کد خبر: 105819
A

نعمت احمدی: سیدحسن خمینی دو سه پله هم از سطح «رجل سیاسی» بالاتر است

یک حقوقدان در این رابطه گفت: اگر بخواهیم به مفهوم عرفی رجل نگاه کنیم به معنای شخصیت است. باید یک بار هم شده تکلیف این واژه در قانون اساسی مشخص شود اما وقتی که ما هنوز نمی توانیم یک وزیر زن داشته باشیم، بحث کردن در این رابطه آب در هاون کوبیدن است.

نعمت احمدی: سیدحسن خمینی دو سه پله هم از سطح «رجل سیاسی» بالاتر است

به گزارش دیده بان ایران؛ موضوع «رجل سیاسی» در قانون اساسی یکی از مسائل مهمی است که معمولا پیش از هر انتخاباتی به آن پرداخته می شود. 

یک حقوقدان در این رابطه گفت: اگر بخواهیم به مفهوم عرفی رجل نگاه کنیم به معنای شخصیت است. باید یک بار هم شده تکلیف این واژه در قانون اساسی مشخص شود اما وقتی که ما هنوز نمی توانیم یک وزیر زن داشته باشیم، بحث کردن در این رابطه آب در هاون کوبیدن است.

مفهوم عرفی رجل به معنای شخصیت است

نعمت احمدی  گفت: «رجل» به معنای «شخصیت» است نه «مرد»؛ اگر قرار بود به معنای مرد باشد کلمه «مردان» جایگزین آن می شد. تا این لحظه هم شورای نگهبان علیرغم اینکه هیچ زنی را تایید صلاحیت نکرده است، اما به هیچ زنی هم نگفته که به دلیل زن بودن تایید نشده است. آقای کدخدایی نیز در صحبت هایی که دست کم در سال های اخیر داشته است تاکید نموده که مانعی برای حضور زنان به عنوان کاندیدا نیست.

وی افزود: البته من همان زمان گفتم که مانع خود آقایان هستند. برای اینکه هیچ زنی را تایید نمی کنند. لذا اگر بخواهیم به مفهوم عرفی رجل نگاه کنیم به معنای شخصیت است. باید یک بار هم شده تکلیف این واژه در قانون اساسی مشخص شود اما وقتی که ما هنوز نمی توانیم یک وزیر زن داشته باشیم، بحث کردن در این رابطه آب در هاون کوبیدن است.

این حقوقدان ادامه داد: متأسفانه فقهای سنتی اجازه نخواهند داد که یک زن در ایران رئیس جمهور شود.

لقب «علامه» شایسته و درخور حاج حسن آقا است

وی در بخش دیگری از مصاحبه خود با اشاره به انتشار مطالب برخی رسانه ها در خصوص رجل سیاسی نبودن سیدحسن خمینی گفت: متاسفانه نشر چنین مطالبی از سوی برخی رسانه های مخالف حاکی از عدم شناخت شان از سواد و احاطه و اشراف حاج حسن آقا به مباحث مختلف است. من به دلیل آشنایی که با ایشان دارم لقب «علامه» را که مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در خصوص ایشان به کار برد شایسته و درخور حاج حسن آقا می دانم.

نعمت احمدی گفت: بنده در دو رشته تاریخ و حقوق تحصیلات تکمیلی دارم. در نشست هایی که با حاج حسن آقا حضور داشتم ایشان را علامه ای به تمام معنا دیدم. شاید اولین نفری هم که در حضور آقای هاشمی چنین لقبی برای ایشان به کار برد من بودم. مخالفین تنها می توانند بگویند که ایشان سابقه کار اجرایی ندارد. که این موضوع نیز چندان اهمیتی ندارد. زیرا ما برای چندین و چند سال رئیس قوه قضاییه ای داشتیم که حتی یک روز هم کار اجرایی نکرده بود؛ به نحوی که علی لاریجانی می گفت که در منزل به حال آقا صادق غبطه می خورده است.

حاج حسن آقا به علت جایگاه خانوادگی اش همیشه در کوران کارهای اجرایی هستند

وی گفت: آملی لاریجانی بدون اینکه یک روز سابقه کار اجرایی داشته باشد در راس قوه قضاییه قرار گرفت. برخی ها گمان می کنند همین که یک نفر سابقه کار اجرایی داشته باشد کار تمام است. در حالی که امروز کارها را دیگر شخص به تنهایی انجام نمی دهد بلکه تیم های تخصصی هستند که مشاوره می دهند. متأسفانه علت فشل بودن تصمیمات مسئولین در کشور ما نیز همین است که آنها به امر کارشناسی اعتقاد ندارند.

احمدی در پایان گفت: حاج حسن آقا از نظر علمی و فقهی دو سه پله هم از سطح «رجل سیاسی» بالاتر است. این حرف که ایشان تاکنون کاری اجرایی نکرده است نمی تواند بهانه خوبی برای کنار زدن حاج حسن آقا از مناصب مهم در این کشور باشد زیرا ارزش و اهمیت ریاست قوه قضاییه کمتر از ریاست جمهوری نیست. نباید فراموش کنیم که رهبری آقای آملی لاریجانی را بدون یک روز کار اجرایی به ریاست قوه قضائیه منصوب کردند ولی حاج حسن آقا به علت جایگاه خانوادگی اش همیشه در کوران کارهای اجرایی هستند.

یکی از مسائلی که منجر به عدم شناخت کافی نسبت به شخصیت سیدحسن آقای خمینی شده، سنگینی نام خمینی بر روی ایشان است

این حقوقدان ادامه داد: یکی دیگر از مسائلی که تاکنون منجر به عدم شناخت کافی نسبت به سیدحسن آقای خمینی شده، سنگینی نام «خمینی» بر روی ایشان است. این نام مانند سایه سنگینی روی حاج حسن آقا قرار گرفته و مانع این شده که شخصیت مستقل ایشان که اکتسابی است و مدارج لازم را طی کرده رخ نمایی کند.

وی در پایان گفت: لازم به ذکر است که بگویم سیدحسن آقا امروز درس خارج فقه می دهند. شهادت می دهم که درس خارج ایشان وقتی آقای یزدی رجل سیاسی بودنشان را زیر سوال برد، جای خالی برای نشستن نداشت، درحالی که کلاس درس خود آقای یزدی بسیار خلوت بود.

منبع: جماران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر