کد خبر: 105533
A

سید مصطفی تاجزاده: برای اینکه این صندوق رأی آزاد شود می‌جنگیم/ این ملت باید نهاد انتخابات را از گروگان نظارت استصوابی آزاد کند

فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: در دوره اصلاحات توفیق فله‌ای مطبوعات به ارتباط ما با جامعه به طور جدی آسیب زد. امروز ما چه در حکومت باشیم و چه نباشیم، از فضای مجازی می‌توانیم حداکثر استفاده را بکنیم و حکومت را قانع یا وادار کنیم که در جهت درستی حرکت کند.

سید مصطفی تاجزاده: برای اینکه این صندوق رأی آزاد شود می‌جنگیم/ این ملت باید نهاد انتخابات را از گروگان نظارت استصوابی آزاد کند

به گزارش دیده بان ایران؛ سید مصطفی تاجزاده، فعال سیاسیِ اصلاح‌طلب در گفت‌وگوی شب گذشته در «کلاب هاوس» به سوالاتی پیرامون «اصلاحات بروکراتیک، اصلاحات دموکراتیک و انتخابات» پاسخ داد. نکات زیر از جمله سخنان او در این گفت‌وگو با طیف متکثری از حاضران بود:

 

*در زمینهٔ انتخابات ما نباید منفعل باشیم. شخصاً با نامزد نیابتی موافق نیستم. برای اینکه ۹۲ تا ۹۶ جواب داد، اما از ۹۶ به بعد جواب نداد. باید با نامزد اصلاح‌طلب توانایی آمد که مردم وقتی او را ببینند بگویند که او می‌ایستد بر سر وعده‌های خودش و از حقوق ملت دفاع می‌کند. اگر رد شد معناش این است که به هر قیمتی می‌خواهند نتیجهٔ انتخابات را تضمینی کنند. اگر چنین نامزدی تایید صلاحیت شود، معنایش این است که پذیرفته‌اند این نامزد بیاید و اگر رأی آورد بتواند مشکلاتی را حل کند.

*حتی اصلاحات بدون اصلاح‌طلبان هم می‌توانیم ‌داشته باشیم. من به توازن نیروهای سیاسی به شدت معتقدم. ساختارها مهم‌تر از ارادهٔ تک‌تک افراد است.

* فضای مجازی‌ انحصار تک صدایی را در جامعه ما به طور جدی به چالش کشیده است. در دوره اصلاحات توفیق فله‌ای مطبوعات به ارتباط ما با جامعه به طور جدی آسیب زد. امروز ما چه در حکومت باشیم و چه نباشیم، از فضای مجازی می‌توانیم حداکثر استفاده را بکنیم و حکومت را قانع یا وادار کنیم که در جهت درستی حرکت کند.

* اگر یک اصلاح‌طلب برنامهٔ روشن داشته باشد و جامعه احساس کند که روی حرفش می‌ایستد و رأی بیاورد، بزرگ‌ترین ابزار را داد. هم ابزار مردم را دارد و هم ابزار حکومت و نشان می‌دهد نمی‌توان با او شوخی کرد و مانع او شد.

* دولت‌ها هر وقت اراده کرده‌اند سر موضع خود بایستند توانسته‌اند کار را پیش ببرند و هر وقت تردید داشته‌اند، نتوانسته‌اند به اهداف خود برسند. بنابراین درصد اختیارات ریاست جمهور بحث مهمی‌ست اما بحث خیلی مهم‌تر این است که رئیس‌جمهور اراده‌ کند کار خود را پیش ببرد.

* آقای روحانی برای داستان برجام ایستاد و مصوبه مجلس را که می‌خواستند به برجام تیر خلاص بزنند جوری تفسیر کرد که بتواند برجام را احیا بکند. چرا؟ چون اراده کرده بود. آن‌ها هم گفتند شکایت می‌کنند. خب اگر جرأتش را دارید رئیس جمهور را استیضاح کنید ولی از ترس ملت جرأت ندارند. می‌دانند که ملت الان که بایدن پیروز شده و احتمال لغو تحریم‌ها هست حامی احیای برجام است.

* در سال ۹۲ تعجب می‌کردند که در زندان چطور می‌خواهم رأی بدهم. همان وقت اعلام کردم که معیار ما این است که اگر انتخابات و رقابت معنادار باشد، از نامزدی حمایت می‌کنیم که بتواند گام‌هایی برای جامعه بردارد ولو اینکه در زندان باشم. برعکس ما را آزاد کنید و انتخابات را نمایشی برگزار کنید رأی نمی‌دهیم.

* ما چون جبهه هستیم نمی‌توانیم از حدی جلوتر برویم برای تدوین برنامهٔ اقتصادی. البته اشتراکات زیادی داریم از جمله: این‌که راهبرد ایران باید توسعهٔ فراگیر و پایدار باشد، سیاست خارجی در خدمت رفاه و اقتصاد کشور باشد، تأمین حقوق بشر، آزادی سبک زندگی، انتخابات آزاد، تقویت حزب و دولت پاسخگو. اما گرایش‌های مختلف اقتصادی داریم. دوستان تلاش می‌کنند برنامه‌ای ارائه بدهند که هم بتواند به توسعه کشور کمک کند و هم بتواند فقر و نابرابری و تبعیض را بکاهد و هر دو جنبه را پوشش دهد.

*بعضی از دوستان می‌گویند تا کجا اصلاحات؟ می‌گویم آلترناتیو اصلاحات چیست؟ اگر ما الان به بن‌بست رسیدیم که براندزان زودتر به بن‌بست رسیدند. اگر ما بیست سال است می‌گوییم اصلاحات، آن‌ها چهل سال است که می‌گویند انتخابات نه. چه دستاوردی داشتند؟

* می‌جنگیم برای اینکه این صندوق رأی آزاد شود.این ملت باید نهاد انتخابات را از گروگان نظارت استصوابی آزاد کند. 

* در  انتخابات مجلس طرح سرای اصلاح‌طلبان یک انتخاباتی مقدماتی و پیشروترین اتفاق در حوزهٔ انتخابات کشور بود. قرار بود برای مجلس اجرایی و بدنه لیست را انتخاب کند. همین مسیر را باید ادامه داد. باید به سمت دموکراتیک‌تر شدن با مشارکت بیشتر بدنه پیش برویم.

*عملکرد شورای شهر و شهرداری اصلاح‌طلبان در تهران در حوزهٔ شفافیت قابل توجه و افتخار است و در تاریخ بلدیهٔ تهران بی‌سابقه است. این شفافیت را در احزاب، جبهه اصلاح‌طلبان و دولت هم باید بسط داد.

* انتخابات آزاد پیروزیِ اصلاحات است نه پیروزی اصلاح‌طلبان./ امتداد

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر