کد خبر: 105593
A

روزنامه اصلاح طلب: شاید در انتخابات پیش ‌رو شاهد رقابت قالیباف و جلیلی باشیم

با کناره‌گیری قطعی سیدحسن خمینی از حضور در انتخابات پیش ‌رو، گزینه‌های اصلاح‌طلبان محدودتر شده و حتی برخی از آنان فکر می‌کنند ممکن است که کارشان در انتخابات دشوارتر باشد.

روزنامه اصلاح طلب: شاید در انتخابات پیش ‌رو شاهد رقابت قالیباف و جلیلی باشیم

به گزارش دیده بان ایران؛ با کناره‌گیری قطعی سیدحسن خمینی از حضور در انتخابات پیش ‌رو، گزینه‌های اصلاح‌طلبان محدودتر شده و حتی برخی از آنان فکر می‌کنند ممکن است که کارشان در انتخابات دشوارتر باشد.

یافتن جایگزین برای سیدحسن خمینی باعث شده بار دیگر نام گزینه‌های دیگر مطرح شده و زمزمه حضور چهره‌های دیگر مورد وثوق اصلاح‌طلبان قوت گیرد. چنان‌که از همان شامگاه دوشنبه که خبر کناره‌گیری سیدحسن خمینی منتشر شد، برخی نام محمدجواد ظریف را تکرار و تأکید کردند که باید او را برای نام‌نویسی در انتخابات ریاست‌جمهوری قانع کرد.

مشخص است که اصلاح‌طلبان اکنون تلاش می‌کنند که در اسرع وقت گزینه‌های دیگر را مورد ارزیابی قرار دهند و با آنان وارد مذاکره شوند. به ‌غیر از ظریف، اسحاق جهانگیری نیز ازجمله گزینه‌های مهم است که به نظر می‌رسد هنوز به تصمیم قطعی در این رابطه نرسیده و منتظر شرایط و تحولات پیش ‌رو است.

به هر روی اگر حدود 2 ماهی که تا روز سرنوشت انتخابات ریاست‌جمهوری مانده نیز به همین شکل طی شود و اصلاح‌طلبان به نتیجه‌ای روشن نرسند، باید منتظر نام‌نویسی چهره‌های متعدد اصلاح‌طلب و انتظار آنان برای اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان بمانیم تا آن‌گاه بتوان بنابر اینکه چه کسانی موفق به عبور از سد نظارت استصوابی شورای نگهبان شده‌اند، درباره کاندیدای اصلی جریان اصلاحات اظهارنظر کرد. آنچه اما تاکنون روشن شده و به نظر قطعی می‌رسد آن است که سیاست و راهبرد انتخاباتی اصلاح‌طلبان حمایت از کاندیدای تماما اصلاح‌طلب و غیرائتلافی است و مهم‌تر اینکه آنان تلاش خواهند کرد که با جلوگیری از تعدد کاندیداها، با کاندیدایی واحد وارد میدان شوند.

تغییر ترکیب انتخاباتی اصولگرایان

کناره‌گیری سیدحسن خمینی از حضور در عرصه ان تخابات پیش ‌رو اما غیر از اصلاح‌طلبان برای اصولگرایان نیز مهم بوده است تا جایی که برخی ناظران پیش‌بینی می‌کنند که حال با ورق خوردن این برگ مهم از تحولات انتخابات، ممکن است ترکیب کاندیداهای نهایی جناح راست نیز دستخوش تحولاتی شود. ولی پیش از تغییر ترکیب دیروز اصولگراها درباره موضوع عدم کاندیداتوری سیدحسن خمینی اظهارنظر کرده و به این مهم واکنش نشان دادند.

مهدی نصیری از فعالان رسانه‌ای منتسب به جناح راست در توییتی نوشت: «ماجرای انصراف سیدحسن خمینی از کاندیداتوری ریاست‌جمهوری بر اساس صلاحدید رهبری، شاهدی (علاوه بر ده‌ها شاهد دیگر) بر نقش مهم و بی‌بدیل رهبری در همه شؤون نظام و وضعیت کشور است و بیانگر اینکه تفکیک حوزه اختیارات و مسوولیت‌های رهبری از قوه مجریه یا دیگر نهادها ادعایی بدون ‌دلیل است.»

آنان که معتقدند غیبت سیدحسن خمینی بر وضعیت کاندیداهای اصولگرایان هم تأثیر می‌گذارد، می‌گویند چون سیدحسن خمینی رقیبی جدی بوده، حالا که از میدان خارج شده احتمالا اصولگرایان هم در چینش کاندیداهای نهایی خود تجدیدنظر می‌کنند و به‌جای رییسی که قوی‌ترین گزینه‌شان بوده، فردی دیگر را به میدان می‌فرستند.

نمازی دیروز در این باره گفته است: «همان طور که رهبری از سیدحسن خواسته نیاید به احتمال زیاد با آمدن آقای رییسی هم مخالفت می‌شود. چون پیش‌بینی می‌شد آقای رییسی از یک‌سو و آقای سیدحسن خمینی از سوی دیگر وارد صحنه شوند. وقتی حضور سیدحسن خمینی منتفی می‌شود، قطعا آقای رییسی هم کاندیدا نخواهد بود.» در این صورت با نیامدن رییسی، علاوه بر بالا گرفتن احتمال کاندیداتوری قالیباف، احتمال حضور دیگر اصولگرایان نیز تقویت می‌شود که سعید جلیلی ازجمله این افراد است.

با این حساب حتی بعید نیست که در انتخابات پیش ‌رو شاهد رقابت قالیباف و جلیلی باشیم؛ هر چند برای اظهارنظر قطعی درباره آن باید منتظر تصمیم رییسی ماند اما به‌ هر حال تاکنون مشخص شده که اصلاح‌طلبان دیگر با سیدحسن خمینی نمی‌آیند و باید فکری به حال خود کنند تا به میدان رقابت با کاندیدای اصلی اصولگرا بفرستند.

منبع: اعتماد

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر