

به گزارش دیده بان ایران؛ انتخابات ۱۴۰۰ برای معرفی رییس دولت سیزدهم در شرایطی تا کمتر از ۳ ماه دیگر برگزار می‌شود که کشور هم به لحاظ سیاسی و هم به لحاظ اجتماعی در حال تجربه کردن موقعیتی مملو از ابهام است. گروه‌های سیاسی تاثیرگذار این روزها در حالت بلاتکلیفی به سر می‌برند و اصولگرایان که برای برنده شدن در رقابت ۲۸ خرداد خوش‌بین هستند و اصلاح طلبان که برای ماندن در متنِ مناسبات سیاسی و مدیریتی به تکاپو افتاده‌اند، در وضعیتی نامعلوم قرار دارند.

 

بیشتر شدن روز به روز نارضایتی عمومی که ناشی از کورتر شدن گره‌های معیشتی مردم است، باعث شده تا تحلیلگران رای به مشارکت پایین در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری بدهند. آن هم در شرایطی که نظام به دلیل موانع‌ پرشماری که پیش روی خود می‌بیند، بیش از هر مقطع دیگری به مشارکت حداکثری احتیاج دارد تا بتواند، مسیر گذر از بحران را بدون مشکل طی کند.

 
 

حسین کنعانی‌مقدم، فعال سیاسی اصولگرا و دبیر کل حزب سبز ایران، درباره فضایی سیاسی کشور در روزهای منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری و همچنین ضرورت مشارکت بالای مردم پاسخ می‌گوید.

 

***

 

* در حالی که کمتر از سه ماه به زمان انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ زمان باقی مانده، برخی تحلیل‌ها رای به برگزاری انتخاباتی سرد همچون انتخابات مجلس یازدهم در اسفند ۹۸ می‌دهند. شما فضای انتخاباتی را از این دیدگاه چطور ارزیابی می‌کنید؟

 

شرایط نشان می‌دهد موانعی که بر سر راه قرار دارد را باید مورد توجه قرار بدهیم تا با پشتیبانی‌های لازم فضا را برای برگزاری انتخاباتی مطلوب و اثرگذار فراهم کنیم و نگذاریم آنهایی که می‌خواهند مردم را مایوس کنند، به هدف‌شان برسند. واقعیت چیزی جز این نیست که گروهی همه سعی‌شان را به کار می‌گیرند تا این تفکر را طوری به افکار عمومی تزریق کنند که رئیس‌جمهوری هیچ کاره است و رای‌ مردم بی‌نتیجه خواهد بود. همچنین باید این مساله را یادآورد شد که رفتار شورای نگهبان در تعیین صلاحیت نامزدهای انتخاباتی و همچنین ساختارهای اجرایی کشور در ایجاد نشاط و بالا رفتن انگیزه عمومی برای حضور در پای صندوق‌های رای موثر است. به همین دلیل تاکید موکد چیزی جز این نمی‌تواند باشد که همه ارگان‌ها و دستگاه‌های نظارتی و اجرایی باید با اصلاحِ رفتار و دقت در تصمیم‌گیری مقدمات انتخاباتی با میزان رای حداکثری آماده کنند، بلکه نظام و دولت سیزدهم مسیری هموار را برای گذر از بحران‌ها پیش روی خود ببینند.

 

هر گرهی را می‌توان باز کرد

 

* کشور برای عبور از موانع متعدد، به چه شرایطی احتیاج دارد؟


هر مشکلی یک راه حل دارد و هر گرهی را می‌توان باز کرد. با توجه به فضای سردی که متاسفانه به وجود آمده و کرونا و مشکلات معیشتی مردم را به طور جدی گرفتار کرده است، باید منتظر باشیم و ببینیم چهره‌هایی که این روزها به عنوان کاندیداهای ریاست‌جمهوری مطرح می شوند، چه گفتمانی را به افکار عمومی تزریق خواهند کرد و اینکه گفتمان‌های جدید چه موجی را می‌تواند ایجاد کند. اما اگر قرار بر این باشد که با همین فرمان پر از اشتباه و خطاهای سهوی و عمدی جلو برویم، رییس‌جمهوری با حداقل رای روی کار خواهد آمد که نتیجه چنین حالتی چیزی جز رخوت و ماندگاری موانع ریز و درشت نخواهد بود و مردم همچنان روزگار سختی را به چشم خواهند دید.

 

احزاب و گروهای سیاسی به راحتی می‌توانند شور لازم را برای حضور مردم در انتخابات به وجود بیاورند

 

* در چنین فضای پر ابهام و تردیدی، گروه‌های سیاسی با توجه نشان دادن به چه الزام‌هایی می‌توانند در ترمیم فضای مخدوش شده تاثیرگذاری مثبتی از خود به جای بگذارند؟

 

بخش عمده‌ای از مرجعیت سیاسی در کشور به احزاب و گروهایی برمی‌‌گردد که هر کدام به طریقی وارد کنش سیاسی و اجتماعی شده‌اند. همچنین برخی از چهره‌های سیاسی هم که به دلایلی اعتماد عمومی را جلب کرده‌اند، می‌توانند در قالب مرجع تحرکاتی توام به نتیجه داشته باشند. یعنی اگر آنها وارد عرصه شوند با انجام دادن حرکت‌های تشویقی، به راحتی می‌توانند شور لازم را برای حضور مردم در انتخابات به وجود بیاورند. اما اگر این گروه‌ها به دلایلی در قبال مساله مهم انتخابات بی‌تفاوت باشند و کاری کنند که مردم نسبت به تاثیر رای خودشان ناامید شوند، اثری منفی در میزان مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ خواهد داشت.

 

برخی شرایط برنده شدن را در انتخاباتی می‌بینند که مردم کمتری رغبت برای رای دادن داشته باشند

 

*در چنین فضایی برخی به این امر متهم می‌شوند که تلاش می‌کنند انتخابات سرد و با مسارکت پایین برگزار شود.

 

متاسفانه برخی از افراد و گروه‌ها از سال‌ها قبل دنبال مشارکت پایین هستند که این نوع رفتار تناقضی آشکار با انقلابی‌گری دارد. به هر حال برخی شرایط برنده شدن را در انتخاباتی می‌بینند که مردم کمتری رغبت برای رای دادن داشته باشند، اما باید این مساله را در نظر گرفت که این شیوه هم با وطن‌دوستی و هم با تبعیت از مقام معظم رهبری منافات دارد و مردم هم از ماهیت بدخواهان مطلع خواهند شد.

 

اگر اصولگرایان همین روند فعلی را دنبال کنند و اشتباه‌های خود را اصلاح نکنند، به جایی نخواهند رسید 

 

* به طور مشخص در انتخابات ۱۴۰۰ اصولگرایان با چه شرایطی روبرو هستند و آیا پتانسیل لازم را برای اثرگذاری دارند؟

 

جریان اصولگرایی در وهله اول باید در راستای معرفی یک گفتمان غالب در کشور تلاش کند و بعد از آن کابینه‌ای منسجم و رئیسی با صلاحیت برای دولت در نظر بگیرند تا از این طریق بتوانند بازگشتی مطلوب به عرصه دولت‌داری داشته باشند. البته این جریان باید سعی خود را به کار بگیرد تا جامعه را به این فهم برسانند که اگر اصولگرایان سر کار بیایند، مشکلات مردم کمتر خواهد شد. در غیر این صورت اگر همین روند فعلی را دنبال کنند و اشتباه‌های خود را اصلاح نکنند، به جایی نخواهند رسید. تشکل‌های اصولگرایی چون احساس می‌کنند برنده قطعی انتخابات هستند، مطالبه‌های مردمی را نادیده گرفته و بیشترِ وقت و انرژی خود را صرف رقابت‌های دورن جناحی می‌کنند. معلوم است، مردم آگاه به امور هستند و واکنش لازم را به این نوع  رفتار نشان خواهند داد.

 

اصلاح‌طلبان نیاز به اعتمادسازی دارند

 

* اصلاح‌طلبان چطور؟ به نظر می‌رسد جریان اصلاحات در شرایط کنونی به هر حال اوضاع خوبی ندارد.

 

اصلاح‌طلبان نیاز به اعتمادسازی دارند. به هر حال آنها با ریزش جدی رای روبرو هستند و به همین دلیل چهره‌های صاحب‌نظر اصلاح‌طلب از معرفی دوباره کاندیدای اجاره‌ای ناامید شده‌اند.

 

اصلاح‌طلبان مقدمات را برای رایزنی با شورای نگهبان و سایر ارگان‌های مرتبط فراهم کنند 

 

* این گروه برای رفع دغدغه ردصلاحیت چه کاری می‌توانند انجام بدهند؟

 

اصلاح‌طلبان در قدم اول باید مقدمات را برای رایزنی با شورای نگهبان و سایر ارگان‌های مرتبط فراهم کنند تا از این طریق بتوانند از چهره‌های شاخصی که دارند، در رقابت انتخاباتی بهره ببرند. اصلاح‌طلبان همچنین می‌توانند تعداد کثیری از مهره‌های خود را وارد انتخابات کنند تا حتی بعد از ردصلاحیت‌ها، کَسی را داشته باشند که بتواند رای‌های بخشی از جامعه را جلب کند.

 

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری باید شجاع و کاربلد باشد 

 

* آیا انتخابات ۱۴۰۰ با سایر انتخابات‌هایی که تاکنون در کشور برگزار شده، فرقی دارد؟

 

از چه لحاظ؟

 

*از این لحاظ که کشور شرایط دشواری دارد و تهدیدها روز به روز بیشتر می‌شوند.

 

انتخابات آتی در حالی از راه می‌رسد که کشور مشکلات عدیده‌ای دارد و تحریم، تهدید، فشارهای اقتصادی و همچنین انفعال جریان‌های سیاسی در رابطه با مسائل داخلی، انباشتی از مصایب را به همه تحمیل کرده است. پس کسی که می‌آید تا مسئولیت قبول کند، قاعدتا باید هم شجاع و هم کاربلد باشد. دولتی که محصول مشارکت حدقلی باشد، پشتوانه لازم مردمی و در نتیجه کارآمدی موثری نخواهد داشت که همین پاشنه آشیلی می شود تا نظام در رویارویی با جهان نتواند دست بالا را داشته باشد.

 

 

منبع: اعتمادآنلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر