کد خبر: 10646
A

سلیمی‌نمین: قدرت مانور احمدی نژاد خیلی محدود است

عباس سلیمی نمین فعال اصولگرا و پژوهشگر تاریخ طی مصاحبه ای به تحلیل وضعیت نیروهای اصولگرا در آستانه انتخابات اردیبهشت 96 پرداخته است.

سلیمی‌نمین: قدرت مانور احمدی نژاد خیلی محدود است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، عباس سلیمی نمین فعال اصولگرا و پژوهشگر تاریخ طی مصاحبه ای به تحلیل وضعیت نیروهای اصولگرا در آستانه انتخابات اردیبهشت 96 پرداخته است.

مشروح این گفتگو به شرح ذیل است:

روند همگرایی اصولگرایان را چه طور می بینید؟ فکر می کنید بتوانند به نامزد واحد برسند؟

اقدام اخیر اصولگرایان در تشکیل جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی به لحاظ نوع و جوانگرایی شایسته بود که می تواند گام بلندی برای رسیدن به یک ائتلاف باشد.

بعضی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی را جریان سوم می نامند، برخی از آن تحت عنوان آبادگران 2 یاد می کنند و عده ای هم آن را سازوکاری جدید و اصلاح شده نسبت به مکانیزم های قبلی اصولگرایان برای وحدت می خوانند نظر شما چیست؟

معتقدم یک سازوکار جدید است، سازوکاری که همه جریان های سیاسی مایل بودند چنین کاری را انجام دهند و یک نوع رجوع به افکارعمومی طرفداران خودشان هم برای مدیریت داشته باشند. بخشی از این سازوکار اجرایی شد و امیدوارم بخش دیگری از آن هم اجرایی شود.

ولی قرار بود جامعتین محور وحدت اصولگرایان باشند الان جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی می گوید می خواهد این نقش را ایفا کند، جایگاه جامعتین در این سازوکار جدید کجاست؟

جبهه مردمی مورد تأیید آنها هم است. یعنی در واقع این سازوکار براساس مشورت و رایزنی با جامعتین و در واقع با همه جریانات اصولگرا شکل گرفت.

این جبهه، جنبه تشکیلاتی جریان اصولگرا را تقویت می‌کند یا به آن یک قالب هیأتی خواهد داد؟

هیأتی نیست، جنبه تشکیلاتی آن را تقویت می کند چون در قالب آن انتخابات هم برای تعیین اعضا برگزار می شود. به عبارت بهتر برای اطمینان از اینکه انتخابات خیلی ساختار جبهه مردمی را تغییر ندهد یکسری اعضای آن ثابت و یکسری اعضای متغیر و انتخابی خواهند بود. تا حالا هیچ جریانی به نیروهای پراکنده خود در سراسر کشور توجه نمی کرد غالبا جریانات در مرکز تصمیماتی را اتخاذ می کردند برای اولین بار به نیروهای مهم و فعال در شهرستان توجه می شود و آنها هم در تصمیم سازی ها مشارکت می کنند.این مکانیزم علی القاعده پایدار خواهد ماند چون مورد تأیید همه است.

با این تفسیر انتخابات پیش رو را چه طور می بینید و چند نامزد در میدان رقابت حضور خواهند داشت؟ شما می گویید از این مکانیزم یک نامزد بیرون می آید اصلاح طلبان هم که یک نامزد دارند ...

نگفتم یک نامزد خروجی این مکانیزم خواهد بود، بلکه معتقدم به معرفی یک نامزد نزدیک می شوند. شاید جبهه پایداری خیلی به مکانیزم ائتلاف و وحدت توجه نکند، کما اینکه در گذشته هم توجه نکرد. البته امیدواریم این دفعه به مکانیزم ائتلاف عنایت داشته باشد. در مجموع قطعا به طرف توافق بر روی یک کاندیدا این جریان خواهد رفت و این مسئله خیلی تعداد نامزدهای حاضر در صحنه انتخابات ریاست جمهوری را محدود خواهد کرد.

یعنی طوری خواهد شد که آقای روحانی و یک نامزد اصولگرا مقابل همدیگر قرار بگیرند؟ یعنی فقط 2 نامزد در صحنه انتخابات باشد؟

حالا اگر هم بیشتر از 2 نامزد باشند قطعا 2 نفر آنها رقابت اصلی را خواهند داشت. یعنی اگر نامزد اصولگرا فقط یک نفر نباشد، عمده جریانات اصولگرا بر حمایت از یک نامزد توافق خواهند داشت و یک کاندیدای فرعی هم شاید حضور یابد.

به نظر شما در چنین حالتی چه اتفاقی می افتد؟ وضعیت آقای روحانی چه طور می شود و صحنه رقابت چه آرایشی پیدا می کند؟

اگر اصولگرایان متحد با هم عمل کنند، حتما آقای روحانی با دشواری ها و چالش خیلی جدی مواجه خواهد بود.  

چالش رو به روی آقای روحانی آن خواهد بود که انتخابات به مرحله دوم برود یا آنکه در همان مرحله نخست امکان واگذاری نتیجه رقابت به حریف برای او محتمل است؟

من درباره این مسئله نمی توانم اظهار نظر کنم، باید ببینم کاندیدایی که اصولگرایان حول او به وحدت خواهند رسید کیست و تا چه حد نیاز به شناخته شدن در جامعه دارد یعنی جامعه برای شناختن او نیازمند زمان است. اگر نامزد اصولگرایان فرد شناخته شده ای با کارکرد مشخص باشد محتمل است که در دور اول بتواند پیروز شود ولی اگر نیاز به این باشد که مقداری جامعه با زمان بیشتری نسبت به او شناخت پیدا کند شاید کار به دور دوم بکشد.

به نظر شما آقای قالیباف می تواند نامزد مورد حمایت جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی باشد؟

محتمل است، البته بستگی دارد چون آقای قالیباف هم باید در این زمینه آمادگی داشته باشد. اصولگرایان این دفعه می خواهند تا حدی نسبت به معاونان آن کاندیدا هم یک توافقاتی داشته باشند که آن هم یک اقدام بسیار شایسته ای است یعنی کاندیدایی را می خواهند معرفی کنند که جامعه به افراد موثر اطراف او نیز یک شناختی داشته باشد که این هم اقدام نو و جدیدی محسوب می شود بنابراین یک بحث دو سویه است، یعنی هم اصولگرایان به فردی رو بیاورند و هم آن فرد شرایط اصولگرایان را درباره معاونان خود پذیرا باشد.

در حال حاضر اسامی آقایان ضرغامی، قالیباف، نادران، میرسلیم، زاکانی، فتاح و بذرپاش برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری مطرح است کدامیک از این چهره ها را مناسب تر می دانید که مقابل آقای روحانی قرار بگیرد؟

ترجیح می دهم درباره این مسئله اظهارنظر نکنم تا اینها بتوانند در فضای آزادتری در مباحث و ارزیابی هایشان به جمع بندی برسند.

بعضی می گویند جبهه پایداری و جبهه یکتا اسب تروای آقای احمدی نژاد هستند تا بازی اصولگرایان را بر هم بزنند چون جبهه پایداری از عدم ضرورت وحدت سخن گفت و جبهه یکتا نیز می گوید مکانیزم های سنتی همچون 8+7 یا 6+5 مانع تبلور ظرفیت های جدید جریان اصولگرایی می شود، نظر شما چیست؟

اگر اقدام ناهماهنگی از جانب آنها انجام شود با توجه به اینکه جریان اصولگرا دارد قوی وارد می شود ناهماهنگ عمل کردن به زیان خودشان خواهد بود. یعنی پایگاه خودشان را لطمه می زنند اگر ساز ناهماهنگی را بنوازند.

آقای جلیلی چه طور؟ او هم دوره گذشته بدون آنکه از تشکلی یا شخصیتی اذن بگیرد به طور ناگهانی در آخرین ساعات ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اعلام حضور کرد، این دوره هم چنین اقدامی را از جانب او شاهد خواهیم بود؟

البته من خیلی بین پایداری و یکتا تفاوتی قائل نیستم اما هر کدام از نیروهایی که خود را اصولگرا می دانند اگر در ارتباط با این مکانیزم حرکتی را دنبال کنند که موجب تضعیف شود پایگاه اصولگرایی آن حرکت را رد خواهد کرد. امیدوارم آنها مقداری با فهم این معنا مواضع خودشان را تنظیم کنند. چون دیگر اصولگرایان از کسی که ساز اختلاف و ساز تشتت را بنوازد خیلی خوششان نمی آید.

مخاطرات و پاشنه آشیل سازوکار جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی را چه می دانید؟

مخاطراتش را مقداری عدم دقت و شتابزده عمل کردن می دانم. معتقدم حالا که یک آرامشی در جریان اصولگرایی به وجود آمده است و پایگاه اصولگرایی با این اقدام تسکین خاطری یافت که به جای آنها یک تشکیلاتی دارد کار می کند، از این تسکین خاطر استفاده کنند و خیلی خیلی با آرامش و دقت به یک کاندیدا نزدیک شود. یعنی همه جوانب کار را بسنجند و مطمئن باشند به هر کاندیدایی برسند ولو اینکه عده اندکی هم ساز مخالفت بنوازند حتما اصولگرایان استقبال خواهند کرد.

فکر می کند آقای احمدی نژاد سکوت پیشه کند یا درصدد آن برآید که بازی اصولگرایان را هم به هم بزند؟

او قدرت مانوری از جانب جبهه پایداری و یکتا دارد ولی قدرت مانورش خیلی اندک است. با توجه به اینکه سازوکار وحدت شکل گرفته است ابزارهای او برای ایجاد اختلاف خیلی خیلی محدود خواهد شد.


منبع: خبرآنلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر