کد خبر: 106389
A

دلواپسانِ نگرانِ به نتیجه رسیدن برجام چه کسانی هستند؟

به تعویق افتادن انتخابات ۱۴۰۰ به دلیل شرایط کرونایی کشور شایعه‌ای بود که چندی پیش بر سر زبان ها افتاد رئیس ستاد انتخابات در واکنش به شایعه تعویق انتخابات گفت:‌«برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ قطعی است» اما جنجال‌ها بر سر این موضوع هنوز ادامه دارد.

دلواپسانِ نگرانِ به نتیجه رسیدن برجام چه کسانی هستند؟

به گزارش دیده بان ایران؛ انتخابات ۱۴۰۰ به تعویق خواهد افتاد؟ سؤالی که این روزها بسیار پرسیده می‌شود و حتی اصولگرایان با حمله به روحانی مدعی هستند روحانی به ‌دنبال تمدید دوران ریاست‌جمهوری خود به بهانه گسترش شیوع کرونا است.

 

چندی پیش بود که معاون اجرائی و امور انتخابات شورای نگهبان گفت: از «گوشه و کنار» تقاضاها و پیشنهادهایی مبنی بر «عقب‌انداختن» انتخابات میان‌دوره‌ای مجالس خبرگان و شورای اسلامی یا در یک روز برگزارنشدن آنها ارائه می‌شود.

 

محمدحسن صادقی‌مقدم، درباره هویت این «گوشه و کنار»ها توضیحی نداد؛ همین امر سبب گمانه‌زنی‌های بسیاری شد.

 

این در حالی است که شورای نگهبان نمی‌تواند در زمان برگزاری انتخابات تغییری ایجاد کند و هرگونه تغییری مستلزم قانون‌گذاری در مجلس است.

 

این سخنان فرصتی برای نقد روحانی شد تا برخی دولت را مسئول موج چهارم کرونا معرفی کنند که تعمدا به‌ دنبال تعویق در زمان انتخابات بوده است و حتی رسانه‌های اصولگرا استناد خود را بر سخنان روحانی در جلسه هیئت دولت قرار داده و می‌گویند روحانی با سوءاستفاده از شرایط فعلی کشور انتخابات را تا ۱۴۰۱ به تعویق خواهد انداخت.

 

این ادعا در حالی مطرح شده که روحانی در جلسه هیئت دولت گفته است: «و کلمه آخر، ما در برنامه هسته‌ای،‌ در برنامه واکسن، در برنامه مقابله با کرونا، در معیشت مردم، در تولید هیچ نظری به انتخابات نداریم که انتخابات و نتیجه انتخابات چگونه می‌شود؟ اینها (برنامه هسته‌ای،‌ برنامه واکسن، برنامه مقابله با کرونا، معیشت مردم) وظیفه ماست. می‌خواهم این را بگویم حتی اگر انتخابات در ۱۴۰۰ نبود، مثلا در ۱۴۰۱ بود، باز همه این کارها را با همین قدرت انجام می‌دادیم. البته مردم ما اگر خوشحال شوند، اگر مردم ما احساس کنند شرایط زندگی‌شان بهتر شده، موفقیت بهتری مردم و دولت به دست آوردند، با نشاط بیشتری در انتخابات شرکت می‌کنند. ما انتخابات پرشور می‌خواهیم. برای انتخابات پرشور البته مؤثر است. وظیفه ماست و طبق این وظیفه یک ثانیه هم وقت تلف نمی‌کنیم، حرف این و آن را هم گوش نمی‌کنیم، آن جناح، این جناح، آن یکی، از این چیزها این‌قدر بگویید تا خسته شوید، هیچ تأثیری به حال ما ندارد».

 

برداشتی تقطیع‌شده از سخنان روحانی همچنان به‌عنوان سندی از علاقه دولت برای ماندن بیشتر در حال گردش در کانال‌های خبری اصولگرایان است.

 

اصولگرایانی که خود را پیروز پیش از موعد انتخابات می‌دانند و نگران از به‌نتیجه‌‌رسیدن مذاکرات و برجام و تقویت قدرت نامزد اصلاح‌طلبان در مقابل اصولگرایان از هر فرصتی برای حمله به دولت استفاده می‌کنند، بحث تعلیق انتخابات هم از همین دست حمله‌هاست.

 

البته در همین ارتباط آذر منصوری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، معتقد است: تنها راهکار این است که انتخابات تا زمان آرام‌شدن این موج و واکسیناسیون جمعی از هم‌وطنان و خفیف‌ترشدن موج کرونا به تعویق بیفتد‌. در غیر این صورت آنچه قابل پیش‌بینی است، این است که در کنار همه عواملی که به سردی انتخابات کمک می‌کند، کرونا نیز به مراتب مزید بر علت خواهد شد و بر درصد مشارکت شهروندان در انتخابات اثرات بسیار منفی به جا خواهد گذاشت.

 

در مخالفت با این دیدگاه محمدصالح جوکار، ئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور، در واکنش به اینکه مطرح می‌شود با توجه به شرایط شیوع بیماری کرونا و آغاز پیک‌های جدید این بیماری در کشور، امکان تعویق انتخابات دور از ذهن نیست، گفت: سابقه نداشته است تا امروز ما در کشور انتخاباتی را به تعویق بیندازیم، این صحبت‌ها شایعه‌ای بیش نیست و انتخابات به هیچ عنوان نباید به تعویق بیفتد و باید در موعد مقرر برگزار شود.

 

او عنوان کرد: می‌توانیم حوزه‌های رأی‌گیری را افزایش دهیم تا این‌گونه فاصله حضور مردم از منزل تا حوزه رأی‌گیری کاهش پیدا کند. برگزاری انتخابات به شکل مرسوم گذشته در شرایط کرونایی تقریبا محال است و الکترونیکی‌کردن انتخابات یا تمدید دوروزه برای برپایی انتخابات جزء پیشنهادهایی است که تاکنون مطرح شده اما همین امر هم نیاز به تصویب در مجلس دارد.

 

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری به همراه ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، اولین انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس یازدهم و دومین میان‌دوره‌ای پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ۲۸ خرداد سال جاری در سراسر کشور برگزار خواهد شد اما موج چهارم کرونا و آمار بالای مرگ‌ومیر و نگرانی از ورود کرونای هندی حضور مردم پای صندوق‌های رأی را با چالش مواجه کرده است

 

اتخاذ تصمیمی که بتواند منجر به حضور بدون ترس مردم پای صندوق رأی شود، اجتناب‌ناپذیر است. به‌ویژه آنکه انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با کمترین مشارکت مردم مواجه شد.

 

عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور، میانگین مشارکت در یازدهمین دوره انتخابات مجلس را ۵۷.۴۲ درصد عنوان کرده و گفته بود ۲۴میلیون‌و ۵۱۲هزارو ۴۰۴ نفر از مجموع ۵۷میلیون‌و ۹۱۸هزارو ۱۵۹ نفر در انتخابات شرکت کردند.

 

البته دلایل شرکت‌نکردن مردم در اسفند ۹۹، بیش از آنکه مربوط به نگرانی از کرونا باشد به شرایط خاص سیاسی کشور باز می‌گشت که سبب شده مردم دلسرد از حضور در انتخابات باشند. این دلسردی همچنان ادامه دارد و موج چهارم کرونا هم وحشت بسیاری در جامعه ایجاد کرده است؛ بنابراین برای برگزاری انتخاباتی مانند ریاست‌جمهوری حداقل کار، تصمیم به‌موقع درباره زمان و نحوه برگزاری انتخابات است و نمی‌توان تا شب انتخابات منتظر تصمیم‌گیری مسئولان ماند.

منبع: شرق

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر