کد خبر: 105429
A

صالحی: حادثه نطنز خرابکاری بود/ سیستم برق اضطراری سایت نطنز امروز راه‌اندازی شد/ آقای کمالوندی در بازدید کنترلش را از دست داد و افتاد

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: حادثه نطنز خرابکاری بود و سرنخ‌های خرابکاری در سایت نطنز پیدا شده است.

صالحی: حادثه نطنز خرابکاری بود/ سیستم برق اضطراری سایت نطنز امروز راه‌اندازی شد/ آقای کمالوندی در بازدید کنترلش را از دست داد و افتاد

به گزارش دیده بان ایران؛ علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی  امروز دوشنبه و در حاشیه افتتاح مرکز ملی فناوری‌های کوانتومی با اشاره به عملیات خرابکاری در سایت شهید احمدی روشن نطنز گفت: سرنخ‌های خرابکاری در سایت نطنز پیدا شده است، سیستم برق اضطراری سایت همین امروز راه اندازی شده و بقیه امور هم پیش خواهد رفت؛ دشمن می‌خواهد یاس و ناامیدی را در دل ملت ما بکارد، اما کور خوانده است.

وی اضافه کرد: آن‌ها در گزارش‌های خود گفته اند که فعالیت‌های هسته‌ای ما را در نطنز ۹ ماه عقب انداخته‌اند. اما تاکید می‌کنم بخش قابل توجهی از خرابکاری‌های دشمن جبران خواهد شد و این کاروان از حرکت بازنخواهد ایستاد.

صالحی بهترین نوع بازدارندگی را حفظ نشاط و روحیه عنوان کرد و با بیان اینکه به دشمن نشان می‌دهیم که ملت ایران تسلیم ناپذیر است، گفت: سالن مدرن مونتاژ سانتریفیوژ که سری قبل از بین رفت، امروز بخش قابل توجهی از آن را سرپا کرده ایم. ضمن اینکه در دل کوه سالن‌های بسیار پیشرفته‌ای را به بهره برداری رساندیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: این حادثه قطعا خرابکاری بوده و سیستم‌های امنیتی ما به ریشه‌یابی اتفاق اخیر رسیدند. سرنخ‌ها پیدا شده و سیستم امنیتی این مسئله را با قدرت و قوت پیگیری می‌کند و خودشان به موقع اطلاع رسانی می‌کنند.

صالحی با تاکید بر اینکه این گونه کار‌های ایذایی به هیچ عنوان ما را متوقف نخواهد کرد، گفت: اهل شعار و گزافه گویی نبودم و نیستم همین امروز سیستم برق اضطراری راه اندازی شده و بقیه امور هم پیش خواهد رفت.

وی افزود: غنی سازی در نطنز متوقف نشده و با قوت جلو می‌رود البته برخی ماشین‌هایی که از مدار خارج شده اند باید بازنگری شود. هر اتفاقی که افتاد جبران آن چندین درصد بالاتر بوده است

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: راه مقابله ما راه شرافتمندانه علمی و تلاش و کوشش است، اما راه آنان زبونانه و خبیثانه است اقدام ما تنها جبران گذشته نیست بلکه جبران گذشته بعلاوه اقدامات دیگر است.

راه اندازی مرکز پزشکی هسته‌ای اطفال در اردیبهشت 

صالحی در ادامه از راه اندازی مرکز پزشکی هسته‌ای اطفال در بخش اطفال بیمارستان امام خمینی(ره) در اوایل اردیبهشت خبر داد و گفت: این مرکز برای اولین بار در سطح کشور ایجاد می‌شود و با همکاری و حمایت سازمان انرژی اتمی انجام شده است.

معاون رئیس جمهور در ادامه در پاسخ به این پرسش که برخی گفته اند در واکنش به اقدام تروریستی روز گذشته مذاکرات در وین باید متوقف شود؟ گفت: هر چیزی جای خودش. مذاکرات جای خود. اقدامات ایذایی دشمن نشان از توفیقات فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای کشور است که به عنوان یک پشتواته قوی برای مذاکره‌کنندگان کشور بود. این‌ها فکر می‌کردند با این کار می‌توانند این پشتوانه را تضعیف کنند که قطعا اشتباه کردند. پشتوانه ما قوی‌تر شد و مذاکرات همه سر جای خودش است.

صالحی افزود: سانتریفیوژ‌هایی که صدمه دیدند را با هم نوع خودش جایگزین می‌کنیم، اما گفتم با اصلاحاتی که کیفیت و کارآمدی سانتریفیوژ‌ها را حداقل ۵۹ درصد بالا می‌برد.

وی در پاسخ به اینکه بخش آسیب دیده در نظنز، همان بخشی است که سال گذشته در تیرماه آسیب دید؟ اظهار کرد: این‌ها دو حادثه جدا هستند. سالن مونتاژ را احیا کردیم و تعداد مونتاژ سانتریفیوژ‌های نسل جدید ما در حد قابل قبولی بالا رفته است و عملا اتفاق سال گذشته را جبران کردیم.

صالحی در پاسخ به اینکه ماشین‌های آسیب دیده عمدتا IR ۱ بوده است گفت: عمدتا IR ۱ بوده اند، اما گفتم این ماشین‌ها که جایگزین می‌شوند با راندمان بالای ۵۰ درصد خواهد بود. دشمن بفهمد هر قدم ایذایی را بردارد ما به قبل برنمی گردیم بلکه به وضعیت بالاتر می‌رویم.

وی همچنین گفت: درباره حادثه دیروز مراتب را به آژانس اطلاع دادیم.

صالحی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که سوختی که قرار است برای راکتور تهران ساخته شود در سطح دنیا شناخته شده است؟ گفت: در دنیا هم تازه وارد عرصه ساخت این نوع سوختی شده‌اند که قرار است ما برای راکتور تهران بسازیم. نوع جدیدی از سوخت ۲۰ درصد است و مرکز نظام ایمنی ما ملاحظات ایمنی و فنی را در نظر می‌گیرد.

وی درباره اتفاقی که برای بهروز کمالوندی روز یکشنبه اتفاق افتاده است اظهار کرد: حادثه ناگواری بود اتفاقی که برای برادر عزیزمان آقای کمالوندی روی داد. ما برای بازدید به نطنز رفته بودیم که ناگهان کنترل را از دست دادند و افتادند. مچ پایشان آسیب دید و مقداری از سر و نزدیک چشم آسیب دیدند. اقداماتی در کاشان برای ایشان انجام شد و به زودی به تهران منتقل می‌شوند و در کل حال عمومی شان خوب است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر