کد خبر: 105871
A

بهشتی پور: بعید است مذاکرات وین منجر به لغو تحریم ها شود/ افزایش غنی سازی از سوی ایران ابزاری برای پایان دادن تحریم ها نیست

تحلیلگر مسائل بین الملل، براین باور است: غنی سازی 60 درصد یک استثناست چون اسراییلی ها عملیات خرابکارانه در سایت نطنز انجام دادند، تصور می کردند سانتریفیوژها را از کار می اندازند و ایران قدرت چانه زنی نخواهد داشت چون تعداد زیادی از سانتریفیوژها از بین رفته است

بهشتی پور:  بعید است مذاکرات وین منجر به لغو تحریم ها شود/  افزایش غنی سازی از سوی ایران ابزاری برای پایان دادن تحریم ها نیست

به گزارش دیده بان ایران؛ حسن بهشتی پور تحلیلگر مسائل بین الملل، درباره غنی سازی ۶۰ درصد گفت: من معتقدم، آمریکایی ها نیاز دارند به برجام بازگردند چون دیدند سیاست تحریم یا فشار حداکثری علیه ایران به شکست انجامید و بایدن نیز یکی از منتقدین سیاست ترامپ بود. بنابراین، آنها می خواهند به نوعی به توافقی برسند. منتهی آمریکایی ها زیاده خواهی می‌کنند و می خواهند به آنچه در دوره اوباما بدست نیاوردند تحت عنوان برجام پلاس دست یابند. در حالی که اگر می‌توانستند آقای اوباما در آن زمان بدست می آورد چون آمریکا و ایران، دو طرف مذاکره بودند و در آن زمان به سمت هم حرکت کردند و از خواسته‌های خود گذشتند تا برجام حاصل شد.

وی ادامه داد: اگر آمریکا بخواهد آنچه بدست نیاورده را مجددا تحت فشار تحریم بدست آورد مشخص است توافقی صورت نمی گیرد. به نظر می رسد، بایدن به این نتیجه رسیده که با ایران وارد گفتگو شود و بتواند به حداقل چیزی که می‌تواند دست یابد همین تعهدات ایران در چارچوب برجام است، چون عملاً ایران با افزایش توان غنی سازی اورانیوم و بکارگیری سانتریفیوژهای نسل جدید که هم مقدار سوخت مصرفی کمتر است و هم حجم غنی سازی بالاست، این امر را مشخص کرده که طرف های مقابل به توافق فکر کنند.

بهشتی پور تصریح کرد: هرچند بعید است مذاکرات منجر به لغو تحریم ها شود. البته من امیدوارم که این اتفاق رقم بخورد ولی شواهد نشان می دهد آنها دنبال این هستند برخی از تحریم های حساس همچون نفت و پتروشیمی را به حالت تعلیق درآورند تا بتوانند ایران را راضی کنند که آن هم غنی سازی را متوقف کند و به میزان توافقی برجام برسد. امری که پیش بینی می شود در این چارچوب است.

این تحلیلگر مسائل بین الملل براین باور است: غنی سازی ۶۰ درصد یک استثناست چون اسراییلی ها عملیات خرابکارانه در سایت نطنز انجام دادند، تصور می کردند سانتریفیوژها را از کار می اندازند و ایران قدرت چانه زنی نخواهد داشت چون تعداد زیادی از سانتریفیوژها از بین رفته است ولی ایران برای اینکه نشان دهد همچنان ابزار چانه زنی را در اختیار دارد اقدام به این کار کرد که سانتریفیوژها را با نسل جدید جایگزین کرد و درصد غنی سازی را افزایش داد تا به طرف مقابل نشان دهد با این عملیات تروریستی نمی تواند خللی در روند مذاکرات ایجاد کند و نمی تواند قدرت چانه زنی را از ایران بگیرد.

او تصریح کرد: به نظر من، افزایش غنی سازی ابزار چانه زنی برای ایران است اما ابزاری برای پایان دادن تحریم ها نیست. آمریکا تحریم ها را برای قدرت هسته ای ایران از بین نمی برد بلکه اگر بتوانیم تحولاتی که لازم است در اقتصاد خود اعمال کنیم و تاثیرپذیری را از عامل تحریم کم کنیم و تحریم بی اثر یا کم اثر شود، در این سطح آمریکا دست از تحریم برمی دارد و با غنی سازی بالاتر ما قدرت چانه زنی بیشتر داریم چون غربی ها مدعی هستند نگران توسعه توان هسته ای ایران هستند در حالی که نگران این هستند که ابزار تحریم را از دست دهند.

بهشتی پور در پاسخ به این پرسش، با توجه به اتفاقی که در نطنز افتاد همچنین غنی شصت درصد در این راستا ایران ضرر کرده یا اسراییل؟ گفت: ضرر و نفع در این مسئله مطرح نیست این اقدامی بود که به نتیجه مورد نظر اسراییل نرسیده است یعنی عملا شکست خورده است. هدف اسراییل از این عملیات توقف غنی سازی در ایران بود. گرچه فوردو هم کار می کند ولی سایت فوردو ظرفیت کمتری از سایت نطنز دارد از یک سو می توان گفت اسراییل شکست خورده است ولی این پیروزی برای ایران نیست. چون طرف ایرانی این نفوذ را داشته و نشان می دهد از نظر دستگاه اطلاعاتی ضربه پذیر است و این امر خوبی برای ایران نیست.

او در پایان اذعان داشت: ایران با اتکا بر جوانان خود و دانش بومی هسته ای این خسارت را جبران کرده است ولی بالاخره خسارت وارد شده است و نفوذ اسراییل قابل توجه است که توانستند ضربه بزنند و این عامل خطرناکی است. اینجا نمی توان طرف پیروز تعیین کرد و تنها می توان گفت اسراییل به هدف خود نرسیده است و شکست خورده و ایران توانسته غنی سازی خود را ولو با این ضربه ادامه دهد اما اینکه در ظرف یک سال دو بار ایران مورد حمله قرار می گیرد ضعف است و باید بررسی دقیق شود.

 

 

 

منبع: مدار

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر