کد خبر: 105211
A
در جلسه ستاد ملی کرونا مطرح شد؛

روحانی: مهم‌ترین عامل موج چهارم کرونا ورود ویروس جهش یافته از عراق بود

رییس جمهوری گفت: اولین عامل ورود ویروس انگلیسی از عراق بود این بزرگترین عامل بود آن چه که امروز خانواده‌ها را گرفتار کرده و بیمارستان را پر کرده است اگر از رز خوزستان و ایلام، ویروس انگلیسی وارد این استان‌ها و وارد بقیه استان‌ها نمی‌شد، حتما این موضوع را نداشتیم.

روحانی: مهم‌ترین عامل موج چهارم کرونا ورود ویروس جهش یافته از عراق بود

به گزارش دیده بان ایران؛ حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در شصت و چهارمین جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا اظهار داشت: در آستانه ماه عبادت ماه رمضان هستیم و امیدواریم از این ماه مبارک همه ما بتوانیم استفاده کنیم.

وی افزود: در زمینه مساله کرونا متاسفانه سه خیز و موج را پشت سر گذاشتیم. از ماه اسفند تمام تلاش‌های ما بر این بود که وارد موج چهارم نشویم ولی متاسفانه وارد موج چهارم شدیم که این موج چهارم عوامل متعددی دارد.

رییس جمهوری گفت: اولین عامل ورود ویروس انگلیسی از عراق بود این بزرگترین عامل بود آن چه که امروز خانواده‌ها را گرفتار کرده و بیمارستان را پر کرده است اگر از رز خوزستان و ایلام، ویروس انگلیسی وارد این استان‌ها و وارد بقیه استان‌ها نمی‌شد، حتما این موضوع را نداشتیم.

روحانی ادامه داد: مساله دوم مساله ترددها و تجمعات فراوان در شب عید مخصوصا در هفته قبل از عید نوروز عمدتا خرید و فروش‌ها، بازار و دست‌فروش‌ها و تجمعات مردم در محل کسب و کار داشتند بود، عامل سوم خود مراسم عید نوروز است. ضمن این که این مراسم از هر لحاظ مراسم خوبی است اما امسال به دلیل کرونا دید و بازدیدهای فروان و بدون مراعات انجام گرفت، اکثرا مردم ماسک می‌زدند ولی برای خوردن شیرینی یا میوه ماسک‌ها کنار میرفت و یک فرد مبتلا بقیه را مبتلا می‌کرد.

وی علت چهارم را عروسی‌های فراوان در ماه رجب و شعبان عنوان و تصریح کرد: آنها هم متاسفانه مراعات نکردند. زمانی آدم باید خود مراعات کند و وارد این تجمعات نشود. اما زمانی خود فرد عامل می‌شود، عروسی دارد و دعوت می‌کند و افراد دعوت شده در رودربایستی قرار می‌گیرند و مجبور می‌شوند بروند که آنها هم نباید شرکت کنند اما اصل دعوت هم ایراد دارد. به هر حال افراد در عروسی ها یک جا جمع می‌شوند، پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند و مشکلاتی ایجاد می‌شود.

رییس جمهوری علت بعدی را سفرها بدون رعایت پروتکلهای بهداشتی ذکر کرد و گفت: از قبل اعلام کردیم سفر در مناطق قرمز و نارنجی ممنوع است متاسفانه مراعات نشد؛ اما اگر در مناطق زرد و آبی هم سفر انجام می‌شد همه پروتکل‌ها باید مراعات می‌شد.

رییس ستاد ملی مقابله با کرونا تصریح کرد: همه آنانی که مکلف به اجرای مصوبات ستاد در نهادها و ارگان‌های مختلف هستند، همه باید با تمام توان به صحنه بیایند. اگر برای مناطق قرمز و نارنجی مقرراتی را مشخص کردیم و این مقررات روی کاغذ بماند و دستورالعمل‌ها اجرا نشود، خاصیتی ندارد.

وی افزود : یکی از مشکلاتی که در این ایام عید با آن مواجه بودیم، این بود افراد مبتلا با تست مثبت به دید و بازدید عید و مسافرت رفتند این تخلف بسیار بزرگی است.

روحانی با تاکید بر لزوم برخورد شدید با متخلفانی که پروتکلهای بهداشتی رار عایت نمی کنند و افرادی که با تست مثبت تردد می‌کنند، گفت: در این زمینه ها گاهی در برخی جاها خوب مراعات شد اما برخی جاها هم مراعات نشده است.

رعایت پروتکل ها ۵۶ درصد بوده است

روحانی خاطرنشان کرد: اگر دستورالعمل ها را مردم بالای ۹۰ درصد مراعات کردند دیگر موج ایجاد نمی‌شود و خطر بسیار کم ما را تهدید می‌کند اما اگر مراعات پروتکل‌ها به ۵۰ و ۶۰ درصد رسید خطر در کمین است، حتی اگر ویروس انگلیسی نباشد یا اینکه عید هم نباشد و ما باید پروتکل‌ها را کامل رعایت کنیم.

وی یادآورشد: امروز آمار و ارقام به ما نشان داد که پروتکل‌ها به طور متوسط ۵۶ درصد مراعات می شود و این معلوم است که ما را درگیر می‌کند و این گرفتاری و ابتلا برای همه است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر