کد خبر: 106357
A

ماجرای حمله به نفتکش ایرانی چه بود؟

روز گذشته سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه خبر داد که نفتکش ایرانی در سواحل سوریه مورد حمله قرار گرفته، یکی از مخازنش سوراخ شده و سه نفر از سرنشینانش کشته شده‌اند. این سازمان از نوع و وسیلۀ حمله اطلاعی ندارد و نمی‌تواند تأیید کند که یک حملۀ اسرائیلی بوده یا خیر. تابعیت سه کشته سوری اعلام شده است.

ماجرای حمله به نفتکش ایرانی چه بود؟

به گزارش دیده بان ایران؛ خبرگزاری رادیو فرانسه نوشت: روز گذشته خبرگزاری تسنیم به نقل از مقامات نظامی سوریه در بندر بانیاس نوشت که حادثۀ رخ‌داده برای کشتی نفت‌کش "به‌دلیل بی‌احتیاطی و عدم اقدامات ایمنی در حین عملیات جوشکاری در زمان تخلیه صورت پذیرفته است". همین منابع هرگونه عملیات نظامی علیه کشتی را تکذیب کرده و گفته‌اند که سه نفر از کارگرانی که روی عرشۀ کشتی مشغول جوشکاری بوده‌اند، دچار سوختگی شده‌ و سپس یکی از آنان به‌دلیل شدت جراحت در بیمارستان جان باخته است.

اما روز گذشته سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه خبر داد که نفتکش ایرانی در سواحل سوریه مورد حمله قرار گرفته، یکی از مخازنش سوراخ شده و سه نفر از سرنشینانش کشته شده‌اند. این سازمان از نوع و وسیلۀ حمله اطلاعی ندارد و نمی‌تواند تأیید کند که یک حملۀ اسرائیلی بوده یا خیر. تابعیت سه کشته سوری اعلام شده است.

در همین روز - شنبه ۲۴ آوریل/۴ اردیبهشت - یک روایت دیگر از حادثۀ بندر بانیاس توسط شبکۀ العالم نقل شد که نوشت: "دو پرتاب به نفتکش صورت گرفته است: یکی به دماغه با آسیب خیلی جزئی و یکی به عرشه که خسارت بیشتر وارد کرده اما جدی نبوده است".

سایت فارسی اسپوتنیک نیز "از آن چه گمان می‌رود حمله به وسیلۀ یک هواپیمای بدون سرنشین از سمت آبهای سرزمینی لبنان باشد" سخن گفته است.

حتی خبرگزاری رسمی سوریه – سانا – نیز از "حمله" خبر داد و احتمال عملیات از طریق پهپاد را مطرح کرد.

اما یک روز بعد از واقعه، خبرگزاری تسنیم گوشزد می‌کند که "پیش‌تر، برخی رسانه‌ها به‌اشتباه اعلام کرده بودند که یک کشتی ایرانی با پهپاد مورد حمله قرار گرفته است"...

با اینکه منابع جمهوری اسلامی فرض حمله را تکذیب کرده‌اند، سرلشکر محمد باقری رییس ستادکل نیروهای مسلح گفت: اسرائیلی‌ها فکر می‌کنند می‌توانند به‌طور دائم خاک سوریه را هدف قرار دهند و در جاهای مختلف و در دریاها شیطنت کنند و پاسخ نگیرند"...

باقری طی سخنانی کم و بیش مبهم افزود: "قطعاً اقدامات انجام‌شدۀ چند روز اخیر و اقدامات آینده‌ای که منافع آنها (اسرائیلی‌ها) را به خطر می‌اندازد آنها را سر عقل خواهد آورد"...

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر