کد خبر: 106430
A

حجت الاسلام فاضل میبدی: برخی از فقهای شورای نگهبان اصلاً انتخابات را قبول ندارند/ برای این افراد رای دادن یا ندادن مردم هیچ اهمیتی ندارد

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: فکر می کنم که پاره‌ای از فقهای شورای نگهبان اصلاً انتخابات را قبول ندارند، آن‌ها معتقدند انتخابات اصلاً چیز مهمی نیست، چه مردم بخواهند رای بدهند چه ندهند اهمیتی ندارد. یعنی همان نظری که مرحوم آقای مصباح هم داشتند که معتقد بودند انتخابات صوری است.

به گزارش دیده بان ایران؛ چیزی به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ باقی نمانده است. از همین حالا گمانه زنی‌ها درباره میزان مشارکت مردم در انتخابات محل بحث محفل‌های سیاسی شده است. از طرفی چهره‌های سیاسی نام آشنا مانند مصطفی تاجزاده اعلام کرده‌اند که برای انتخابان پیش‌رو پا به صحنه خواهند گذاشت این درحالی‌ست که یکی از موانع جدی حضور وی در انتخابات خردادماه عبور از سد نظارت استصوابی شورای نگهبان است. شورایی که برخی کنشگران سیاسی معتقدند با نوع نظارتی که در سال‌های گذشته پیش گرفته سبب‌ساز دلسرد شدن مردم و البته عدم حضور نخبگان در عرصه کاندیداتوری ریاست جمهوری شده است.

درهمین‌باره محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با صبح ما و در پاسخ به‌این پرسش که آیا حضور آقای تاج‌زاده به‌عنوان کاندیدای احتمالی انتخابات ۱۴۰۰ می‌تواند سبب مشارکت بییشتر مردم پای صندوق‌های رای شود گفت: «اگر شورای نگهبان دست از نظارت استصوابی چیزی که سابقاً آن را دیدیم بردارد و اجازه حضور افراد با سلیقه‌های مختلف را بدهد کاملاً طبیعی است که مشارکت بیشتر می‌شود.»

این استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به‌این پرسش که آیا نظارت استصوابی شورای نگهبان تاکنون توانسته موفق عمل کند بیان کرد: «تا جایی که می‌دانم شورای نگهبان در سال‌های اخیر، یعنی از زمانی که نظارت استصوابی ایجاد شده معمولاً میزان مشارکت در انتخابات‌ها را پایین آورده است. چراکه هرچقدر روزنه‌ها تنگ‌تر شود و افراد با سلایق مختلف در انتخابات حضور نداشته باشند طبیعی است که مردم هم کمتر در انتخابات حضور خواهند داشت.»

وی ادامه داد: «آن زمانی‌که مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای انتخابات ریاست جمهوری حضور پیدا کردند و توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شدند آب سردی بود که بر سر مردم ریخته شد. آن هم برای کسی مانند هاشمی رفسنجانی که کنار مرحوم امام و رهبری بوده بالاخره ما بعد از امام، آقای هاشمی را به‌عنوان نفر دوم انقلاب می‌شناختیم اما وقتی شورای نگهبان ایشان را رد صلاحیت کند طبیعی است که مردم از انتخابات سرد می‌شوند و می‌بینند که عرصه دارد تنگ می‌شود. به‌نظرم شورای نگهبان با این مسیری که پیش گرفته سبب دلسردی مردم می‌شود.»

میبدی در پاسخ به این پرسش که باتوجه به گمانه‌زنی‌ها درخصوص کاهش مشارکت مردم در انتخابات آیا شورای نگهبان ممکن است همچنان دست به رد صلاحیت‌ بزند عنوان کرد: «فکر می کنم که پاره‌ای از فقهای شورای نگهبان اصلاً انتخابات را قبول ندارند، آن‌ها معتقدند انتخابات اصلاً چیز مهمی نیست، چه مردم بخواهند رای بدهند چه ندهند اهمیتی ندارد. یعنی همان نظری که مرحوم آقای مصباح هم داشتند که معتقد بودند انتخابات صوری است. اما اگر به انتخابات به معنای واقعی کلمه یعنی چیزی که مرحوم امام می گفت اعتقاد داشتند، به آن معنایی که ما می‌گوییم دموکراسی اعتقاد داشتند، این شکلی با انتخابات برخورد نمی‌شد. این‌که یک سلیقه در انتخابات حاکم شود و سلیقه دیگری حذف شود اسم‌ش انتخابات نیست.»

وی تصریح کرد: «انتخابات یعنی این‌که افرادی دارای شرایط با سلیقه‌های مختلف در اداره کشور بتوانند در عرصه انتخابات حضور پیدا کنند و مردم هم خودشان انتخاب کنند. اما این‌که کسی بیاید از میان ۵۰نفر ۴۵نفر را کنار بگذارد و بگوید هرکس می‌خواهد مشارکت کند به این ۵نفر رای بدهد، من اسم آن را انتخابات نمی‌گذارم و معتقدم اگر اعتقادی به انتخابات به‌معنای واقعی کلمه داشتند اینگونه برخورد نمی‌کردند.»

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با برشمردن عوامل دیگر دلسردی مردم برای حضور در انتخابات بیان کرد: «البته عوامل دیگری برای دلسردی مردم وجود دارد به‌ویژه مسائل اقتصادی، دولت هم تنها مقصر فضای اقتصادی موجود نیست دیگران هم مقصر هستند، همه این‌ها سبب کاهش حضور می‌شود مگر آن‌که اتفاق خاصی بیفتد یعنی بگذارند دولت در این مذاکرات وین به‌نتیجه خوبی برسد و سایه شوم تحریم‌ها برداشته شود که واقعاً تحریم‌ها ضربه بزرگی به مردم زد، واقعاً افراطیون داخلی و خارجی اجازه ندادند که این کشور به جایگاهی که حق دارد برسد.»

او ادامه داد: «فشار اقتصادی هم بسیار چیز بدی است. امیدواریم این مذاکراتی که دارد انجام می‌شود سبب کاهش فشارهای موجود شود در غیر اینصورت اگر قرار باشد با همین وضعیت جلو برویم و همینطور که صداوسیما دارد علیه مذاکرات تبلیغ می‌کند و چوب لای چرخ تیم مذاکره کننده و وزارت خارجه می‌گذارد به نظرم مردم بیشتر دلسرد می‌شوند و در چنین شرایط حتی اگر نظارت استصوابی هم برداشته شود فقط می‌تواند تا حدودی در میزان مشارکت مردم تاثیرگذار باشد اما از آن‌جایی که مردم در این سال‌ها خیلی زیر فشارهای اقتصادی بودند باید بشارت‌های اقتصادی هم به مردم داد تا برای حضور قانع شوند، با این رویکرد سیاسی که ما در برابر دنیا و غرب داریم، با رویکردی که صداوسیما دارد مرتب تبلیغ می‌کند و اجازه نمی‌دهند مسئله تحریم‌ها حل شود به‌نظرم شرکت مردم در انتخابات چندان زیاد نخواهند بود.»

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر