کد خبر: 105412
A

محمود میرلوحی: نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان دیگر ائتلاف نمی کنند/ به شورای نگهبان امید داریم

عضو حزب اتحاد ملت گفت: اگر اصلاح‌طلبان بتوانند وارد انتخابات شوند و نامزدهای واقعی خود را داشته باشند، هرنتیجه‌ای به دست آید، آن را با کمال میل می‌پذیریم.

محمود میرلوحی: نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان دیگر ائتلاف نمی کنند/ به شورای نگهبان امید داریم

به گزارش دیده بان ایران؛ حمایت از نامزد غیراصلاح‌طلب خلاف مشی انتخاباتی اصلاح‌طلبان در این دوره از انتخابات باشد. تا اینجای کار بسیاری از اصلاح طلبان روی این نظر اشتراک دارند و از آن حمایت می کنند. اما اینکه تا فاصله مانده تا ثبت نام داوطلبین برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم چه رویدادهایی قرار است رخ بدهد، کسی از آن خبر ندارد.


محمود میرلوحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم درباره اینکه دیدگاه نهاد اجماع‌ساز درباره ادامه سیاست ائتلافی چیست، می گوید: «واقعا انتظار است که دیگر هیچ بحثی از سوی فعالان سیاسی درباره اینکه باید با نامزد اصلاح‌طلب وارد انتخابات شد یا نامزد ائتلافی مطرح نشود، زیرا اسنادش موجود است که روش انتخاباتی نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان در این دوره از انتخابات ائتلاف نیست. سخنگوی این نهاد هم همین را گفته است. پیشنهاد شورای هماهنگی به آقای خاتمی برای تشکیل نهاد اجماع‌ساز مبتنی‌بر یک محور اصلی بود که باید از نامزد اصلاح‌طلب حمایت شود. این همان نتیجه‌ای است که اصلاح‌طلبان در شورای عالی سیاست‌گذاری در انتخابات مجلس یازدهم هم گرفتند و وقتی نامزدهای اصلاح‌طلب ردصلاحیت شدند، مقرر شد که لیستی ارائه نشود و اصلاح‌طلبان تن به لیست‌های ائتلافی ندادند. حالا هم این نتیجه گرفته شده است که باید صرفا با نامزد کاملا اصلاح‌طلب وارد انتخابات شد و تردید نکنید که از آقای لاریجانی یا دیگر نامزدهایی که پایگاه اصلاح‌طلبی ندارند، حمایت نمی‌شود و به بیانی دیگر لاریجانی همان نقشی را که روحانی در سال۹۲ برای اصلاح‌طلبان ایفا کرد، نخواهد داشت».


او ادامه داد: «واقعیت این است که باید نامزدی به مردم ارائه شود که هم اصلاح‌طلب باشد هم بتواند از گفتمان اصلاح‌طلبی دفاع کند تا مردم قانع به رأی‌دادن به او شوند».


این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که اگر نیروهای شاخص اصلاح‌طلب ردصلاحیت شوند، چه باید کرد، بیان کرد: «برخی تصور می‌کنند که جریان اصلاحات باید به هر قیمتی در صحنه باقی بماند. خب این موضوع را نمی‌شود انکار کرد که اصلاح‌طلبان با سیاست انتخاباتی‌شان در سال۹۲ و ۹۶ صحنه سیاسی را تغییر دادند. جریان رقیب تصور می‌کرد با ردصلاحیت آیت‌الله هاشمی می‌تواند حضورش در قدرت را استمرار بخشد، اما اصلاح‌طلبان با یک تاکتیک مؤثر توانستند خیال‌های آنها را نقش برآب کنند و مانع استمرار تندروی در کشور شوند یا واقعا اصولگرایان در سال۹۶ خوب کار کردند و با اجماع سراسری بر نامزد خود توانستند ۱۶ میلیون رأی به دست آوردند که کار سنگینی بود، اما بازهم اصلاح‌طلبان پیروز میدان انتخابات شدند. اکنون هم برخی دوستان می‌گویند ما محصور تصمیمات شورای نگهبان هستیم و باید برای رفع این موضوع به سمت سیاست ائتلافی برویم اما غالب نیروهای اصلاح‌طلب باور دارند که اصلاح‌طلبان زینت‌المجالس انتخابات نیستند که برای پرشورکردن بیایند و درنهایت هم نامزد خود را نداشته باشند. ما امید داریم که شورای نگهبان بپذیرد انتخابات حداکثری مهم‌ترین موضوعی است که در یک انتخابات محقق می‌شود و برای تحقق این اصل بگذارد تا رقابت در بگیرد و مردم احساس کنند نماینده واقعی‌شان در عرصه انتخابات حضور دارد تا پای صندوق بیایند. مطمئن باشید که اگر حداقل، مشارکت ۵۰‌درصدی مطالبه همه دلسوزان است، این مهم زمانی میسر می‌شود که اصلاح‌طلبان امکان رقابت داشته باشند. این چه قاعده‌ای است که اصلاح‌طلبان سرمایه اجتماعی خود را به میدان بیاورند و از نامزدی حمایت کنند که می‌دانند هم برآمده از جناح‌شان نیست و هم احتمالا کارآمدی لازم را ندارد. در این شرایط صرفا هزینه تمام اقدامات یک دولت غیراصلاح‌طلب بر دوش اصلاح‌طلبان گذاشته می‌شود. اگر اصلاح‌طلبان بتوانند وارد انتخابات شوند و نامزدهای واقعی خود را داشته باشند، هرنتیجه‌ای به دست آید، آن را با کمال میل می‌پذیریم؛ حتی اگر همه مردم سراسر با رأی خود بگویند که یک دولت کاملا اصولگرا می‌خواهیم».


میرلوحی در پایان در پاسخ به پرسش دیگری مبنی‌بر اینکه آیا همچنان از سیاست سال ۹۲ و ۹۶ دفاع می‌کنید یا خیر، گفت: «حتما از سیاستی که در آن دو مقطع در پیش گرفتیم دفاع می‌کنم، زیرا کشور را از باتلاقی گسترده نجات دادیم و اجازه ندادیم همه‌چیز به ته دره سقوط کند. دولت اول آقای روحانی انصافا خوب عمل کرد؛ چه در حوزه برجام و چه در مهار تورم و گرانی. اصلاح‌طلبان هم در سال۹۶ از عملکرد دولت راضی بودند، اما اینکه در دوره دوم دولت، ترامپ از برجام خارج شد و تحریم‌های گسترده بر ایران وضع شد یا خود دولت هم خوب عمل نکرد، بحث دیگری است؛ بنابراین اصلاح‌طلبان در ۹۲ و ۹۶ تصمیم درستی گرفتند و منافع جناحی خود را فدای منافع ملی کردند و هزینه‌اش را هم دادند و اکنون حتی ناراضی هم نیستیم که چرا هزینه داده‌ایم، زیرا برای مردم و کشورمان متحمل هزینه شدیم، اما دیگر قرار نیست که تا ابد از یک سیاست پیروی کنیم. در مقطع کنونی برخلاف دو مقطع مذکور حضور در انتخابات با نامزد غیراصلاح‌طلب دیگر جواب نمی‌دهد و خواسته مردم هم چنین نیست. اکنون ما براساس نظرسنجی می‌گوییم که مردم از اصلاح‌طلبان چنین انتظاری ندارند؛ همان‌طور که در سال۹۲ هم براساس نظرسنجی‌های انجام‌شده به این نتیجه رسیدیم که باید از آقای روحانی حمایت کنیم؛ در‌حقیقت این‌طور نبود که آقای هاشمی و آقای خاتمی پشت در بسته با هم به نتیجه‌ای مشترک برسند و به اصلاح‌طلبان ابلاغ کنند؛ خیر، همه بحث می‌کردیم و براساس نظرسنجی‌های فراگیری که انجام شد، تصمیم گرفتیم. اکنون همین شیوه در دستور کار است و نظر مردم این است که اصلاح‌طلبان نباید با نامزد غیراصلاح‌طلب وارد انتخابات شوند».

منبع: شرق

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر