کد خبر: 105283
A

داریوش قنبری: عارف خارج از تصمیمات نهاد اجماع ساز عمل نخواهد کرد

رسانه‌های اصولگرا در روزهای اخیر توجه ویژه‌ای به محمدرضا عارف و نقش وی در انتخابات پیش رو داشته‌اند. این طور که به نظر می‌رسد همه تلاششان نیز بر تحریک او و ایجاد افتراق در جبهه اصلاح‌طلبی متمرکز شده است.

داریوش قنبری: عارف خارج از تصمیمات نهاد اجماع ساز عمل نخواهد کرد

به گزارش دیده بان ایران؛ یکی، دو روزی می‌شود که عارف و اقدامات انتخاباتی او در صدر اخبار است. نه اینکه حرف تازه‌ای زده، اقدامی کرده و یا موضعی گرفته باشد؛ دلیل این توجهات تلاش رسانه‌های اصولگرا برای تحریک او و فاصله انداختن بین عارف و سایر اصلاح طلبان است.


خودشان هم می‌دانند که نه رئیس جمهور عارف محتمل است و نه اجماع اصلاح‌طلبان روی او اما این را هم می‌دانند که اگر عارف به واسطه فضاسازی‌های آنان حساب خود را از جریان اصلاحات جدا کرده و مستقلا وارد میدان شود، احتمال اجماع دراین جریان کم خواهد شد. با این فرض، اصلاح‌طلبان نیز دچار همان چالشی می‌شوند که اصولگرایان سال‌هاست با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.


برای همین هم شاهدیم که سایت خبری «فردا» که رسانه نزدیک به قالیباف است در گزارشی با عنوان «عارف کاندیدای پوششی پزشکیان می‌شود» می‌نویسد «سکه انتخابات برای عارف هر بار که به هوا پرتاپ می شود، به نفع رقیب و به ضرر او به زمین بر می گردد، گویا این بار نیز قرار است عارف نه به عنوان نامزد اصلی بلکه به عنوان نامزد پوششی نقش ضربه گیر را برای مسعود پزشکیان ایفا کند.»


عارف هنوز کاندیداتوری خود در این انتخابات را رسما اعلام نکرده است اما القای گزاره که اگر وارد میدان شود، حداکثر نقش نامزد پوششی آن هم برای گزینه‌ای مثل پزشکیان که خودش از جمله نامزدهای فرعی و غیرجدی تلقی می‌شود، را خواهد داشت؛ قطعا عارف را از همراهی اصلاح‌طلبان دلسرد کرده و شاید هم علیه آنان بشوراند.


شورش و رویارویی عارف با سایر طیف‌ها و احزاب اصلاح‌طلب نیز رویای این روزهای اصولگرایان است. شاهد آنکه همین چند روز قبل خبرگزاری فارس نوشته بود: «حذف نرم عارف توسط اصلاح‌طلبان آغاز شده و شواهد حکایت از این دارد که این بار معاون اول دولت اصلاحات بی‌توجه به آنچه تندروهای این جریان و رییس دولت اصلاحات دنبال می‌کند، مسیر متفاوت‌تری را آغاز کرده است. طبق اطلاعی که خبرنگار فارس کسب کرده است، بنیاد امید ایرانیان که محمدرضا عارف ریاست آن را بر عهده دارد فعالیت‌های انتخاباتی خود را در برخی از استان‌های کشور آغاز کرده و ستادهایی را راه‌اندازی کرده است و این نشان می‌دهد معاون اول دولت اصلاحات این بار عزم جدی‌تری برای ورود به انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ دارد.»


با اتکا به همین خبر بود که سایت فردا نیوز ذوق‌زده تیتر زد «سفره عارف از اصلاح‌طلبان جدا شد.»


اگرچه عارف این خبر را شخصا و صراحت تکذیب نکرد اما همراهان و نزدیکان وی بر نادرستی آن تاکید کردند. مثلا حسن رسولی، عضو شورای شهر تهران و از چهره‌های نزدیک به عارف گفت: « اینکه می‌گویند آقای عارف راهش را از آقای خاتمی یا جریان اصلاحات جدا کرده کذب محض است. من هم عضو جبهه اصلاحات ایران هستم و هم از قدیم‌الایام جزء دوستان و یاران نزدیک محمدرضا عارف بوده و هستم»


داریوش قنبری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز گفت: «اصلاح طلبان یک تشکیلات وحدت‌بخشی ایجاد کرده‌اند که شبیه همان شورای عالی سیاستگذاری که دکتر عارف رییس آن بود، عمل می‌کند لذا بعید می‌دانم که اخباری از این دست صحت داشته باشد و آقای عارف بخواهد که جدای از اصلاح‌طلبان اقدام کند.»


وی افزود: «با توجه به شناختی که از دکتر عارف دارم تصور می‌کنم او با توجه به اعتقادی که به کار تشکیلاتی دارد در چارچوب تصمیمات نهاد اجماع‌ساز حرکت کند. فکر نمی‌کنم که این خبرها دقیق باشد. مگر آنکه دکتر عارف صراحتا اعلام کند که قصد دارد به صورت مستقل وارد رقابت‌ها شود.»به گفته وی «این اخبار صحیح نیست و با توجه به دیدگاه‌های این خبرگزاری احتمالا در راستای منافع خاص و جناحی خودش مطرح شده است.»


حال باید منتظر ماند و دید که سکوت عارف در قبال این تلاش‌ها و فضاسازی‌ها نشان بی‌تفاوتی به این اقدامات بوده یا اینکه واقعا به فکر جدایی از اصلاح‌طلبان افتاده و زمینه افتراق در این جریان سیاسی را ایجاد خواهد کرد؟

منبع: آزادی

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر