کد خبر: 105634
A

عضو خبرگان رهبری: عده‌ای به بهانه کرونا روزه نمی گیرند/ باید روز بگیرید تا سلامت بمانید

آیت‌الله علی اسلامی با بیان اینکه عده‌ای کرونا را بهانه‌ای برای روزه نگرفتن قرار داده‌اند، گفت: ما در برابر دین اسلام مکلف هستیم و باید از خداوند اطاعت کنیم به طوری که اگر طبق شرایط سلامتی جسمانی و نظر پزشک مشکلی نداریم خود را از این فریضه الهی محروم نکنیم.

عضو خبرگان رهبری: عده‌ای به بهانه کرونا روزه نمی گیرند/ باید روز بگیرید تا سلامت بمانید

به گزارش دیده بان ایران؛ آیت‌الله علی اسلامی  با بیان اینکه روزه‌داری در ماه مبارک رمضان خیر و صلاحی برای دنیا و آخرت محسوب می‌شود، اظهار کرد: طبق آیات قرآن کریم نیز خودسازی انسان از طریق روزه بسیار موثر است که اثرات و فواید فراوانی را به لحاظ روحی و جسمانی دارد.


وی افزود: در فریضه روزه یک نکته نهفته است که در سایر فرایض و واجبات کمتر دیده می‌شود؛ به طور مثال حج، خمس و زکات را دیگران آشکارا مشاهده می‌کنند درحالی که روزه را هیچکس نمی‌بیند یعنی کیفیت انجام آن به گونه‌ای است که از دیدگان سایرین دور می‌بیند.

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: در برخی روایات آمده است که خداوند می‌فرماید؛ روزه مختص من است و چون برای من است برای روزه‌دار جزا می‌دهم. درواقع ممکن است که انسان روزه‌دار در تنهایی خود وسوسه شود و به سراغ خوارکی‌ها و‌ نوشیدنی‌ها برود اما آدم مومن و باایمان نیز دست زد به سینه وسوسه شیطان می‌زند.

ماه مبارک رمضان فرصت مناسبی برای خودسازی است

وی اضافه کرد: اینجا انسان با وجود اینکه تنهاست و به راحتی می‌تواند در تنهایی خود روزه‌اش را بشکند اما به خاطر خداوند از این کار امتناع می‌کند و این یک واقعیت است، در حالی که سایر واجبات نوعا در معرض دید مردم قرار دارد و دیگران چگونگی انجام آن از سوی افراد را معمولا مشاهده می‌کنند.

امام جمعه شهر تاکستان بیان کرد: ماه مبارک رمضان فرصت مناسبی است که به خداوند نزدیک شویم لذا باید احترام روزه و روزه‌داری را حفظ کنیم چراکه امروزه متاسفانه گاهی می‌بینیم که مطالبی به صورت طنز یا شبهات درباره روزه‌داری در فضای مجازی منتشر می‌شود که نباید این شوخی‌ها را با شرع و دیانت انجام دهیم.

اسلامی با بیان اینکه عده‌ای کرونا را بهانه‌ای برای عدم عمل به فریضه روزه قرار داده‌اند، گفت: باید وجدان خود را قاضی قرار دهیم چراکه ما دربرابر دین اسلام مکلف هستیم و باید از خداوند اطاعت کنیم به طوری که اگر طبق شرایط سلامتی جسمانی و نظر پزشک اگر مشکلی نداریم نیز خود را از این فریضه الهی محروم نکنیم.

وی یادآور شد: فواید زیادی در روزه برای دنیا و آخرت وجود دارد به طوری که پیامبر اکرم(ص) و بسیاری از امامان فرموده‌اند که روز بگیرید تا سلامت بمانید، این نشانه اهمیت و اثرات روزه در سلامت جسم است چراکه یازده ماه از سال را انواع خوراکی‌های و نوشیدنی‌ها را می‌خوریم و یک ماه را باید به بدن استراحت دهیم.

اسلام به بندگان در عمل به شرایع دین سخت نگرفته است

عضو خبرگان رهبری تاکید کرد: در روز قیامت هم برای روزه جزا و پاداش اخروی در نظر گرفته شده است، همان طور که در دنیا هم برای سلامت جسمی و روحی انسان مفید است نیز در آخرت هم جایگاه ویژه‌ای برای انسان دارد.

اسلامی ابراز کرد: از طرفی هم اسلام سخت نگرفته است به طوری که می‌بینیم اگر انسان دچار بیماری شد یا به سفر رفت لازم نیست که روزه بگیرد، پس اسلام کار را سخت نگرفته بلکه آسان گرفته است بنابراین چطور می‌توانیم با بی‌توجهی به این فریضه الهی و شکستن حرمت ماه مبارک رمضان نیز در روز قیامت در پیشگاه خداوند پاسخگو باشیم.

وی تصریح کرد: خداوند ما را دوست دارد و نسبت به بندگانش محبت دارد که تمامی مصالح را برای آسایش او در نظر گرفته است؛ ما که اکنون در از بین بردن یک ویروس ذره‌بینی عاجز مانده‌ایم چگونه می‌خواهیم پاسخ خداوند را در قبال شکستن یک‌ واجب شرعی بدهیم.

عضو خبرگان رهبری در پایان گفت: در ماه مبارک رمضان نباید دست‌گیری از فقرا و نیازمندان را فراموش کنیم و طبق روش و منش حضرت علی(ع) نیز به فقرا دستی برسانیم و تشنگی و گشنگی که تحمل می‌کنیم نیز ما را با حال نیازمندان جامعه آشنا می‌کند تا حواسمان به آن‌ها هم باشد.

منبع: صبح قزوین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر