کد خبر: 10518
A

یحیی آل اسحاق: حزب نبود، عضو جبهه مردمی نیروهای انقلاب شدم/ ١٠ سال است از موتلفه جدا شده‌ام

آل اسحاق: جبهه مردمی نیروهای انقلاب کارش همان حرف‌های خودم بود و چیزی بود که دنبالش بودم. اینکه همه نیروهای انقلاب را بتوان در یک ظرف جمع کرد و همه با دلسوزی و علاقه‌مندی بخواهند مشکلات کشور را حل کنند. پیش از این هم بنده همین حرف‌ها را می‌زدم، حالا ظرفی پیدا شده که در آن بتوانم این کار را دنبال کنم؛ این جبهه واقعا حزب نیست، واقعا فراحزبی است.

یحیی آل اسحاق: حزب نبود، عضو جبهه مردمی نیروهای انقلاب شدم/  ١٠ سال است از موتلفه جدا شده‌ام
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ یحیی آل اسحاق، چهره سرشناس جناح راست که در انتخابات سال ٩٢ کاندیدای حزبی موتلفه بود حالا ٥ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری عضو هیات موسس جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی شده که رنگ و بوی اصولگرایان سنتی را به هیچ عنوان ندارد. این عضو هیات امنای بنیاد مستضعفان و جانبازان البته پس از کناره‌گیری از انتخابات٩٢ ، رفت و آمدهایش با موتلفه را قطع کرد تا امروز که اعلام کرد ١٠ سال است عضو حزب موتلفه نیست. البته این اصولگرای سرشناس از چند ماه قبل هم اعلام کرده بود عضو هیچ حزب و گروهی نیست. او حتی در پاسخ به پرسش‌های خبرنگارانی که از او سوال‌های سیاسی می‌پرسیدند یک پاسخ مشخص داشت: «من از فضای سیاسی دور شده‌ام.» اما جدایی از حزب موتلفه و فضای سیاسی گویا تنها چند ماه دوام داشته. چه آنکه حالا او از مردان کلیدی جبهه سیاسی جدید اصولگرایان است. جبهه‌ای که با نام انقلابی آمده و سعی کرده از همین ابتدا مرزهایش با اصولگرایی را مشخص کند. متن زیر مشروح گفت‌وگوی «اعتماد» با این عضو سابق حزب موتلفه و عضو هیات موسس جبهه مردمی نیروهای انقلاب است:
 
شما در ماه‌های گذشته اعلام کردید که عضو هیچ حزب و گروهی نیستید و علاقه‌ای به فعالیت سیاسی ندارید. چه شد که عضویت در هیات موسس جبهه مردمی نیروهای انقلاب را پذیرفتید؟
برای اینکه حزب نبود.
 
این جبهه چه کارکردی داشت که شما را مجاب کرد به این شکل وارد عرصه سیاسی شوید؟
چون این جبهه کارش همان حرف‌های خودم بود و چیزی بود که دنبالش بودم. اینکه همه نیروهای انقلاب را بتوان در یک ظرف جمع کرد و همه با دلسوزی و علاقه‌مندی بخواهند مشکلات کشور را حل کنند. پیش از این هم بنده همین حرف‌ها را می‌زدم، حالا ظرفی پیدا شده که در آن بتوانم این کار را دنبال کنم؛ این جبهه واقعا حزب نیست، واقعا فراحزبی است.
 
ایده اولیه این جبهه را چه کسی مطرح کرد؟
این ایده در ذهن خیلی از ما بوده است. عده‌ای دور هم جمع شدند و از بنده هم دعوت کردند.
 
این جبهه چه کاری را قرار است انجام بدهد که حزب موتلفه نمی‌توانست انجام بدهد و شما را از حزب موتلفه جدا کرد؟
این دو مساله ربطی به هم ندارند. من ١٠ سال است که از موتلفه جدا شده‌ام.
 
چه مزیتی نسبت به موتلفه داشته است؟
این جبهه مزیتش این است که همه نیروهای دلسوز انقلاب را می‌خواهد در یک ظرف جمع کند و این مهم‌ترین مزیت آن است.
 
جبهه مردمی نیروهای انقلاب چه تفاوتی با دیگر احزاب و گروه‌های سیاسی اصولگرا دارد؟
مهم‌ترین تفاوتش حزب نبودنش است. این جبهه فراحزبی است و متشکل از همه دلسوزان نظام و همه کسانی که چهار اصل اشاره شده را قبول دارند، خواهد بود. این افراد اصل جمهوری اسلامی ایران با واقعیت‌های سه‌گانه آن را باور دارند؛ اصل ولایت‌فقیه را با مصداقش قبول دارند و به مردم اعتقاد و باور دارند. اگر افرادی این مسائل را قبول داشته باشند، می‌توانند دور هم جمع شوند. تفاوت آن با دیگر تشکل‌های موجود در جریان اصولگرایی این است که اصلا حزب نیست و فراحزبی است. جبهه‌ای متشکل از کل مردم است. این جبهه مردمی است و در ظرف انقلاب اسلامی تعریف می‌شود. غیر انقلابی‌ها در آن جای نمی‌گیرند. حمایت‌هایی که شخصیت‌ها و مردم نسبت به این جبهه ابراز کرده‌اند، نشان می‌دهد که مردم نیز به این مساله علاقه‌مند هستند.
 
در مصاحبه قبلی که با شما داشتیم یک پیشنهاد انتخاباتی دادید که هیات‌مدیره دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا دور هم جمع شوند و یک کاندیدا برای انتخابات ٩٦ معرفی کنند. آیا این ایده را در جبهه مردمی نیروهای انقلاب دنبال می‌کنید؟
قبل از اینکه جبهه مردمی نیروهای انقلاب اعلام موجودیت کند چنین ایده‌ای را طرح کردم و هنوز هم اعتقادم بر این است که دلسوزان نظام و آنهایی که اصول انقلاب اسلامی را قبول دارند و در چارچوب نظام هستند، می‌توانند به این جبهه بیایند و به یکدیگر کمک کنند. کسانی که جمهوری اسلامی ایران و اصل ولایت‌فقیه را قبول دارند و حضور مردم را رکن اصلی هر حرکت سیاسی می‌دانند، می‌توانند دور هم جمع شوند. اتفاقا کار این جبهه همین است. این جبهه یک کار فراحزبی را سامان داده است. همه اعضای این جبهه هم اعلام کرده‌اند که این جبهه فراحزبی عمل می‌کند. همه کسانی که این اصول را قبول دارند، می‌توانند بیایند و هدایت و راهبری مسائل کشور را با کمک و مشورت دست جمعی انجام دهند.
 
ایده انتخاباتی شما مبنی بر تشکیل هیات‌مدیره‌ای از دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا توسط دیگر اعضای جبهه مردمی انقلاب پذیرفته شده هست؟ ایده‌تان را در جبهه مطرح کرده‌اید؟
آنچه مطرح شده این است که مجموعه‌ای از اعضای جبهه دور هم جمع شده و کنگره‌ای از علاقه‌مندان به جبهه تشکیل می‌شود و خودشان انتخاب می‌کنند. یکی از پیشنهادات هم ایده بنده است. در واقع این مجموعه مردمی خودش باید تصمیم بگیرد.
 
ایده شما در جبهه مردمی نیروهای انقلاب چطور می‌تواند محقق شود؟
تحقق آن به این صورت است که پس از اعلام موجودیت جبهه و تجمیع حمایت‌های صورت گرفته از سوی شخصیت‌های مختلف از سرتا سر کشور مجمعی حدود هزار و ٥٠٠ نفره شکل می‌گیرد. آن مجمع افرادی را انتخاب می‌کند که به اضافه ١٠ نفر هیات موسس گروه راهبری نام می‌گیرند و آن جریان به هر کسی برسند ملاک کار خواهند بود.
 
گروه راهبری چه تعداد عضو خواهد داشت؟
١٠ نفر از موسسین به اضافه ١٠ تا ١٥ نفر از کسانی که آن کنگره ١٥٠٠ نفره انتخاب می‌کند که حدود ٢٠ تا ٢٥ نفر خواهند شد.
 
نقش آن مجمع ملی فقط انتخاب این تعداد است؟
بله.
 
دوباره آن هیات راهبری است که کار اصلی را انجام می‌دهد؟
بله. البته توجه کنید که این کار فقط برای انتخابات نیست. انتخابات بخش اولیه کار است. اساسا این جبهه بنا است یک نهاد پایدار برای اداره و مدیریت کشور باشد. اینکه مردمی که واقعا علاقه‌مند به انقلاب و اسلام هستند یک تشکل جدید با ویژگی‌های جدیدی را راه‌اندازی کرده‌اند که سعی می‌کنند با خرد جمعی و معطوف به مردم مسائل کشور را دنبال کند. جبهه مردمی انقلاب اسلامی هیچ تعارض و تضادی با احزاب و گروه‌های سیاسی ندارد و اصلا حزب نیست که رقیب دیگر تشکل‌های اصولگرا باشد.
 
نظرتان درباره معرفی آقای میرسلیم از سوی حزب موتلفه چیست؟
آن را باید از خودشان بپرسید. من عضو موتلفه نیستم.
 
علت استعفای شما از بنیاد مستضعفان چه بوده است؟
بنده از بنیاد مستضعفان استعفا نداده‌ام. عضو هیات امنای بنیاد مستضعفان هستم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر