کد خبر: 10607
A
دیده بان ایران گزارش می‌دهد؛

دو اظهارنظر متفاوت از علامه مصباح/ "میزان رای ملت است" یعنی چه؟/ تفاوت دیدگاه مصباح یزدی در اطاعت از منتخب مردم در دولت احمدی نژاد و روحانی

حکایت مخالفت ورزی‌های علامه مصباح با دولت یازدهم حکایت مکتوم و پنهانی نیست و دیگر همگان مطلعند که حضرت علامه دولت یازدهم را مقبول طبع و نظر خود نمی‌دارند و هرازچندگاهی در بیاناتشان تعریض و کنایه‌ای را نثار این دولت می‌دارند

دو اظهارنظر متفاوت از علامه مصباح/ "میزان رای ملت است" یعنی چه؟/ تفاوت دیدگاه مصباح یزدی در اطاعت از منتخب مردم در دولت احمدی نژاد و روحانی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده‌بان ایران، حکایت مخالفت ورزی‌های علامه مصباح با دولت یازدهم حکایت مکتوم و پنهانی نیست و دیگر همگان مطلعند که حضرت علامه دولت یازدهم را مقبول طبع و نظر خود نمی‌دارند و هرازچندگاهی در بیاناتشان تعریض و کنایه‌ای را نثار این دولت می‌دارند؛ حجم بیشتر تعریضات علامه مصباح به دولت یازدهم هم به رویکرد تعامل گرایانه این دولت در عرصه سیاست خارجی مربوط می‌شود؛ چرا که علامه معتقدند برای رفع تحریم‌ها و گشایش اقتصادی و رفاه مردم لازم نیست با شیطان(آمریکا) مذاکره کنیم و این کار فروختن عزت ملی و هدردادن خون شهیدان است.

اما اخیرا علامه مصباح حوزه انتقاد ورزی خود به دولت را از مسائل روز و جاری عرصه سیاست و اجتماع به مباحث کلان و فلسفی تسری داده و در این اثنا از منظومه فکری خود نیز مجددا پرده برداری کرده است.

علامه مصباح اخیرا طی سخنانی در جمع مدیران وفرماندهان عالی ناجا، گفته است،«هیچ روایتی نداریم اطاعت از کسی که با رأی اکثریت مردم سر کار آمده، واجب و در حکم اطاعت از امام (ع) و خداوند است! آری؛ تنها در صورتی که ولی فقیه فردی را منصوب کند، اطاعتش واجب می‌شود».

وی پیش تر هم سخنی مشابه این را گفته بود با این تفاوت که سخنی قبلی علامه مصباح جنبه ایجابی و تاییدی داشت اما سخن اخیرشان جنبه سلبی و ردی دارد.

علامه مصباح در مرداد سال 88  در زمانیکه دولت متبوعش(احمدی نژاد) دور دوم سکانداری اش را آغاز کرده بود در جمع گروهی از هنرمندان بسیجی گفته بود«وقتی ریاست‌جمهوری حکم ولی فقیه را دریافت کرد، اطاعت از او نیز چون اطاعت از خداست».

اما در این ایام که دولت وقت از منظر علامه مصباح مطرود است، ایشان ترجیح داده‌اند جای مقدمه و موخره را در نظریه سیاسی شان تغییر دهند تا مبادا خدایی ناکرده کسی یا گروهی یا دولتی به واسطه پشتیبانی و استظهار آرای مردم، متوهم گردد! 

البته راقم این سطور سطح درک و اشرافش به مقوله فقه و فلسفه سیاسی در این حد نیست که بداند چه وجوه اشتراک و یا افتراقی میان این نظریه علامه مصباح و نظر حضرت امام(ره) که فرمود، «میزان رای ملت است»؛ وجود دارد؟

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر