کد خبر: 106417
A

احمدی نژاد پاسخ «ظریف» را داد؟/ به بوش گفتم چرا نمی‌گذارید یک پرواز مستقیم از تهران به نیویورک داشته باشیم؟

رئیس دولت دهم در دیدار روز گذشته اش با مردم ورامین تلویحاً در پاسخ به همین ادعای ظریف که کانال تلگرامی دولت بهار صبح امروز آنرا بازنشر کرده است گفت: "ما که اعتراض می‌کنیم معنایش این نیست که نمی‌خواهیم با دنیای غرب رابطه داشته باشیم. چرا می‌خواهیم بهترین رابطه را بر اساس عدالت و احترام داشته باشیم ولی نه اینکه آنها برای ما تصمیم بگیرند. من یادم هست که در اوایل سال ۸۵ آقای بوش رئیس جمهور آمریکا بود و خیلی هم سر صدا می کرد. ما به ایشان نامه نوشتیم و گفتیم درست است که ما با هم دعوا داریم و سرانجام یک طوری با هم آن را حل می کنیم.

احمدی نژاد پاسخ «ظریف» را داد؟/ به بوش گفتم چرا نمی‌گذارید یک پرواز مستقیم از تهران به نیویورک داشته باشیم؟

به گزارش دیده بان ایران، در بخش هایی از فایل صوتی که شب گذشته از گفت وگوی سعید لیلاز با محمدجواد ظریف منتشر شد وزیر امور خارجه کشورمان درباره سفر محمود احمدی نژاد به نیویورک سخن گفت و از اشتیاق رئیس جمهور برای ملاقات با سناتورهای آمریکایی!

ظریف ضمن اشاره به نخستین سفر احمدی نژاد به آمریکا گفت: "سال اولی که احمدی نژاد به نیویورک آمد، در خودرو برنامه های ایشان را تشریح کردم. از دیدار خودم با سناتورهای آمریکایی گفتم.احمدی نژاد گفت من هم میخواهم با سناتورها دیدار کنم. گفتم شما نمی توانید دیدار کنید. برای چنین دیداری باید از رهبر انقلاب اجازه بگیرید. گرایش احمدی نژاد به گفت و گو با آمریکایی‌ها در همان سفر اول به نیویورک وجود داشت. مرگ بر آمریکا برای احمدی نژاد تنها یک شعار است."

محمود احمدی نژاد طی هفته های اخیر تقریباً به صورت مستمر با تعدادی از هوادارانش که ادعا می شود از نقاط مختلف کشور برای دیدن او به نارمک می آیند دیدار و گفت و گو می کند.

رئیس دولت دهم در دیدار روز گذشته اش با مردم ورامین تلویحاً در پاسخ به همین ادعای ظریف که کانال تلگرامی دولت بهار صبح امروز آنرا بازنشر کرده است گفت: "ما که اعتراض می‌کنیم معنایش این نیست که نمی‌خواهیم با دنیای غرب رابطه داشته باشیم. چرا می‌خواهیم بهترین رابطه را بر اساس عدالت و احترام داشته باشیم ولی نه اینکه آنها برای ما تصمیم بگیرند. من یادم هست که در اوایل سال ۸۵ آقای بوش رئیس جمهور آمریکا بود و خیلی هم سر صدا می کرد. ما به ایشان نامه نوشتیم و گفتیم درست است که ما با هم دعوا داریم و سرانجام یک طوری با هم آن را حل می کنیم. شما بگذارید مردم بتواند رفت و آمد داشته باشند. چرا نمی‌گذارید یک پرواز مستقیم از تهران به نیویورک داشته باشیم؟ دو میلیون ایرانی آنجاست. هر بار که می‌خواهند بیایند ایران باید دور دنیا را بچرخند. ایرانی هایی هم که می‌خواهند بروند باید دنیا را بچرخند. ولی حالا آنها آن موقع موافقت نکردند."

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ گفتنی است تابستان سال 98 محمود احمدی نژاد پیشنهاد مذاکره مستقیم میان ایران و آمریکا را در گفت وگو با تایمز مطرح کرد. اگرچه این پیشنهادش ایده نو و بدیعی نبود اما حداقل نشانه‌های زیادی وجود دارد مبنی‌بر اینکه محمود احمدی‌نژاد مشتاق ایجاد رابطه با آمریکا بود، اما این فرصت هیچ‌وقت به او داده نشد. شاید برای همین هم زمانی حرفش را عوض کرد و گفت که با مذاکرات منجر به برجام مخالف بوده است!

اما حالا دوباره در یک چرخش به تایمز گفته است، ایران و آمریکا باید به صورت مستقیم با یکدیگر گفت‌وگو کنند و اختلافات ۴۰ساله خود را که از ماجرای بحران تسخیر سفارت آمریکا در تهران آغاز شده و حالا به مسائل و مشکلات بر سر سیاست‌های منطقه‌ای و دیگر اختلافات رسیده است، حل‌وفصل کنند.

محمود احمدی‌نژاد بارها در زمان ریاست‌جمهوری‌اش تمایل خود را به گفت‌وگو با آمریکایی‌ها و گشودن باب مذاکره نشان داده بود. در زمان مذاکرات هم تمایلش بر این بود که خودش مذاکره کند نه تیم هسته‌ای. سال ۹۱ بیشترین عطش برای مذاکره را از خود نشان می‌داد در سفر به نیویورک رسما درخواست مذاکره داده بود و در سخنرانی‌های خود این جملات را تکرار می‌کرد: «معتقدم این فضا نمی‌تواند برای همیشه ادامه پیدا کند و این شرایط باید در جایی پایان یابد»، «ما گفت‌وگو را رد نمی‌کنیم و اگر بنا به مذاکره در آمریکا باشد، مسائل زیادی برای گفت‌وگو وجود دارد.»، «ایران جایگاه ایالات متحده آمریکا را می‌داند و بر این باور است که ما می‌توانیم با همدیگر رابطه داشته باشیم». او اما سخن اصلی را ۲۲ بهمن همان سال گفت: «اگر اسلحه را از روی ملت ایران بردارید، من خودم گفت‌وگو می‌کنم. گفت‌وگو باید در سایه احترام و عدالت باشد، نه فشار».

به گزارش دیده بان ایران؛ اسناد حاکی از این است که مذاکراتی که به برجام منجر شد کلیدش قبل از دولت روحانی و اواخر دولت احمدی‌نژاد زده شده بود؛ تا جایی که علی‌اکبر جوانفکر، مشاور رسانه‌ای احمدی‌نژاد، بعدا گفت: «احمدی‌نژاد به دنبال شکستن تابوی رابطه با آمریکا بود. ما هم به دنبال مذاکره بودیم ولی به ما اجازه ندادند. مذاکره دولت روحانی حاصل زحمات ما در تابوشکنی مذاکره با آمریکا بود»! جوانفکر گفته بود: «سؤال اصلی اینجاست که چرا پیشنهاد دکتر احمدی‌نژاد برای برقراری ارتباط عادلانه و براساس احترام در داخل مورد حمایت قرار نگرفت و برعکس در این دولت با کمترین واکنش و هزینه ممکن انجام شد؟»

منبع: دیده بان ایران

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر