کد خبر: 10503
A

سخنگوی وزارت خارجه:مناقشه گازی بین ایران و ترکمنستان سیاسی نیست/ برنامه‌ای برای اعزام زائران به حج نخواهیم داشت

بهرام قاسمی: هنوز تاریخ اجلاس آستانه میان دولت سوریه و معترضان مشخص نشده است.

سخنگوی وزارت خارجه:مناقشه گازی بین ایران و ترکمنستان سیاسی نیست/ برنامه‌ای برای اعزام زائران به حج نخواهیم داشت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران،  بهرام قاسمی در  نشست هفتگی خود با خبر نگاران در رابطه با آتش‌بس در سوریه اظهار کرد: نشست سه جانبه مسکو میان روسیه  و ایران و  ترکیه ثمرات مهمی داشت که یکی از آنها حضور و هماهنگی سه کشور  برای آتش‌بس جدی  در سوریه است. ما معتقدیم تنها راه حل بحران  سوریه قرار گرفتن در مسیر سیاسی از طریق مذاکره میان طرف‌های درگیر است .

وی ادامه داد: امیدواریم  با تلاش سه کشور بتوانیم در جهت صلح وثبات در سوریه پیش رویم.

قاسمی گفت: درباره این که در آینده این آتش‌بس تضمین کننده روند صلح در سوریه است با توجه به اینکه هنوز تاریخ اجلاس آستانه میان دولت سوریه و معارضان مشخص نشده است نمی توانیم صحبت دقیقی داشته باشیم امیدواریم هر چه زودتر شرایط برای برگزای  این نشست فراهم شود.

قاسمی همچنین در رابطه با ممانعت ترکمنستان از انتقال گاز به ایران خاطرنشان کرد: این یک بحث فنی میان دو شرکت گاز ایران و ترکمنستان است. در عین حال ما امیدواریم با درایت با کشور همسایه خود به شکل مرضی الطرفین به تفاهم لازم برسیم و این همکاری ها میان دو کشور ادامه داشته باشد. مذاکرات همانطور که در بیانیه شرکت گاز آمده است میان دو کشور ادامه دارد وما هم امیدواریم این مذاکرات در فضای بهتر دنبال شود، تا این مساله حل شود.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به تمامی حقوقی که ایران در چارچوب قرارداد فوق با ترکمنستان دارد، این حقوق باید از سوی طرف ترکمن مورد پذیرش قرار گیرد و مجددا اجرای این قرارداد ادامه یابد.

قاسمی تاکید کرد: مناقشه گازی ایجادشده بین ایران و ترکمنستان را سیاسی نمی‌بینیم.

 سخنگوی وزارت خارجه درباره اخبار منتشر شده درمورد ارسال دعوتنامه از سوی عربستان به ایران برای مراسم حج امسال، گفت: هیچ دعوتنامه‌ای برای ایران از سوی عربستان برای مراسم حج امسال ارسال نشده و اگر چنین مطلبی جایی منتشر شده است را تکذیب می‌کنم.

وی ادامه داد : برای حج امسال دعوتی از سوی عربستان دریافت نکرده‌ایم و همچنان در وضعیت سابق هستیم و برای امسال برنامه‌ای برای اعزام زائران به حج نخواهیم داشت.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: اطلاعاتی که در اختیار من وجود دارد نشان می دهد دعوتنامه‌هایی از سوی عربستان برای 80 کشور ارسال شده ولی ایران هنوز در این خصوص مستثنی است.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با دستگیری یک تبعه عربستان در استان خراسان رضوی به اتهام قاچاق ارز و یا اینکه آیا وزارت خارجه در این ارتباط پیگری انجام داده و یا از سوی عربستان در این زمینه پیگیری هایی انجام شده است یا نه گفت: ما پیگیری نکرده‌ایم و از سوی دولت عربستان نیز در این زمینه پیگیری انجام نشده است.

بهرام قاسمی با بیان اینکه این فرد اقدامی خلاف انجام داده و ارز بیش از حد مجاز همراهش بوده است، ادامه داد: نکته مهم این است که این موضوع مساله جدیدی نیست و تا آنجا که من می دانم مربوط به 6 ماه پیش است و نمی دانم که چرا مجددا این موضوع به رسانه‌ها کشیده شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوالی در ارتباط با انتخاب سفیر ایران در سوئیس و اینکه این انتخاب مدت طولانی به طول انجامیده است، اظهار کرد: اقدامات لازم در مورد تعیین سفیر ایران در سوئیس انجام شده و یا به زودی انجام می شود و در زمان لازم در مورد این موضوع اطلاع رسانی می کنیم.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که یکی از رسانه‌های آمریکایی به نقل از یک مقام آمریکایی مدعی شده که از سال 2013 تاکنون حدود 100 میلیارد دلار دارایی‌های ایران به صورت نقدی و شمش طلا بعد از توافق اولیه هسته‌ای به ایران منتقل شده است و آیا وزارت خارجه این موضوع را تایید می کند، اظهار کرد: بله تایید می کنیم، بعد از اجلاس ژنو و تفاهمی که حاصل شد، علاوه بر وجوه نقدی که دریافت کردیم مقداری نیز به صورت طلا و شمش دریافت کردیم. البته رقم دقیقش را اعلام نمی کنم ولی رقمی که داده شده بود، با خست داده شده است و رقم بیش از آن چیزی است که اعلام شده است. در کل موضوع را تایید می کنم ولی همانطور که گفتم رقم احتمالا بیش از آن چیزی است که اعلام شده است.

سخنگوی وزارت خارجه در این نشست خبری در ارتباط با موضوع آزاد سازی و پاکسازی موصل و حلب از حضور گروه های تروریستی و برنامه جمهوری اسلامی ایران برای تنش‌زدایی با برخی از کشورهای منطقه از جمله عربستان با توجه به این تحولات گفت: همانطور که شاهد بودید با تلاش‌هایی که انجام شد، بحث آزادسازی حلب به مراحل خوبی رسید و تا حدود زیادی آن منطقه پاکسازی شده است.

وی ادامه داد: امیدواریم وضعیت کنونی حلب تثبیت شود و شاهد آرامش و ثبات در حلب و سایر نقاط سوریه باشیم و اینکه مردم این منطقه بعد از طی سالیانی از امنیت و آسایش بیشتری برخوردار باشند.

قاسمی با بیان اینکه بحث آزاد سازی و پاکسازی موصل نیز با جدیت از سوی دولت مرکزی عراق پیگیری می شود و این موضوع رو به پیشرفت است تصریح کرد: البته موانعی نیز وجود دارد که باید برطرف شود و به نظر می‌رسد به مقداری زمان نیاز است تا موضوع موصل نیز به نتیجه مورد نظر دست پیدا کند و ثبات و آرامش در این منطقه حاکم شود و کشور عراق به عنوان کشور دوست و همسایه شاهد روزهای بهتری باشد.

در ادامه این نشست مطبوعاتی خبرنگاری خطاب به سخنگوی وزارت خارجه گفت: در طی روزهای اخیر شاهد یک تلاش رسانه ای جهت تضعیف دستگاه دیپلماسی کشور و دولت بوده ایم و به نظر می رسد که در آستانه انتخابات این هجمه رسانه ای به منظور زیر سوال بردن دستاوردهای دستگا ه  دیپلماسی کشور انجام شده است، نظر شما در این ارتباط چیست؟ که بهرام قاسمی در پاسخ گفت: ایران کشوری دموکراتیک است که گروه‌ها و صداهای مختلفی در آن  حضور دارند و دیدگاه‌ها و نظرات خود را در ارتباط با موضوعات مختلف بیان می‌کنند.

وی ادامه داد: تا حدی طبیعی است که وقتی یک موضوعی مطرح می‌شود و یا اقدام و عملی انجام می‌شود، ممکن است برخی انتقاداتی را نسبت به آن مطرح کنند و نمی‌توان نسبت به این موضوع خرده گرفت. اما باید این موضوع را از جریان‌هایی که تمایل دارند مسائل را سیاه‌نمایی کنند و دستاوردهای دولت و نظام را مخدوش کرده و یا مطالب را به گونه دیگری جلوه دهند، تفکیک کرد.

قاسمی ادامه داد: در مورد مساله اخیر در 3 و 5 دی ماه سخنگوی وزارت خارجه مواضع دستگاه دیپلماسی را بیان کرد، در هفتم دی ماه نیز روابط عمومی وزارت خارجه پاسخ هایی را به این اتهامات داد.

وی افزود: مواضع ما در این ارتباط روشن است و نیاز به این نمی بینم که در مورد مساله ای که صحبت های زیادی در مورد آن مطرح شده توضیح بیشتری بدهم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه رویترز مدعی شده که قرار است سوریه بین ترکیه، روسیه و ایران تقسیم شود و این سه کشور در این ارتباط توافق کرده اند، افزود: این حرفی مزخرف، بی ربط و نادرست است. مواضع ایران نسبت به همه کشورهای منطقه روشن است. ما از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی سوریه همواره دفاع کرده و می کنیم. سوریه باید یک کشور مستقل با حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت ملی خود باقی بماند و به سهم خودمان اجازه نمی دهیم که این کشور به جایی برای حوزه نفوذ سایر کشورها تبدیل شود و حاکمیت ملی این کشور نقض شود.

وی ادامه داد: نباید به این مسائل رسانه ای و تبلیغاتی توجهی کرد.

منبع: ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر