کد خبر: 105976
A

واکنش «منوچهر متکی» به نگارش نامه‌ای درباره عدم حضور رئیسی در انتخابات به رهبری/ شاید نامزد دیگری را مدنظر دارند

سخنگوی شورای وحدت گفت: درباره نگارش نامه‌ای به رهبری برای عدم حضور آقای رئیسی در انتخابات نیز اطلاعی ندارم اما آن‌هایی که مخالف حضور آقای رئیسی در انتخابات هستند یا خودشان نامزد دیگری دارند یا آینده روشنی بعد از آقای رئیسی در قوه قضاییه نمی‌بینند، البته افرادی که بتوانند مبارزه با فساد را براساس آن چه که مدنظر رهبری است در قوه قضائیه اجرا کنند، کم نیستند.

واکنش «منوچهر متکی» به نگارش نامه‌ای درباره عدم حضور رئیسی در انتخابات به رهبری/ شاید نامزد دیگری را مدنظر دارند

به گزارش دیده بان ایران؛ منوچهر متکی در نشستی خبری در زمینه حضور سیدابراهیم رئیسی در انتخابات گفت: مطالبه برای حضور آقای رئیسی برای انتخابات در اقشار مختلف وجود دارد، اما از اینکه گروه خاصی نامه‌ای به رهبری نوشته‌اند تا آقای رئیسی در انتخابات شرکت کنند را خبر ندارم؛ البته برخی هم معتقد هستند که به دلیل اقدامات مثبت ایشان در قوه قضائیه بهتر است در انتخابات حضور پیدا نکنند.

وی افزود: درباره نگارش نامه‌ای به رهبری برای عدم حضور آقای رئیسی در انتخابات نیز اطلاعی ندارم اما آن‌هایی که مخالف حضور آقای رئیسی در انتخابات هستند یا خودشان نامزد دیگری دارند یا آینده روشنی بعد از آقای رئیسی در قوه قضاییه نمی‌بینند، البته افرادی که بتوانند  مبارزه با فساد را براساس آن چه که مدنظر رهبری است در قوه قضائیه اجرا کنند، کم نیستند.

سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان با اشاره به اینکه براساس پاسخ هایی که به دبیرخانه شورای وحدت برسد برنامه خود را عملیاتی می کنیم، ادامه داد: اقدام ما در طراحی شورای وحدت موکول به کسانی است که به نامه رئیس شورای وحدت پاسخ می دهند. در متن نامه آمده کسانی در معرض نامزد شدن قرار دارند که برنامه‌های خود را اعلام کنند و دیگری این بود که حداقل ۱۰ نفر از تیم خود را معرفی کنند تا کارگروه بررسی برنامه و بررسی که در شورای وحدت تشکیل دادیم، سوالات و چالش ها را نسبت به نامزدها مطرح کنند و بعد از آن اعلام نظر نهایی شود.

وی در پاسخ به این پرسش که کدام گفتمان را در انتخابات پیروز می‌داند، اظهار کرد: گفتمان باید کارگشا باشد و برای باز شدن قفل‌هایی که در حوزه اقتصاد وجود دارد، تلاش کند و گفتمان باید تعهد خود را به مردم و انقلاب حفظ کند و درک درستی از شرایط مردم در جامعه داشته باشد.

سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان افزود: گفتمان جدید باید یک تحول اساسی در مسیر وضع مطلوب ایجاد کند؛ بنابراین گفتمان ما باید اصولگرایانه، انقلابی و معطوف به مشکلات مردم و مقاومت و ایستادگی در حوزه داخلی و بین المللی باشد؛ زیرا هزینه مقاومت و ایستادگی همیشه کمتر از وادادگی است.

وزیر اسبق خارجه در پاسخ به این پرسش که رقیب اصلی خود را کدام جریان می‌دانید، تصریح کرد: یک جریان، جریانی است که در ۸ سال گذشته کشور را مدیریت کرده و علیرغم اینکه برخی در تلاش هستند بازی را خراب کنند و هم بگویند من نبودم و هم بگویند دولت اختیاری ندارد، ولی همه اینها از یک جریان هستند. جریان دوم هم جریانی است که در دولت نبود و صرفا شاهد و ناظر اعمال آن ماند و آن هم جریان انقلابی کشور است و رقابت بین این دو جریان شکل گرفته است.

متکی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تاثیر مذاکرات وین در انتخابات را تا چه حد جدی می‌دانید، افزود: واقعیت این است که من درباره نتایج این مذاکرات تردید جدی دارم زیرا دوستان ما در دولت همواره شاهد شرایط بودند و حال چیزی را که سالها نتوانستند به آن برسند در صدد هستند تا با تلاش چند ماهه شاید به دست بیاورند؛ نمی‌خواهم قضاوت کنم که این کار چقدر انتخاباتی است اما می‌تواند در انتخابات موثر باشد ولی واقعیت این است که با توجه به تجربه باید قدری عینک ذوق‌زدگی را از خود دور کنیم و واقع‌بین باشیم.

وی ادامه داد: اگر از دل این مذاکرات تحقق فرمایشات رهبری دربیاید باید به دولت خسته نباشید و دست مریزاد بگوییم، هرچند با توجه به سخنان غربی‌ها چندان به این امر خوشبین نیستیم.

سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان در پاسخ به این پرسش که آیا این جریان برای انتخابات به یک گزینه واحد می‌رسد، تصریح کرد: دو مدل و عملکرد را در انتخابات ۹۲ و ۹۶ داشتیم. در مدل سال ۹۲ تعداد نامزدهای اصولگرایان دلیل شکست آنها بود و انتخابات برده را باختیم. مدل ۹۶ مدلی بود که نیروهای ارزشی و اصولگرا نشان دادند که می‌توانند به وحدت برسند و این مدل اگر چه حرف و حدیث داشت اما ۱۶ میلیون رای از تجمیع جریان‌های مختلف قابل اعتنا بود و مدل مورد تائید ما مدل ۹۶ است. اما یکپارچه عمل کردن و رسیدن به یک نامزد واحد را شرط لازم برای موفقیت در انتخابات می‌دانیم.

متکی درباره انتقاد برخی به شورای وحدت گفت: شورای وحدت در مقابل شورای ائتلاف نیست و هردو ظرفیتی هستند که می‌توانند تجمیع شوند. ادامه تلاش ها برای وحدت و پرهیز از اختلاف مورد تاکید ما است. با شورای ائتلاف و جبهه پایداری قطعا در مقوله انتخابات اشتراکات بسیار زیادی داریم که می‌تواند به ما کمک کند هم اردوگاه واحدی را طراحی کنیم و هم به نامزد واحد برسیم.

متکی درباره جایگاه ابراهیم رئیسی در میان اصولگرایان نیز اظهار کرد: اگر چه به دلیل محبوبیت، اقبال زیادی به ایشان وجود دارد اما خودشان نشانه قطعی برای ورود و البته عدم ورود در انتخابات از خود نشان نداده‌اند.

وی یادآور شد: رییسی به دلیل دو ویژگی اگر وارد انتخابات شود در حوزه نیروهای ارزشی تقریبا شرایط تسهیل می شود؛ یکی به دلیل شخصیت او است که چهره جدیدی از خود بعد از انتخابات ۹۶ نشان داده و این چهره جدید عزم در مبارزه با فساد، احیای پاکدستی و عدالت‌خواهی اوست. درستی و پاکدستی وی مورد تایید همگان است و من در ارتباطات با ایشان این برداشت را دارم و مبانی فکری او هم مورد توجه قرار گرفته و مردم نشان دادند بیهوده به سوی کسی نمی‌روند و بیهوده در کنار کسی نمی‌مانند.

سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان تاکید کرد: ایشان در ۹۶ قدرت تجمیع نیروهای انقلابی و ارزشی را از خود نشان داد و در آخرین روزها آخرین کاندیدا به نفع ایشان کنار رفت. خیلی از کاندیداها علنا و غیر علنی اعلام کرده‌اند که اگر رئیسی بیاید کنار می‌روند و حتی از ایشان حمایت می‌کنند.

منبع: ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر