کد خبر: 105000
A

غلامعلی رجایی: اصول‌گرایان روی نامزد نظامی توافق نمی‌کنند

فعال سیاسی اصلاح طلب معتقد است که«‌‌اصول‌گرایان روی یک گزینه نظامی نمی‌توانند اجماع کنند و احتمالا به گزینه‌ای غیرنظامی می‌رسند. چون افرادی که مطرح شده‌اند چنین توانی برای اجماع‌سازی ندارند. لااقل فردی مثل محسن رضایی تجربه حضور در سمت‌های مختلفی را داشته، اما دیگر گزینه‌هایی که تاکنون ‌‌اصول‌گرایان مطرح کرده‌اند، هیچ تجربه به‌جایی ندارند. بنابراین جناح راست نیز ترجیح می‌دهد که روی گزینه بهتری اجماع کنند.»

غلامعلی رجایی: اصول‌گرایان روی نامزد نظامی توافق نمی‌کنند

به گزارش دیده بان ایران؛ هرچقدر که بخشی از فعالان سیاسی و جامعه نسبت به کاندیداتوری نظامی‌‌‌ها حساسیت نشان‌‌ می‌دهند، اما برخی از کاندیداهای نظامی که اتفاقا خیلی زودتر از همه اعلام کاندیداتوری کرده‌‌‌‌اند، فعالیت‌‌‌های تبلیغاتی خود را به پیش‌‌ می‌برند و توجهی هم به انتقادات ندارند. منتقدان نظامیان به سخنان امام خمینی(ره) استناد‌‌ می‌کنند و‌‌ می‌گویند که امام خمینی بارها در زمان حیات خود نسبت به حضور نظامیان در عرصه انتخابات و سیاست هشدار داده بوده و تأکید کرده که آنان از فعالیت سیاسی پرهیز کنند. اما در همین حال کاندیداهای نظامی‌‌ می‌گویند که آنان نه در لباس نظامی بلکه به عنوان یک شهروند وارد میدان انتخابات شده‌‌‌‌اند. رفته رفته انتقادات نسبت به کاندیداهای نظامی بیشتر شده است. از جمله به تازگی مسیح مهاجری مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی در نوشته‌‌‌‌‌ای حضور نظامیان در رقابت‌‌‌های انتخاباتی را با فعالیت‌‌‌های رضاخان میرپنج مقایسه کرده است. با این حال به نظر‌‌ می‌رسد که جریان ‌‌اصول‌گرا بیشتر تمایل دارد که نظامیان در انتخابات حضور داشته باشند هرچند که تا به حال بر روی یک گزینه مشخص به توافق نرسیده‌‌‌‌اند. 

جدی‌ترین چهره‌‌‌های نظامی آنان در عرصه انتخابات افراد زیر هستند: سعید محمد فرمانده سابق قرارگاه خاتم‌الانبیاء، محمدباقر قالیباف که سابقه نظامی دارد ولی فعلا در جایگاه ریاست مجلس است. چهره‌‌‌های دیگری که سابقه نظامی‌گری دارند یا اکنون با لباس نظامی در حال فعالیت هستند نیز در میدان رقابت انتخابات ریاست جمهوری حضور دارند ولی فعالیت آنان تشکیلاتی و هماهنگ با همه ‌‌اصول‌گرایان نیست؛ از جمله آنان سردار حسین دهقان، محسن رضایی و عزت‌الله ضرغامی است.

در این میان اما سردار سعید محمد بیشتر از همه مورد توجه قرار گرفته است. او از زمان شروع فعالیت‌‌‌های سیاسی خود حاشیه‌‌‌های زیادی به همراه داشته است که به نظر‌‌ می‌رسد فعلا تمام شدنی نیستند. به هرحال مسئله کاندیداتوری نظامیان و حاشیه‌‌‌های سعید محمد باعث شده نگرانی‌‌‌ها درباره فعالیت‌‌‌های سیاسی و علنی نظامی‌‌‌ها بیشتر شود.

غلامعلی رجایی فعال سیاسی در مصاحبه با همدلی در این باره گفت: «اگرچه بحث کاندیداتوری یک گزینه نظامی در انتخابات ریاست جمهوری چندان تازگی ندارد، اما این انتخابات از نظر مطرح شدن تعداد گزینه‌های نظامی بیشتر با دوره‌های پیشین انتخابات ‌متفاوت است. پیش از این نظامی‌هایی مثل آقایان محمدباقر قالیباف و محسن رضایی کاندیدا شده بودند، اما الان علاوه بر این گزینه‌ها نام‌هایی همچون آقایان دهقان و سعید محمد نیز مطرح هستند.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به صحبت امام در کاندیداتوری نظامی گفت:«امام ورود نظامی‌‌‌های سپاه و ارتش را در سیاست ممنوع کرده بودند و اعتقاد داشتند این مسئله موجب چند دستگی نهاد نظامی و آسیب دیدن وحدت کلی آنها می‌شود. از این جهت نیز برخی از اعضای مجاهدین انقلاب اسلامی در همان زمان از سپاه بیرون آمدند.»

او ادامه داد: «اگر یک نظامی رئیس جمهور شود، او و طرفدارانش جناح مقابل را به عنوان رقیب خود می‌بینند و همین امر موجب می‌شود تا کمک‌های خود را از بخشی از جامعه دریغ کنند. و هم شایبه طرفداری ارتش و سپاه از رئیس جمهور یا جناح خاصی را تداعی می‌کند.»

رجایی معتقد است که جامعه به گزینه‌های نظامی رویکرد تعیین کننده‌ای در انتخابات ندارد. او ادامه داد: «مثلاً آقای قالیباف آرای مشخصی دارد که به سبب مسئولیت‌هایش بوده اما این به معنای نگاه خاص جامعه به گزینه نظامی برای ریاست جمهوری نیست‌. ممکن است فردی تا حد قابل قبولی در جامعه وجاهت داشته باشد، اما این به معنای تمایل مردم برای رای آوری آنها در انتخابات ریاست جمهوری نیست.»

رجایی خاطرنشان کرد:«درحال حاضر دستگاه دیپلماسی و سیاست کشور آنقدر عقیم نشده که بخواهیم در نبود افراد با تجربه از افراد خام و کم به عنوان رئیس‌جمهور کشور استفاده کنیم. 

وضعیت فعلی پر از بحران کشور را چطور می‌توان به افرادی سپرد که تجربه سیاسی ندارند. برخی از این افراد نهایتاً چند سال وزیر بوده‌اند. نباید سقف مطالبات را آنقدر پایین آورد.»

او با تاکید بر این که «حتما شورای نگهبان باید به این موضوع عکس‌العمل نشان دهد»، گفت: متاسفانه برخی از گزینه‌های مطرح شده حتی در حد وزیر یا معاونت سپاه نیز نیستند.»

وی افزود:«گزینه ریاست جمهوری حداقل باید مقداری سابقه بین‌المللی نیز داشته باشد و کشورها از او حساب ببرند‌.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است که «روی کار آمدن گزینه نظامی تاثیر چندانی بر میزان مشارکت اجتماعی نیز نخواهد داشت و در واقع مردم از ترس انتخاب رئیس جمهور نظامی نیز پای صندوق‌های رای نخواهند آمد.»

وی افزود:«الان دغدغه اصلی مردم معیشت، سفره و جیب خالی‌شان است. جمعیت زیادی زیر خط فقر هستند.»

رجایی تاکید کرد:«رئیس جمهور باید برنامه محور باشد. در آمریکا کاندیداهای انتخاباتی اول معاون اولشان را معرفی می‌کنند، بعد از مردم رای می‌گیرند. ما نیز باید به این سمت برویم.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به کوتاه بودن زمان تبلیغات ریاست جمهوری گفت:«الان عملا گزینه‌های مختلف برای تبلیغات شروع کرده‌اند و این امر خود نشان‌دهنده ناکافی بودن است و معرفی کاندیدای نظامی و بالا گرفتن این بحث نیز منتج از همین موضوع است. بنابراین زمان تحرک انتخاباتی باید بازنگری شود.» وی تصریح کرد:«برای افزایش مشارکت اجتماعی باید تکانه‌های جدی به معیشت آنها داده شود، در غیر این صورت انتخابات آتی یکی از سردترین انتخابات‌‌‌ در طول بعد از انقلاب خواهد بود.»

رجایی معتقد است که«‌‌اصول‌گرایان روی یک گزینه نظامی نمی‌توانند اجماع کنند و احتمالا به گزینه‌ای غیرنظامی می‌رسند. چون افرادی که مطرح شده‌اند چنین توانی برای اجماع‌سازی ندارند. لااقل فردی مثل محسن رضایی تجربه حضور در سمت‌های مختلفی را داشته، اما دیگر گزینه‌هایی که تاکنون ‌‌اصول‌گرایان مطرح کرده‌اند، هیچ تجربه به‌جایی ندارند. بنابراین جناح راست نیز ترجیح می‌دهد که روی گزینه بهتری اجماع کنند.»

وی در پایان تصریح کرد: «در حال حاضر ویترین ‌‌اصول‌گرایی به لحاظ گزینه‌های انتخاباتی پرتعدادتر از اصلاح‌طلبان است که البته این مسئله یکی از مشکلاتشان است و در دوره‌های قبلی بعضا باعث انشقاق شده است.»

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر